  • 1. Data: 2010-05-18 20:54:27
    Temat: Wymiana nadproża, czym podstęplować wieniec?
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Po wizycie kierownika budowy i projektanta domu chce wymienić okno od strony
    ogrodu na większe.
    Narazie jest 2 m szerokie, a ma być 3 m szerokie.
    Oboje mówili że nie będzie z tym problemu gdyż TERIVA leży równolegle do tej
    ściany, a na wieńcu leży ścianka kolankowa i potem dach.
    Musze wiec tak jak mówili podstemplować wieniec, wyciągnąć stare nadproże,
    wstawić nowe, obmurować i wyciągnąć stemple.
    Oboje mówią żeby robić to samemu bo to prosta operacja i szkoda pieniędzy.
    Ponieważ ich nie dopytałem o wszystko a pytania mi się dopiero teraz
    nasuwają, zapytam Was.
    1. Jak podstemplować wieniec, skoro niżej jest nadproże? Myślałem żeby
    zrobić tak: biorę stemple, ustawiam 3 z jednej strony i 3 z drugiej, między
    nimi jakieś dźwigary, ustawiam to i wstawiam większe nadproże. Potem zalewam
    tam gdzie się da i jak zwiąże wyciągam dźwigary i zalewam resztę.
    2. Czy faktycznie trzeba to koniecznie podstemplować skoro otwór będzie miał
    3 m szerokości? Nie wystarczy wyciągać starego nadproża, wstawić nowego i
    obmurować?
    3. Z czego zrobić stemple i dźwigary, chciałem wypożyczyć ale nikt nie chce
    rozmawiać ze mną przy 6 sztukach :-)

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-05-18 22:05:29
    Temat: Re: Wymiana nadproża, czym podstęplować wieniec?
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Bartek" <b...@o...pl> wrote in message
    > Witam
    > Po wizycie kierownika budowy i projektanta domu chce wymienić okno od
    > strony ogrodu na większe.

    Diabła sobie narobisz. Zostaw to w spokoju :-) Po co ci większe okno?

  • 3. Data: 2010-05-18 23:49:48
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Oboje mówili że nie będzie z tym problemu gdyż TERIVA leży równolegle do
    > tej ściany, a na wieńcu leży ścianka kolankowa i potem dach.

    Pewnie ze nie bedzie problemu to nie ich dom. :-)

    > Musze wiec tak jak mówili podstemplować wieniec, wyciągnąć stare nadproże,
    > wstawić nowe, obmurować i wyciągnąć stemple.

    Proste. :-)

    > Oboje mówią żeby robić to samemu bo to prosta operacja i szkoda pieniędzy.
    > Ponieważ ich nie dopytałem o wszystko a pytania mi się dopiero teraz
    > nasuwają, zapytam Was.

    Blad.
    Niech ten cud kierownik do spolki z cud projektantem pokaza Ci jak to zrobic
    skoro to taka prosta robota. :-)

    > 1. Jak podstemplować wieniec, skoro niżej jest nadproże? Myślałem żeby
    > zrobić tak: biorę stemple, ustawiam 3 z jednej strony i 3 z drugiej,
    > między nimi jakieś dźwigary,

    Jakies dzwigary... To tak jakbym sluchal zony. Na pytanie jak dlugie
    odpowiada takie no wiesz..., a ja nie wiem, bo nie znam skali "no wiesz".
    Wybacz, nie pije do Ciebie tylko te glaby Cie wkrecaja. Wymiana nadproza to
    moze i prosta czynnosc, ale nie dla osoby piszacej jakies dzwigary.
    Rozumiem, ze piszesz jakies i to mnie nie dziwi, ale tu nie ma miejsca na
    jakies. Ma byc tak jak ma byc i tyle. Nikt Ci zycia nie wroci jak ten strop
    walnie Ci na glowe a rady, ze to prosta robota w wykonaniu kierownika budowy
    powinny zakonczyc sie sugestia wymiany kierownika.

