  • 1. Data: 2010-10-27 16:37:14
    Temat: [co/cwu] do oceny projekt - weglowiec, podlogowka
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Hej,

    Dłuższy czas czytam o układach co i prawie wydaje mi się że potrafię coś
    wymyślić ;) Oto pierwsza propozycja do oceny:

    http://kolos.math.uni.lodz.pl/~bajcik/pubs/co-1.png

    Dwa obiegi łaczone przez wymiennik płytowy:
    1. obieg kotłowy
    - otwarty
    - wymuszony (pompa uruchamiana sterownikiem różnicowym, po stronie
    zimniejszej)
    - z podmieszaniem (termostatyczny zawór mieszający)
    - szeregowo wpięty bojler dwupłaszczowy (małe opory), aby cwu było
    priorytetem
    2. obieg grzewczy
    - zamknięty
    - wymuszony (pompa uruchamiana sterownikiem różnicowym, po stronie
    zimniejszej)
    - grzejniki sterowane zaworami termostatycznymi
    2.1 "podobieg" podłogówki
    - pompa podpięta tak samo jak poprzednia (kreski zapomniałem)
    - regulacja termperatury jakościowa - zaworem termostatycznym
    3. kocioł węglowy, z grubsza regulowany miarkownikiem

    Mam parę pytań:
    - czy waszym zdaniem to ma sens?
    - czy bojler wpięty "szeregowo" będzie ok? Na żadnym schemacie takiego
    rozwiązania nie widziałem a na oko powinno działać.
    - powroty z rozdzielaczy grzejników i podłogówki na piętrze warto
    poprowadzić osobno? Czy na miejscu je podłączyć i pociągnąć jedną
    rurę?
    - czy podmieszanie powrotu do kotła wartu tu stosować? Bojler i
    wymiennik na tyle komplikuja proces że może podmieszanie traci na
    znaczeniu?

    Pomyslałem chwilkę nad ostatnim pytaniem, i wymyśliłem prostszy schemat:
    http://kolos.math.uni.lodz.pl/~bajcik/pubs/co-1a.png

    - grawitacja dałaby radę to pociągnąć? Bojler dwupłaszczowy raczej nie
    będzie problemem, ale ciekawe jak wymiennik.
    - minimalną temperaturę kotła możnaby wspomóc niewłączaniem pompy
    obiegu grzewczego. Na pewno ktoś produkuje automacik który to
    realizuje ;)

    Będę wdzięczny za wszelkie opinie

    bajcik

  • 2. Data: 2010-10-27 17:22:21
    Temat: Re: [co/cwu] do oceny projekt - weglowiec, podlogowka
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    <b...@k...math.uni.lodz.pl> wrote in message

    > Mam parę pytań:
    > - czy waszym zdaniem to ma sens?

    Nie wiem po co tak chcesz komplikowac układ? To wszystko kosztuje i o awarie
    duzo prędzej. U mnie sie psują zawory zwrotne, których mam na zapas w cenie
    20zł sztuka. Raz wymieniałem i mam pompę w zapasie i to wszystko.
    Ja nie jestem za wymiennikami płytowymi i takimi komplikacjami.
    Weź piec na LPG jak nie masz gazu, kup piec za 2000zł i taki piec ma
    wszystko w sobie. Tylko mieszacze do podłogówek ci będą potrzebne.

  • 3. Data: 2010-10-27 18:24:15
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik kiki napisał:

> [...]
    > awarie duzo prędzej. U mnie sie psują zawory zwrotne, których mam na
    > zapas w cenie 20zł sztuka. Raz wymieniałem i mam pompę w zapasie i to

    Ja znowu nie uważam, żeby było to jakieś nadmierne komplikowanie -
    kocioł stałopalny w obiegu otwartym, to bardzo zdrowa sytuacja.
    Wymiennik pozwala nieznacznie zredukować temperaturę bez znaczącej
    straty ciepła. Ja w obiegu kotłowym nie mam żadnych tam zaworów
    mieszających - to zresztą zbędne i może nawet szkodliwe dla samego
    kotła. Jak obieg kotłowy zrobisz grubymi rurami np 1 cal i zachowasz
    spadki, to mójdzie grawitacyjnie - u mnie idzie - mam jednak pompę i ona
    go napędza mimo to. Dalej obieg zamknięty, który zasilany pompami działa
    - u mnie bez zarzutu.

