  • 11. Data: 2014-09-27 02:05:36
    Temat: Re: centralne ogrz miejskie - koszt doprowadzenia i instalacji
    Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl>

    news:48c5261a-582b-4fbb-9051-c66652625ee0@googlegrou
    ps.com...
    > Nie doprowadzaj. Zrezygnuj z ich usług
    > Podziękuj im za współpracę, zrób swoje niezalezne ogrzewanie: prąd/gaz.
    Dziekuje; niestety gaz wykluczony ze wzgl budowlanych, zreszta to medium
    wydaje sie niepewne i finansowo i politycznie;
    a calosc na prad juz mam i place za duzo :-(
    pozdrawiam
    bulka p

  • 12. Data: 2014-09-27 02:21:04
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 27 września 2014 02:05:36 UTC+2 użytkownik bulka paryska napisał:
> [...]
    >
    > wydaje sie niepewne i finansowo i politycznie;
    >
    > a calosc na prad juz mam i place za duzo :-(

    Niepewne finansowo to jest każde medium z wyjątkiem chrustu i szyszek jak się ma
    własny las. Na onanecie napisali że 240 za tonę węgla to jest cena węgla zapewniająca
    opłacalność wydobycia. Pewno za tyle chcą kupować huty i elektrownie. A są w Polsce
    kopalnie co wydobycie tony kosztuje 400. I te chcą zamknąć. 240 zapewnia zysk
    kopalniom a na składzie węgiel pewno po 800.

  • 13. Data: 2014-09-27 08:31:32
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Bardzo dziekuje za konkrety,
    (...)
    > rozliczane lacznie. Kwota miesieczna to 300-500 zl.
    > Trudno mi z kwoty rachunku wyizolowac komponent samego grzania,
    ja może trochę nieprecyzyjnie napisałem. ja mam mieszkanie "gazowe"
    czyli kaloryfery, prysznic, objadek - na gazie, - za to rachunek roczny
    wynosi 1600zł (rodzina 2+2,ale często jemy w pracy/szkole)
    Kolega ma mieszkanie bez gazu, czyli tak jak Ty - wszystko na prąd. on
    nagrzewa grzejniki akumulacyjne nocą do czerwoności, a rano wentylatorki
    wydmuchują mu ciepło. Ten system pozwala mu przeżyć za 2 tyś. OBydwa
    mieszkania są nieocieplone, a jego jeszcze jest rogowe.
    Tak więc coś za dużo zużywasz enegii. My dużą część dnia spędzamy w
    pracy. nocą wogóle nie grzejemy (chyba że temp spada poniżej minus 15).
    Zastanów się czy potrzebujesz grzać non stop, przez wiele lat. jeśli
    tak, to niestety musisz się dowiedzieć jakie będą opłaty w przypadku
    podłączenia do sieci miejskiej. Koledzy o wadach napisali. monopol,
    trudne do oszacowania zużycie, niemożność, lub nieopłacalność rezygnacji.
    Reszta to już loteria. Teraz płacisz bardzo dużo, ale nie wiem dlaczego.
    Albo masz saunę w mieszkaniu - jak lubisz i robisz to celowo - Twoja
    sprawa, masz pełne prawo - ale jak masz 21 stopni to coś jest nieteges,
    a wtedy rurki z miasta mogą być tańsze.
    JA bym zrezygnował, ale mocno szukał oszczędności. Najwięcej pomogła by
    opinia sąsiadów którzy w przeciągu paru lat przeszli "na rurkę z miasta"
    ToMasz

  • 14. Data: 2014-09-27 09:18:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-09-26 19:14, bulka paryska pisze:

> [...]
    > skretem o 90 st,
    > 1 T w poziomie (bez zmiany plaszczyzny); doprowadzenie z klatki dosc
    > skomplikowane
    > ale bez ekscesow; wszystko po wierzchu takze w mieszkaniu (plyty gipsowe).
    > Czy lepiej wymusic instalacje z rurek plastikowych ? Jakies inne sugestie
    > jak obnizyc cene do ok 7,5 - 8,5 k zl ?
    > Sprawa jest raczej pilna (o wycenie dano mi znac niedawno, a na decyzje mam
    > 2 dni).
    >
    > Bede wdzieczna takze za linki do archiwalnych watkow,
    > pozdrawiam i z gory dziekuje za rzeczowe wypowiedzi

