  • 11. Data: 2009-11-23 21:28:17
    Temat: Re: Zabudowa tarasu i prawa autorskie architekta.
    Od: Slawek <s...@g...com>

    On 13 Lis, 23:19, "Pawel" <p...@p...pl> wrote:

    > Z tego co wiem to projektant budynku - nie chce wyrazic zgody na ew.
    > zabudowe tarasu.

    i bardzo dobrze, to podobnie jakbyś namalował obraz, wystawił go a
    potem bileterka przyszła z farbami i domalowała na nim swoje wizje.

    > Pytanie - czy wogole tutaj zgoda projektanta jest potrzebna? Budynek w
    > momencie oddania do uzytku ma status budowli. Projektant ma prawa autorskie
    > do projektu, nie do budowli - wiec jesli dobrze rozumuje to ja - nie
    > zmieniam jego projektu, tylko zmieniam wyglad budowli, ktora powstala na
    > jego bazie i jesli otrzymam zgode wspolnoty - moge taka rozbudowe wykonac.
    >
    > Czy dobrze mysle?

    źle myślisz
    1. Budowla to w myśl PB każdy obiekt budowlany, nie będący budynkiem.
    Uzywasz w ogóle złej semantyki.
    2. Istnieje takie coś jak prawo autorskie i ono obejmuje swoim
    zasięgiem również działalność architektoniczną, czyli bez zgody
    projektanta nie wolno wprowadzać żadnych zmian ani w projekcie, ani w
    realizowanym na jego podstawie budynku.
    3. Istnieje coś takiego jak prawo budowlane, i każda zmiana tego typu
    jak zabudowa tarasu wymaga pełnego pozwolenia na budowę.
    Co to w ogóle jest za pomysł zabudowa tarasu. Byłeś kiedyś w takim
    zabudowanym tarasie w słoneczny dzień ? jeśli nie wstawisz tam
    klimatyzacji, będziesz miał jedno pomieszczenie na uprawę pomidorów i
    nic więcej.

  • 12. Data: 2009-11-23 22:03:35
    Od: M <M...@w...pl>

    Pawel pisze:
> [...]
    pian.html

    > Czesc.
    >
    > Rozmawialem z rzeczoznawca budowlanym. Ten artykul jest OK, ale
    > przyklady w nim przytoczone sa bez sensu - bo dotycza nie budowli tylko
    > budow, tj. budynkow bedacych w trakcie realizacji.

    Niezupełnie. Jeden przykład dotyczył starego budynku, który miał być
    remontowany i tutaj architekt przegrał (budynek mieszkalny).

    Pamiętaj, że naruszenie praw autorskich ścigane jest z powództwa
    prywatnego a nie z urzędu. Czyli architekt musi zgłosić to do
    prokuratury (proces karny) i oddzielnie dochodzić kasy przed sądem cywilnym.

    M.