  • 1. Data: 2009-11-13 22:19:44
    Temat: Zabudowa tarasu i prawa autorskie architekta.
    Od: "Pawel" <p...@p...pl>

    Witam,

    Mam takie pytanie - chce zabudowac taras w swoim mieszkaniu. Budynek jest
    oddany do uzytku, zarzadza nim administrator powolany przez zarzad
    wspolnoty.

    Z tego co wiem to projektant budynku - nie chce wyrazic zgody na ew.
    zabudowe tarasu.

    Pytanie - czy wogole tutaj zgoda projektanta jest potrzebna? Budynek w
    momencie oddania do uzytku ma status budowli. Projektant ma prawa autorskie
    do projektu, nie do budowli - wiec jesli dobrze rozumuje to ja - nie
    zmieniam jego projektu, tylko zmieniam wyglad budowli, ktora powstala na
    jego bazie i jesli otrzymam zgode wspolnoty - moge taka rozbudowe wykonac.

    Czy dobrze mysle?

    Pozdr.P.

  • 2. Data: 2009-11-14 07:57:49
    Temat: Re: Zabudowa tarasu i prawa autorskie architekta.
    Od: M <M...@w...pl>

    Pawel pisze:

> [...]
    > - nie zmieniam jego projektu, tylko zmieniam wyglad budowli, ktora
    > powstala na jego bazie i jesli otrzymam zgode wspolnoty - moge taka

    To nie jest takie proste
    http://www.eporady24.pl/drukuj_artykuly-693.html

    Podnosiłbym raczej funkcjonalne aspekty budynku, których nie zmieniasz.
    Niestety architekci uważają się za "artystów", a de facto są
    inżynierami, nie zawsze znającymi się na tym, co projektują. Takie
    czasy.....

    M.

  • 3. Data: 2009-11-14 08:25:12
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Pawel" <p...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jego bazie i jesli otrzymam zgode wspolnoty - moge taka rozbudowe wykonac.

    Na zabudowę tarasu potrzebne jest pozwolenie na budowę bo dokonujesz przebudowy.
    Zmieniasz ilość pomieszczeń - będziesz m.in. płacił za nie podatek. Jeśli projektu
    nie chce zrobić projektant który robił projekt domu poszukaj innego.

  • 4. Data: 2009-11-14 21:49:33
    Od: "Adam" <k...@o...pl>

> [...]
    > nie zmieniam jego projektu, tylko zmieniam wyglad budowli, ktora powstala
    > na jego bazie i jesli otrzymam zgode wspolnoty - moge taka rozbudowe

    Twój problem ma całkiem inna naturę:
    Tu raczej chodzi o ład architektoniczny. Zabudowa tarasu zmienia wyglad
    budynku a na to powinieneś dostać pozwolenie budowlane a może tylko
    wystarczy tzw.zgłoszenie. Pondto taka zabudowa może nie spełniać wymogów
    budowlanych np powodować powstawanie zagrzybienia z uwagi na nieodpowiednią
    izolacyjność i wentylację.Wcześniej musisz uzyskać akcept wspólnoty. A co do
    architekta to już otrzymał zapłatę za swoje dzieło. Gdybyś ten projekt
    sprzedał komuś innemu i uzyskał z tego zysk to mógłby Cię zaskarżyć ale nie
    w takim przypadku. Przecież teraz w Polsce wiele budynków się dociepla i
    zmienia ich kolorystykę a nikt nie pyta projektantów tylko wystarczy zgoda z
    Wydziału Budownictwa. A kogo byś spytał o zgodę gdyby projektant umarł ? ...
    jego spadkobierców? .... Może jeszcze jeden przykład. Kupując książkę mozesz
    ją przeznaczyć na inny cel niż była napisana np. zapisywać w niej co
    chcesz, wytapetować pokój lub użyć jej jako podstawki pod kwiatki ... i
    gdzie tu prawa autorskie ? Podobnie jest z autem, meblami a nawet piosenką
    którą dla siebie śpiewasz i nie czerpiesz z tego zysku.
    pozdrawiam
    Adam

  • 5. Data: 2009-11-14 21:52:08
    Od: "Pawel" <p...@p...pl>

> [...]
    > przebudowy. Zmieniasz ilość pomieszczeń - będziesz m.in. płacił za >nie
    > podatek. Jeśli projektu nie chce zrobić projektant który robił projekt

    To jasne - ale pytanie, czy bez zgody projektanta budynku moge zlecic to
    komus innemu, czy projektant musi wyrazic zgode na przebudowe?

    Oraz - czy zmienia sie w zwiazku z tym ksiegi wieczyste budynku i jesli
    tak - to czy zmienia sie tylko w tej klatce czy w calym budynku???

    Pozdr.P.

  • 6. Data: 2009-11-15 10:49:55
    Od: M <M...@w...pl>

    Adam pisze:

> [...]
    > Wydziału Budownictwa. A kogo byś spytał o zgodę gdyby projektant umarł ? ...
    [...]