    Wszelkie porady w tej sprawie to jak "wróżenie z fusów", ponieważ nie
    znamy Twojego mieszkania, nie wiemy ile i jakich materiałów potrzeba
    oraz ile ma być włożone w to pracy.
    Same grzejniki to koszt od ok. 2000zł do 4000zł w zależności od tego dla
    jakich parametrów medium są dobierane oraz jakiej firmy są to grzejniki.
    Jeżeli chodzi o rury plastikowe to PP wyglądałoby szpetnie, zaś PEX
    wymagałby cięcia bruzd i chowania w ścianach lub w podłodze i
    niekoniecznie materiał byłby tańszy. Wszystko zależy od tego ile trzeba
    użyć kształtek.
    Miedź natomiast wymaga największego wkładu pracy w polutowanie lub
    zaprasowywanych złączek, które przyspieszają i ułatwiają pracę, ale są
    kilkakrotnie droższe od złączek lutowanych. Rury miedziane także nie są
    tanie. Jak więc by nie spojrzeć to instalacja z miedzi jest droga.
    Co prawda można kupić rury i złączki miedziane taniej w marketach czy
    poprzez internet, ale od razu uprzedzam, że zazwyczaj są to rury o
    cieńszych ściankach, a tym samym o niższej wytrzymałości i niższej
    żywotności.
    Natomiast w blokach, ciśnienia wody obiegowej są znacznie wyższe niż w
    instalacjach montowanych w domkach jednorodzinnych. Dlatego też nie
    można sobie pozwolić na byle jakie materiały, bo w razie awarii oprócz
    Twojego mieszkania, zaleje kilku sąsiadów i tu dochodzimy do
    odpowiedzialności za ewentualne awarie. Jeżeli wykona robotę firma
    wskazana przez administrację to Ciebie nie interesuje, że z powodu
    pęknięcia rury czy rozszczelnienia kolanka zalało kilku sąsiadów. W
    razie awarii, wzywasz administrację do usunięcia szkód w Twoim
    mieszkaniu, a sąsiedzi nie interesują Cię w ogóle. W razie awantury
    sąsiadów, odsyłasz ich do administracji.
    Administracja wysyła fachowców, którzy naprawiają szkody i jeżeli są one
    wynikiem niedbalstwa to za te szkody pociągają do odpowiedzialności
    firmy, które tą instalację wykonały. Firmy zatrudniane przez
    spółdzielnie mieszkaniowe czy też innych administratorów posiadają na
    taką okoliczność stosowne ubezpieczenia OC, a materiały kupują tylko
    tam, gdzie nie będą mieli problemów z dochodzeniem odszkodowań z powodu
    wady towaru.
    Niestety te dodatkowe ubezpieczenia OC i gwarancje producenta to
    dodatkowy koszt, na który ta firma musi zarobić, a żeby zarobić, musi
    robić drożej niż przysłowiowy Pan Zenek czy Pan Henio i musi stosować
    droższe materiały z gwarancją producenta, aby w razie problemów z wadą
    materiału mogły dochodzić odszkodowań od producentów.
    Ponadto każda taka robota w blokowisku wymaga wykonania lub zmiany
    dotychczasowego projektu instalacji przez uprawnionego projektanta,
    który także bierze kasę za swoją pracę.
    Stąd właśnie te koszty: projekt, drogie materiały, odpowiedzialność,
    ubezpieczenia.
    Wszelkie porady jakie tu padały: "zrobić samemu", "zatrudnić pana Zenka,
    a spółdzielni tylko zlecić podłączenie na korytarzu" świadczą o
    nieznajomości problemów jakie występują w blokowiskach. Wykonanie
    instalacji samodzielnie po pierwsze - rozmywa odpowiedzialność, która z
    reguły spada na właściciela mieszkania, a po drugie bywa z tym wiele
    problemów, aby mogła być wykonana taka robota przez inną firmę niż ta, z
    którą ma podpisaną umowę spółdzielnia/administracja.
    Ponadto weź także pod uwagę, że w koszcie jednostkowym w rozliczeniu na
    mieszkanie może być dodatkowo rozliczany koszt tzw. części wspólnej
    czyli koszt budowy pionu, wymiennikowni czy kotłowni.
    Odmawianie przez administracje współpracy z Panem Zenkiem czy Panem
    Heniem to nie jest kwestią złej woli czy też tajnych interesów z firmą
    wykonującą te roboty, lecz kwestią późniejszej odpowiedzialności. Weźmy
    taki przykład: wykonałaś instalację we własnym zakresie i administracja
    ją podłączyła. Doszło do awarii z powodu wady materiału i doszło do
    zalania kilku mieszkań. Administracja musi usunąć szkody, wyremontować
    mieszkania lokatorom. Koszt takiej awarii może przekroczyć nawet 100
    tys. zł. Administracja teraz próbuje ściągnąć od Ciebie ten koszt. Ty
    się bronisz przed tymi kosztami i próbujesz udowodnić, że to nie Twoja
    wina, bo to wina producenta materiału.
    Materiał jednak jest produkcji chińskiej i był zakupiony u jakiegoś
    sprzedawcy na Alledrogo, bo tam zaopatruje się Pan Zenek z Panem Heniem.
    Pan Henio z Panem Zenkiem nawet nie chcą rozmawiać o odpowiedzialności
    za wady materiału, albo wręcz nawet nie odbierają od Ciebie telefonów.
    Sprzedawca "odsyła Cię na drzewo" i udowadnia, że jego to nie dotyczy,
    ale producenta i co najwyżej może Ci wymienić wadliwy towar na nowy z
    tytułu niezgodności z umową, czyli wymienić uszkodzone kolanko na nowe,
    którego koszt nie przekracza 2zł.
    Pozostajesz "z ręką w nocniku", bo i tak musisz pieniądze wyciągnąć z
    własnej kieszeni na remonty mieszkań sąsiadów, a dalej się szarpiesz i
    włóczysz po sądach co rusz stawiając zarzuty innym: Panu Zenkowi z Panem
    Heniem, sprzedawcy z Alledrogo, importerowi przywożącemu towar z chin.