    Uwagę do rysunku mogę dać tylko tak, że może sensowniej jest ten
    zasobnik cwu wpiąć do otwartego obiegu kotłowego równolegle z płytowym
    wymiennikiem ciepła i napędzić go osobną pompą. Masz wtedy kontrolę nad
    procesem grzania wody niezależnie od ogrzewania domu.

    > Ja nie jestem za wymiennikami płytowymi i takimi komplikacjami.
    > Weź piec na LPG jak nie masz gazu, kup piec za 2000zł i taki piec ma
    > wszystko w sobie. Tylko mieszacze do podłogówek ci będą potrzebne.

    I gruuuby portfel do płacenia za to LPG... :-DDD

    pozdr
    robercik-us

  • 4. Data: 2010-10-27 20:27:26
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    > Pomyslałem chwilkę nad ostatnim pytaniem, i wymyśliłem prostszy schemat:
    > http://kolos.math.uni.lodz.pl/~bajcik/pubs/co-1a.png
    Podłogówki się w ten sposób nie robi, zawór termostatyczny ma za duży opór
    pompa powinna mieszać wodę w podłogówce a do belki z zasilaniem dopuszcza
    się gorącej
    wody przez zawór termostyczny ale on nie może ustalać temp wody która przez
    niego idzie a tak u ciebie jest tylko wody zmieszanej.
    Popatrz na ten mieszacz, specjalnie ci poszukałem

    http://allegro.pl/teceflex-dwufunkcyjny-rozdzielacz-
    do-ogrzewania-i1260293150.html
    Masz ładnie rozrysowane, woda z powrotu z grzejników (bo chłodniejsza)
    przez zawór miesza się w belce z wodą z powrotu podłogówki podawaną przez
    pompę,
    i ta woda stanowi zasilanie podłogówki, tutaj masz podobny rozdzielacz
    tylko
    że głowica nie jest zabudowana a jest osobno i ma zdalną kapilarę do
    regulacji,
    tutaj widać wyrażnie że ten zawór mierzy wodę gdzieś tam na mieszaczu a
    nie to co z niego
    wychodzi
    http://allegro.pl/rozdzielacz-z-pompa-na-10-obwodow-
    gorgiel-glow-i1286805927.html

    Co do zbirnika CWU, można go tak podłączyć, po prostu będzie zawsze
    grzany, jak pójdzie
    piec, obojetnie czy trzeba czy nie.

    > - grawitacja dałaby radę to pociągnąć? Bojler dwupłaszczowy raczej nie
    > będzie problemem, ale ciekawe jak wymiennik.
    Nie pójdzie, za duże opory.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2010-10-27 21:27:16
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
    > - czy waszym zdaniem to ma sens?
    > - czy bojler wpięty "szeregowo" będzie ok? Na żadnym schemacie takiego

    Wiesz ile bojler pobiera energii jak jest w nim zimna woda ?.
    Ja u siebie takiego Zembca moge puscic przez godzinę albo i 2 bez kontroli
    na otwarym "cugu" a woda na powrocie z bojelra 750l zaczyna mieć dopiero
    zadowalająca temp.
    Ja bym napewno tak nie zrobił. Zanim zaczniesz grzać mieszkanie musisz
    nagrzać bojler a napewno nie to miales na mysli ;)
    Tak jak wspominali wcześniej jedna pompa na bojler a druga na reszte.
    Do tego co za wymiennikiem sie nie wtykam bo z zamknietymi obiegami nie
    mialem do czynienia.
    Swoją podłogówkę w łazience mam podlaczona do zaworu trójdrożnego
    termostatycznego i to wystarcza.

    Pozdr. Gejzero.

  • 6. Data: 2010-10-27 21:35:37
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik janusz_kk1 napisał:

    > Nie pójdzie, za duże opory.

    Teoretycznie... w praktyce u mnie tak właśnie chodzi i za dużych oporów
    nie ma.
    Zanim pompy się załączą, to w obiegu kotłowym woda już swobodnie krąży
    przez wymiennik właśnie.