    Niestety nie masz racji. Sprawa nie jest taka prosta. Budowla jest
    utrwaleniem dzieła, a w związku z tym nie możesz sobie jej dowolnie
    zmieniać. Porównanie z książką jest o tyle nietrafne, że budynek jest
    cały czas wystawiony publicznie. Wobec tego ktoś mógłby pomyśleć, że to
    właśnie ten architekt zaprojektował coś takiego.

    W tym przypadku ingeruje się w elewację, która stanowi reprezentacyjną
    część budynku. Jeśli architekt miał jakąś wizję (nieważne po czym) to
    nie można tego dowolnie zmieniać. Gdzie leży granica pomiędzy tym, co
    jeszcze nie zmienia dzieła, a co jest już w to dzieło ingerencją jest
    dość płynna. Decyzję podjąłby zapewne sąd (jak zwykle w sytuacji, gdy są
    dwie strony, które nie mogą dojść do porozumienia).

    M.

  • 7. Data: 2009-11-15 11:26:46
    Od: "Adam" <k...@o...pl>

> [...]
    > czas wystawiony publicznie. Wobec tego ktoś mógłby pomyśleć, że to właśnie
    > ten architekt zaprojektował coś takiego.

    Upieram się przy swoim
    Juz od kilkunastu lat projektuje docieplenia wielu budynków nawet 11
    kondygnacyjnych i jakos nikt nie wpadł na pomysł dochodzenia praw
    autorskich. W jednym z takich budynków nawet mieszka projektant takiego
    osiedla i co ...i nic. Myslę że uzurpowanie sobie nadmiernych praw jest
    bezpodstawne. Czyżby teraz kolejna zmiana kolorystyki takiego budynku dawała
    mi prawo do praw autorskich ? Jeśli tak to także malarz pokojowy powinien
    mieć te prawa a jakoś nie słyszałem ażeby kiedykolwiek były egzekwowane.
    pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2009-11-15 14:01:08
    Od: M <M...@w...pl>

    Adam pisze:

> [...]
    > mieć te prawa a jakoś nie słyszałem ażeby kiedykolwiek były egzekwowane.

    Polecam link, który już podałem wcześniej.
    http://www.eporady24.pl/drukuj_artykuly-693.html
    Nie znam orzecznictwa polskich sądów, jednak biorąc pod uwagę lekki
    lobbing w tej materii
    http://www.rp.pl/artykul/8,391364_Zapakowani_w_styro
    pian.html
    może się to zmienić.

    To, że nikt nie wpadł na pomysł oznacza jedynie, że JESZCZE nie wpadł na
    pomysł. A to, czy zmiana kolorystyki będzie oznaczała utwór w rozumieniu
    prawa autorskiego w przypadku sporu będzie decydował sąd. Przykład z
    innej dziedziny: każde zdjęcie z automatu podlega prawu autorskiemu i
    nie ma znaczenia, czy umiesz robić zdjęcia, czy nie.

    M.

  • 9. Data: 2009-11-16 22:15:10
    Od: "Pawel" <p...@p...pl>

> [...]
    > http://www.eporady24.pl/drukuj_artykuly-693.html
    > Nie znam orzecznictwa polskich sądów, jednak biorąc pod uwagę lekki

    Czesc.

    Rozmawialem z rzeczoznawca budowlanym. Ten artykul jest OK, ale przyklady w
    nim przytoczone sa bez sensu - bo dotycza nie budowli tylko budow, tj.
    budynkow bedacych w trakcie realizacji.

    Jesli chodzi o zmiany w budowli (tj. wybudowanym stojacym budynku) to nie
    trzeba pytac jego architekta o zgode. Kolega od docieplen ma racje.

    Rowniez - takie pytanie architekta o zgode byloby bez sensu - bo np. ile lat
    takie prawo autorskie mialoby dzialac? Oraz - np. co jesli zbudujesz cos a
    potem postanowisz to zburzyc? Rowniez pytaloby sie architekta? Lub np. masz
    domek, chcesz dobudowac do niego garaz - co - powrot do architekta itd? Nie.

    Jedyne co potrzeba to pozwolenie na budowe z wydzialu budownictwa UM i tyle.

    Dzieki za porady!!!

    Pozdr.P.

  • 10. Data: 2009-11-16 22:51:55
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 16 Nov 2009 23:15:10 +0100, Pawel napisał(a):

    > Jesli chodzi o zmiany w budowli (tj. wybudowanym stojacym budynku) to nie
    > trzeba pytac jego architekta o zgode. Kolega od docieplen ma racje.

    Owszem, nie zawsze. Architekt jest właścicielem projektu i to on decyduje
    co można, a czego nie zmienić. Oczywiście, niektórzy a priori się zgadzają
    na wszystkie zmiany, niektórzy tylko na część.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356