    Podsumowując dam przykład z własnego życia.
    Mieszkałem w blokowisku w mieszkaniu własnościowym. Pomimo, że sam się
    trudniłem instalatorstwem i nadal trudnię montując instalacje u innych
    to do każdej roboty przy instalacji CO w moim mieszkaniu wzywałem
    administrację, a ta wysyłała firmę, z którą administracja miała
    podpisaną umowę. Płaciłem co miałem zapłacić, bo wiedziałem, że dzięki
    temu nie ceduję odpowiedzialności na siebie. Robót w blokowiskach u
    innych unikałem jak ognia i to nie dlatego, że nie byłem pewien swojej
    roboty, ale ze względu na dużą odpowiedzialność i częsty zły stan
    instalacji grożący rozszczelnieniem, problemy organizacyjne i dodatkowe
    koszty, bo każde opróżnienie instalacji kosztuje, a nierzadko
    administracje odmawiały współpracy z firmami, z którymi nie miały
    podpisanej umowy.
    Czy zapłacić więcej i mieć wszystko później w d..... czy też za wszelką
    cenę zaoszczędzić teraz 2-4 tys. zł i bać się, że w razie poważniejszej
    awarii musisz wydać z własnej kieszeni kupę kasy. Możesz jeszcze
    zaoszczędzić te 2-4 tys., ale opłacać sobie stosowne ubezpieczenie OC i
    wydać te zaoszczędzone 2-4 tys. zł w przeciągu najbliższych ok. 5-10 lat
    na ubezpieczenia, a następnie dalej dokładać wydając na ubezpieczenia OC
    co roku 300-500zł.
    Należy też pamiętać, że ubezpieczyciele robią później wszystko aby
    ograniczyć kwoty odszkodowań lub wręcz nawet ich w ogóle nie wypłacić, a
    maksymalne kwoty są ograniczone.
    Wybór należy do Ciebie.

  • 15. Data: 2014-09-27 10:00:24
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2014-09-26 o 23:43, bulka paryska pisze:
> [...]
    > umiejetnosci i nie ma nadziei na zmiane ... ;-)
    > Co do kosztow, to kalkulacja nie jest prosta - mam jak dotad wszystko
    > na prad (ciepla woda, ogrzewanie 2 grzejniki po 2000 kW, i gotowanie) -
    > rozliczane lacznie. Kwota miesieczna to 300-500 zl.
    > Trudno mi z kwoty rachunku wyizolowac komponent samego grzania, zeby miec
    > porownanie. Ale gotowanie i ciepla woda sa wykorzystywane raczej minimalnie.
    > Teraz jeszcze mam szanse zdobyc srodki na ten projekt (i uzyskac
    > nizsze - tak mi obiecuja rachunki), za pare lat moze to byc juz zbyt trudne.
    > chetnie zapoznam sie z kolejnymi sugestiami

