  • 1. Data: 2013-01-02 10:32:55
    Temat: ciepło z kominka kanałem wentylacyjnym
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    Witam,

    planuję budowę kominka w salonie. Kominek raczej mały, pewnie około 10kW.
    Nie będzie płaszczy wodnych ani dystrybucji gorącego powietrza.

    Chciałbym jednak zrobić niewielkim kosztem minimalną dystrybucję gorącego
    powietrza. Mianowicie chcę puścić niewykorzystanym kanałem wentylacyjnym
    grawitacyjnym gorące powietrze z kominka na poddasze. Kanały wentylacyjne
    idą przy kominie spalinowym (komin jest systemowy Plewa, podobny do
    Schiedla). Na poddaszu w kominie wstawię kratkę wentylacyjną, którą będzie
    napływać gorące powietrze.

    Nigdy się nie spotkałem z takim rozwiązaniem, ale być może ktoś robił coś
    podobnego... Na chłopski rozum powinno działać, wszak ciepłe powietrze
    pójdzie w górę...

    Czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań ku takiemu rozwiązaniu? Zbyt wysoka
    temperatura w kanale wentylacyjnym? Inne problemy?

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2013-01-02 11:49:52
    Temat: Re: ciepło z kominka kanałem wentylacyjnym
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

> [...]

    > Nigdy się nie spotkałem z takim rozwiązaniem, ale być może ktoś robił coś
    > podobnego... Na chłopski rozum powinno działać, wszak ciepłe powietrze

    No jak nie jak tak? Toż to jest klasyczna DGP. Takie rozwiązania były
    stosowane od setek lat. Będzie działać, a to ile mocy uda Ci się przenieść
    na piętro zależy od przekroju kanału.

    > Czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań ku takiemu rozwiązaniu? Zbyt
    > wysoka temperatura w kanale wentylacyjnym? Inne problemy?

    Te same co w DGP wymuszonej wentylatorem - kurz przy kratce wylotowej.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-01-02 11:51:02
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    brunet.wp napisał(a):
    > planuję budowę kominka w salonie. Kominek raczej mały, pewnie około
    > 10kW. Nie będzie płaszczy wodnych ani dystrybucji gorącego powietrza.

    No i kul :)

    > Chciałbym jednak zrobić niewielkim kosztem minimalną dystrybucję
    > gorącego powietrza. Mianowicie chcę puścić niewykorzystanym kanałem
    > wentylacyjnym grawitacyjnym gorące powietrze z kominka na poddasze.
    [...]
    > Czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań ku takiemu rozwiązaniu? Zbyt
    > wysoka temperatura w kanale wentylacyjnym? Inne problemy?

    IMO nie ma sensu puszczac cieplego powietrza na poddasze. Ono i tak
    bedzie tam migrowac z parteru, na ktory lepiej jest wypuscic ciepelko.
    To wszystko IMO i mocno zgrubnie - bez dokladnej znajomosci konkretnych
    istniejacych u Ciebie rozwiazan.
    --
    zbigi

  • 4. Data: 2013-01-02 12:20:22
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 02.01.2013 10:32, brunet.wp pisze:
> [...]
    > Plewa, podobny do Schiedla). Na poddaszu w kominie wstawię kratkę
    > wentylacyjną, którą będzie napływać gorące powietrze.

    ja bym uważał na ewentualne nieszczelności między kanałami. Wszak kanał
    wentylacyjny służyć ma do wywalania powietrza na zewnątrz i w takim
    układzie drobne nieszczelności nie są krytyczne. W przypadku gdy Ty tym
    powietrzem chcesz oddychać to trzeba mieć to na uwadze.
    Jeżeli możesz odseparować kanał "DGP" od kanału spalinowego innym
    kanałem wentyalcyjnym to tak należało by to zrobić. Jeżeli nie, to może
    by się udało wcisnąć do tego kanału jaką rurę, choćby taką elastyczną do
    DGP, nie jest to drogie i temperaturę powinno wytrzymać.