  • 7. Data: 2010-10-28 15:40:16
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > I gruuuby portfel do płacenia za to LPG... :-DDD

    Kiki ma LPG za darmo, bo płaci paragonami ;D

  • 8. Data: 2010-11-02 20:44:15
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    janusz_kk1 pisze:

    > Podłogówki się w ten sposób nie robi, zawór termostatyczny ma za duży opór
    > pompa powinna mieszać wodę w podłogówce a do belki z zasilaniem dopuszcza
    > się gorącej

    poprawiłem nieco, oto schemat nr 2
    http://kolos.math.uni.lodz.pl/~bajcik/pubs/co-2.png

    Podłogówka zrobiona inaczej, zgodnie z instrukcją producenta tego
    wynalazku. Powierzchnia ogrzewana ograniczona do 13mm^2 (wg producenta)
    http://allegro.pl/show_item.php?item=1293829960

    U siebie planuję (w zależności czy salon też)
    - 58m^2, 400m rury w 8 pętlach (max 80m)
    - 32m^2, 250m rury w 7 pętlach (max 70m)

> [...]
    > regulacji,
    > tutaj widać wyrażnie że ten zawór mierzy wodę gdzieś tam na mieszaczu a

    Czyli mam rozumieć że woda w podłogówce to głównie krąży w kółko
    napędzana oddzielną pompą, i tylko zawór dopuszcza trochę gorącej żeby
    nie wystygła?
    Wynalazek pewno bardziej profi, ale byłaby jedna pompa więcej zdaje się :/

    A przy okazji - czy takie zestawy mieszające mogą pracować w oddaleniu
    od rozdzielaczy? Wolę mieć wszystkie szumiące/cieknące pompy w kotłowni
    - łatwe serwisowanie, sterowanie, brak szumów w części mieszkalnej.

    > Co do zbirnika CWU, można go tak podłączyć, po prostu będzie zawsze
    > grzany, jak pójdzie
    > piec, obojetnie czy trzeba czy nie.

    Trudno sobie wyobrazić sytuację gdy CWU nie jest potrzebne. Może

    > Nie pójdzie, za duże opory.

    Rozumiem.
    Zostawiłem pompę, ale dorzuciłem zawór różnicowy dla "trybu letniego" -
    wszystkie pompy stoją, tylko cwu się grzeje. Tylko czy taki zawór może
    pracować "do góry nogami"? Bo jak nie to go można zastąpić ręcznym
    zaworem kulowym (lato-otwarty, zima-zamknięty)

    Jestem wam wdzięczny za wszelkie komentarze.

    bajcik

  • 9. Data: 2010-11-03 19:30:55
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 02-11-2010 o 21:44:15 <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał(a):
    > Czyli mam rozumieć że woda w podłogówce to głównie krąży w kółko
    > napędzana oddzielną pompą, i tylko zawór dopuszcza trochę gorącej żeby
    > nie wystygła?
    Tak mniej wiecej,

    > Wynalazek pewno bardziej profi, ale byłaby jedna pompa więcej zdaje się
    > :/

    Nie da się woda się musi mieszać, bez dodatkowej pompy gorąca woda szłaby
    bezpośrednio w podłogę, pompa miesza ją z chłodną a stopień zmieszania
    czyli temp ustala zawór termostatyczny, chociaż wcale taki nie musi
    być, może być zwykły zawór i ręcznie sie ustala temp, a jak się
    nagrzeje to po prostu wyłącza się pompę i piec.

    > A przy okazji - czy takie zestawy mieszające mogą pracować w oddaleniu
    > od rozdzielaczy?
    Mogą, ja np mam mieszacz w piwnicy i z niego podłaczony rozdzielacz
    na parterze a drugi na poddaszu, wtedy w skrzynkach są same rozdzielacze
    i nie szumią.

    Wolę mieć wszystkie szumiące/cieknące pompy w kotłowni
    > - łatwe serwisowanie, sterowanie, brak szumów w części mieszkalnej.
    Dokładnie :)

    > Trudno sobie wyobrazić sytuację gdy CWU nie jest potrzebne. Może
    Ale to się tyczy tylko przypadku gdy nie jest on zbyt duży, myślę
    że rozsądne to max 140L, u mnie taki płaszczowy zagrzewa się w niecałe
    pół godziny i tyle można przeboleć opóźnienia grzania reszty.

    > Rozumiem.
    > Zostawiłem pompę, ale dorzuciłem zawór różnicowy dla "trybu letniego" -
    > wszystkie pompy stoją, tylko cwu się grzeje. Tylko czy taki zawór może
    > pracować "do góry nogami"?
    Może.

    Bo jak nie to go można zastąpić ręcznym
    > zaworem kulowym (lato-otwarty, zima-zamknięty)
    Albo elektrozaworem sterowanym np termostatem zewn, jak na zewn
    jest temp powyżej np 15st to nie będzie właczał CO tylko CWU.

    --
    Pozdr
    JanuszK