    Faktycznie miesięczne rachunki za prąd masz wysokie jak na takie
    mieszkanie, coś tam musi być skopane albo straty są olbrzymie. Mam
    znajomego, który też wszystko ma w domu na prąd, tak jak Ty, i płaci
    rocznie około 6000-7000 zł, ale on ma chatę o powierzchni około 160m2.
    Znasz cenę energii z sieci miejskiej? Czy ogrzewanie wody będzie też z
    tej sieci czy pozostanie nadal elektryczne? Może się okazać, że ciepło z
    sieci miejskiej wcale nie będzie tańsze.
    Jeżeli już masz pieniądze na inwestycje, to rozważ przejście na licznik
    dwutaryfowy i zakup piecyków akumulacyjnych, na przykład coś takiego:
    http://allegro.pl/piec-akumulacyjny-dimplex-vfmi20-2
    kw-termostat-i4627792681.html
    Dwa takie piecyki, to będzie cała Twoja inwestycja.

  • 16. Data: 2014-09-27 13:38:21
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-09-27 02:05, bulka paryska pisze:
> [...]
    > wydaje sie niepewne i finansowo i politycznie;
    > a calosc na prad juz mam i place za duzo :-(
    To zamiast w rurki zainwestuj w licznik dwutaryfowy i piece
    akumulacyjne, taniej cię wyjdzie, a prąd w nocnej taryfie masz o połowę
    tańszy, w sumie powinny ci rachunki spaść o co najmniej 1/3 bo grzanie
    mieszkania to 70-80% wydatków na ciepło.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 17. Data: 2014-09-27 13:40:52
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > wydaje sie niepewne i finansowo i politycznie;
    > a calosc na prad juz mam i place za duzo :-(

    A jeszcze dodam zasobnik na ciepłą wodę grzany w nocy, też ci sporo
    zaoszczędzi.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 18. Data: 2014-09-28 03:21:38
    Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > oszczędności. Najwięcej pomogła by opinia sąsiadów którzy w przeciągu paru
    -===============
    Bardzo dziekuje. Doceniam powazne podejscie do sprawy.
    Oczywiscie nie moge podac wszystkich szczegolow,
    ale w skrocie wyglada to tak:
    - dwie taryfy juz mam;
    - kamienica (nie blok) to wspolnota wlascicieli mieszkan,
    - moje mieszkanie jest za slabo izolowane (poddasze) i prawie na pewno
    sa ucieczki ciepla, stad zima musze grzac w trybie ciaglym (ale rezultat
    jest
    od sauny bardzo daleko ... ) . Z izolacja nic nie zrobie - zakres prac i
    koszt
    bylby za duzy.
    W lecie chodzi klimatyzacja (1 punkt) - inaczej robi sie piekarnik. Stad te
    rachunki.
    Na klimie nie utne nic, ale na grzaniu moze sie da. I stad byl pomysl
    na CO z cieplowni miejskiej. CWU tez miala byc z sieci. Koszty eksploatacji
    zapowiadano mi niskie (150 zl/mies ? czy cos takiego)
    Nie mam mozliwosci uzyskac opinii od osob, ktore zmienily system.

    Po calonocnym przeszukiwaniu stron z cennikami instalacji CO,
    i zapoznaniu sie z wypowiedziami tutaj, zaczynam sie sklaniac ku opinii,
    ze optymalne rozwiazanie to jednak wciaz prad - tylko musze zainwestowac
    w piece akumulacyjne. To bedzie +/- 1/3 kosztow, ktore wiazalyby sie
    z inst. CO w obecnej sytuacji.
    Druga ewentualnosc to zaplacenie za doprowadzenie CO do drzwi, jak ktos
    proponowal, a potem sie zobaczy.
    Mam jeszcze 1 dzien na te dylematy ... :-)
    pozdrawiam i dalej czekam na sugestie
    bulka p.

  • 19. Data: 2014-09-28 03:35:09
    Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
> [...]
    kw-termostat-i46277926
    > 81.html Dwa takie piecyki, to będzie cała Twoja inwestycja.
    ==============
    Powaznie sie nad tym zastanowie.
    Pieniedzy nie mam, haha, musialabym je zdobyc, a latwiej bedzie mniej niz
    wiecej.
    Dziekuje
    bulka p

  • 20. Data: 2014-09-28 03:37:57
    Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tańszy, w sumie powinny ci rachunki spaść o co najmniej 1/3 bo grzanie
    > mieszkania to 70-80% wydatków na ciepło.
    Bardzo dziekuje,
    jak pisalam w odp do innej osoby, 2 taryfy juz mam, bojler grzany na 2.
    taryfie tez,
    pozostaja te piece.
    pozdrawiam
    bulka p