    > ustawiam to i wstawiam większe nadproże. Potem zalewam

    Powiedzieli Ci gdzie ustawic? Stemple maja wejsc w pustki pustakow
    stropowych? Jakie jest ulozenie belek stropowych rownolegle do okna czy
    prostopadle?

    > tam gdzie się da i jak zwiąże wyciągam dźwigary i zalewam resztę.

    Nie ma tam gdzie sie da. Albo calosc albo wcale. Pol nadproza to nie
    nadproze.

    > 2. Czy faktycznie trzeba to koniecznie podstemplować skoro otwór będzie
    > miał 3 m szerokości? Nie wystarczy wyciągać starego nadproża, wstawić
    > nowego i obmurować?

    Kierownik z projektantem powinien powidziec Ci po co ono tam jest. Gdyby tak
    sobie mozna bylo je wyjmowac to mogloby go w ogole nie byc.

    > 3. Z czego zrobić stemple i dźwigary, chciałem wypożyczyć ale nikt nie
    > chce rozmawiać ze mną przy 6 sztukach :-)

    Stemple to najmniejszy problem. Bierzesz drewniane stemple o srednicy ok.
    10cm i dlugosci nieco krotszej od wysokosci kondygnacji, bezposrednio pod
    stropem na stemplach ukladasz drewniana belke o przekroju kwadratu 10x10cm i
    wypierasz stemple drewnianymi klinami od dolu tak, ze calosc bedzie sztywna
    jak jasny gwint albo i jeszcze bardziej. Stemple co najmniej jeden na metr
    dlugosci, belka nie krotsza jak planowany otwor i koniecznie podpierajaca
    belki stropowe najlepiej lezace prostopadle do okna. Stemplujesz co najmniej
    trzy belki przy oknie o ile to strop nie nad parterem z piwnica ponizej.
    Jezeli uklad konstrukcyjny stropu jest odwrotny to nikt odpowiedzialnie nic
    Ci tu nie doradzi. Jak strop jest podparty mozesz delikatnie wycinac
    nadproze. Pytanie kolejne, jak szeroki, jak zbrojony i jak dlugi jest
    wieniec, czy same belki stropowe utrzyjaja wieniec bez podparcia na trzech
    metrach? Byc moze trzeba podeprzec strop rowniez z zewnatrz na
    "przestrzelonych" przez sciane belkach miedzy nadprozem a wiencem. Na Twoim
    miejscu wcale bym sie sam za to nie zabieral. Robota moze i prosta ale nie
    koniecznie latwa. Kazda ingerencja w konstrukcje budynku powinna byc
    dokladnie przemyslana. Juz lepiej przyzwyczaj sie do mniejszego okna.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2010-05-19 05:27:58
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Maniek4 pisze:

    > Pewnie ze nie bedzie problemu to nie ich dom. :-)

    Z drugiej strony... Nie takie rzeczy budowano.

    Skoro jest tam scianka kolankowa, to sa 2 poziomy zbrojenia
    po calosci (znaczy na dole i na górze scianki kolankowej).
    Ponadto strop nie lezy na tej scianie. Wydaje mi sie,
    ze do zrobienia, ale to nie mój dom.

    Moge za to wskazac narzedzie, bo kiedys wycinalem otwór
    drzwiowy w scianie nosnej i dodawalem u góry nadproze,
    a nad wszystkim czuwal Aniol Stróż.
    Ogromna, spalinowa kątówka. Straszne narzędzie.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 5. Data: 2010-05-19 09:37:58
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > po calosci (znaczy na dole i na górze scianki kolankowej).
    > Ponadto strop nie lezy na tej scianie. Wydaje mi sie,

    Ze do zrobienia to jest pewne, ale samemu bez konkretnych wskazowek
    wykonawczych dziura na trzy metry to ja bym nie doradzal.

    Pozdro.. TK