  • 1. Data: 2012-12-02 23:08:53
    Temat: [grawitacja] czy izolowac powrot?
    Od: a...@g...com

    Hey. mam bojlerek, dwa pietra nad piecem co, 300 l pionowy. wezownica dolna leci pod
    piec CO, gorna narazie dynda sobie swobodnie....
    Instalacje jest zrobiona tak ze ma chodzic grawitacyjnie jako wentyl bezpieczenstwa w
    razie braku pradu - oczywiscie uklad jest otwarty a na piecu siedzi dodatkowy zawor
    bezpieczenstwa, jednak uznalem ze taki bojlerek skoro juz musi stac - niech idzie na
    grawitacji. Latem przy paleniu pod CWU mam zamiar pozostac przy matce naturze.
    przy wylaczeniu pradu - o co oczywiscie juz nasz operator monopolista zadbal -
    bojlerek po przelaczeniu /narazie jeszcze brakuje oceplenia bojlera wiec nie chodzi/
    poszedl na grawitacji bez problemu.
    ale tu pytanie - ktos radzil mi zeby nie ocieplac rurek powrotu z zasilania
    bojlera...., ze dodatkowo zroznicuje to temperatury i sprawa ruszy ladniej latem
    kiedy to mam zamiar ganiac go tylko na grawitacji...
    Jest to sens? Przy paleniu na same CWU kazdy stopien ma sens, wiec sam nie wiem. gola
    rura przez dwa pietra to jednak strata energii....
    ale jakby mialo pomoc w otuline poleci tylko zasilanie...
    jak myslicie? co zrobic?
    thx...

  • 2. Data: 2012-12-03 04:22:11
    Temat: Re: [grawitacja] czy izolowac powrot?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Uzytkownik wrote:
    > Hey. mam bojlerek, dwa pietra nad piecem co, 300 l pionowy. wezownica
    > dolna leci pod piec CO, gorna narazie dynda sobie swobodnie....

    jak nie planujesz w najblizszym czasei instalacji solarnej to zepnij obie
    wezownice szeregowo i grzej caly bojlerek, przy okazji bedziesz mial wieksze
    schlodzenie wody na wyjsciu z bojlera.

  • 3. Data: 2012-12-03 12:29:29
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > gola rura przez dwa pietra to jednak strata energii....

    generalnie, cała koncepcja budzi we mnie opory
    (nie mówię, że nieprawidłowa, ale może da się lepiej?),
    więc odniosę sie tylko to kwestii izolacji powrotu.

    imho, nie bardzo można mówić o stratach energii w przypadku nieizolowania
    tej rury...
    po prostu będziesz miał cos w rodzaju dodatkowego grzejnika
    wspomagającego grzejniki główne - całe to ciepło zostaje przecież w
    budynku...

    no chyba, że to nie Twoje pomieszczenia,
    albo takie, w których chciałbyś zachować niższą temperaturę...

  • 4. Data: 2012-12-04 09:14:49
    Od: a...@g...com

    > jak nie planujesz w najblizszym czasei instalacji solarnej to zepnij obie
    >
    > wezownice szeregowo i grzej caly bojlerek, przy okazji bedziesz mial wieksze
    >
    > schlodzenie wody na wyjsciu z bojlera.

    byla taka koncepcja ale jesli konieczne by bylo puszczenie tego na pompie obiegowej z
    pieca, a sterownik nie puscilby ustawien takich ze wylaczala by sie pompa ponizej np
    45 stp. to wyssie mi cieplo do temperatury ustawienia wylaczania np 35 i wtedy
    problem - 0,75 zawartosci bolera bedzie mialo te 35, a w obecnej sytuacji 0,75
    zostanie....
    wiem ze sterownik z piorytetem, druga pompa i te sprawy - ale tego chcialbym
    uniknac.... narazie....
    tylko dlaczego nie pogrzebalem w sterowniku wczesniej??? taaaa, sam sie
    zastanawiam....., cosh moja glupota jest zjawiskiem na ktore zawsze moge liczyc.
    oczywiscie ja wi

  • 5. Data: 2012-12-04 09:18:08
    Od: a...@g...com

    > no chyba, że to nie Twoje pomieszczenia,
    >
    > albo takie, w których chciałbyś zachować niższą temperaturę...
    Latem to strata energii w czystej postaci.
    w sumie to sie robi zagadnienie akademickie bo ile to ta rurka powrotu moze
    stracic....
    ale i tak chcialbym wiedziec...
    rurki w izolacji dodatkowo beda zakryte.
    a w CWU roznica kilku stopni ma znaczenie....
    domyslam sie ze dla grawitacji tym bardziej.....

  • 6. Data: 2012-12-04 15:20:57
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Latem to strata energii w czystej postaci.

    i tak, i nie
    wszystko zależy jaki to kocioł
    bo jeśli wszystkożerny na paliwo stałe,
    to nie wyobrażam sobie w ogóle mówienia o jakichkolwiek oszczędnościach w
    przypadku palenia takim piecem latem tylko na potrzeby CWU

    tak czy owak, najlepiej izolować wszystkie rury
    i nie budować rozwiązań bazujących na utracie ciepła podczas przesyłu...
    (uwzględnić je to jedno, a bazować na nic co innego)

    > w sumie to sie robi zagadnienie akademickie bo ile to ta rurka powrotu
    > moze stracic....
    > ale i tak chcialbym wiedziec...

    a w Erze pytałeś?
    ;-)
    tylko oni mogą wiedzieć...

    owszem, można to dość dokładnie policzyć dla środowiska teoretycznego
    przy dokładnie znanych parametrach brzegowych
    ale w realu bym na tym nie bazował...

    > rurki w izolacji dodatkowo beda zakryte.

    jak mogą mieć ponad 50 stopni, to muszą byc izolowane i tyle...
    a z opisu wynika, ze mogą...

    > a w CWU roznica kilku stopni ma znaczenie....

    imho, nie ma szansy na kilkostopniowy spadek...
    nawet zimą, przechodząc przez nieogrzewane pomieszczenia (przy dużej różnicy
    temperatur)
    nie wytraci tyle ile byś sie spodziewał
    a z czasem pomieszczenia sie nagrzeją i gradient temp. spadnie...

    > domyślam sie ze dla grawitacji tym bardziej.....

    i tak, i nie...
    ważniejsza będzie różnica temperatur zładu na kotle i w tym "zasobniku" -
    to będzie stanowiło o "sile konwekcji"

    jeśli wężownica będzie w stanie schłodzić czynnik o jakąś wartość
    w czasie przelotu przez zasobnik, to grawitacja będzie działać
    i kwestia zaizolowania bądź nie jednej z rur, niewiele tu zmieni

    to takie moje luźne przemyślenia
    bazujące na skromnych informacjach jakimi dysponuje na temat Twojej
    instalacji

  • 7. Data: 2012-12-04 16:18:30
    Od: a...@g...com

    > to takie moje luźne przemyślenia
    >
    > bazujące na skromnych informacjach jakimi dysponuje na temat Twojej
    >
    > instalacji

    Dzieki. takiej wypowiedzi mi wlasnie brakowalo. Uzyskalem pewnosc dla swoich
    przypuszczen.