    Może się również okazać że sama grawitacja będzie za słaba - jakiś
    wiatraczek może się okazać konieczny

  • 5. Data: 2013-01-02 16:09:29
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2013-01-02 12:20, Albercik pisze:

    > Może się również okazać że sama grawitacja będzie za słaba - jakiś
    > wiatraczek może się okazać konieczny

    A jak wiatraczek, to i termostat, żeby nie wydmuchiwać zimnego powietrza
    przez kratkę, i jeszcze filtr do kurzu by się przydał, no i robi się
    z tego normalna turbina do DGP.

    T.

  • 6. Data: 2013-01-02 19:31:24
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > A jak wiatraczek, to i termostat, żeby nie wydmuchiwać zimnego powietrza
    > przez kratkę, i jeszcze filtr do kurzu by się przydał, no i robi się
    > z tego normalna turbina do DGP.
    > T.

    Ja mam taki wiatraczek i właśnie do pompowania ciepłego powietrza.
    Fi 120 mm,
    0,65A/12V,
    >100m3/h (wg katalogu podobno 160m3/h),
    Dosyć cichy,
    Model luksusowy (ball bearing),
    Wygląd i kształt wentylatora komputerowego.
    - za... 10 zł.
    w/k

  • 7. Data: 2013-01-02 20:06:37
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 2 Jan 2013 10:32:55 +0100, brunet.wp napisał(a):

    > Nigdy się nie spotkałem z takim rozwiązaniem, ale być może ktoś robił coś
    > podobnego... Na chłopski rozum powinno działać, wszak ciepłe powietrze
    > pójdzie w górę...
    Ja się spotkałaem, działa jak ta lala :D

    > Czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań ku takiemu rozwiązaniu? Zbyt wysoka
    > temperatura w kanale wentylacyjnym? Inne problemy?

    Bez przesady, ile bedzie pod sufitem? 30-40 stopni max.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Kęszyca Leśna

  • 8. Data: 2013-01-07 13:41:54
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-01-02 10:32, brunet.wp pisze:
> [...]
    > wentylacyjnym grawitacyjnym gorące powietrze z kominka na poddasze.
    > Kanały wentylacyjne idą przy kominie spalinowym (komin jest systemowy

    Sąsiad sobie tak zrobił i działa mu to doskonale. KOmin mam murowany z
    cegły, wykorzystał w nim 2 wolne kanały na ciepłe powietrze z kominka.
    Jedyne, co przerabiał, to kratki - zamurował pod sufitem, a wykuł otwory
    pod nowe nad podłogą. Nie ma żadnych wentylatorów ani termostatów.
    Dodatkowo ma piękny akumulator ciepła w postaci ściany, która powoli się
    nagrzewa i długo to ciepło trzyma, nawet, jak kominek już wygaśnie. Sam
    bym tak chętnie zrobił, ale mam inny układ i się nie da.
    Jacek

  • 9. Data: 2013-01-07 13:55:05
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nagrzewa i długo to ciepło trzyma, nawet, jak kominek już wygaśnie. Sam
    > bym tak chętnie zrobił, ale mam inny układ i się nie da.

    No właśnie, kratka powinna być raczej przy podłodze aniżeli wysoko przy
    suficie, dobrze, że o tym wspomniałeś :) Na początku wyobrażałem sobie tą
    kratkę właśnie wysoko, przy suficie, ale przecież to bez sensu...

    Twój sąsiad wkładał jakieś rury w kanał czy puścił powietrze bezpośrednio?

  • 10. Data: 2013-01-07 14:02:41
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > udało wcisnąć do tego kanału jaką rurę, choćby taką elastyczną do DGP, nie
    > jest to drogie i temperaturę powinno wytrzymać.

    Jeśli kratka nawiewowa będzie umieszczona przy podłodze, to takiej rury
    byłoby raptem metr, może nawet mniej. Nie wiem jednak czy uda się taką rurę
    wcisnąć w kanał. Widziałem, że są rury fi8, fi10. Większa raczej nie
    wejdzie.

    > Może się również okazać że sama grawitacja będzie za słaba - jakiś
    > wiatraczek może się okazać konieczny

    To już wyjdzie w praniu, ale raczej nie przewiduję wiatraczka. Nie chcę
    pompować dużej ilości tego ciepła, każda ilość większa od zera mnie zadowoli
    :)