  • 1. Data: 2010-01-26 22:15:09
    Temat: ile obiegow w CO
    Od: bulba008 <b...@o...pl>

    Ile macie obiegów w CO?
    salon, kuchnia, wc+lazienka+korytarz, np 4 sypialnie, poddasze, garaz

    czyli wychodzi 6 obiegow. Na grzejnikach normalne termostaty (jak to sie
    ma do nowoczesnego pieca akumulacyjneg? - czy musza byc jeszcze jakies
    czujki temp w pomieszceniach aby tym piecem sterowaly na danym obiegu)

    Czyli jak wyglada w skrocie schemat CO podlogowka+grzejniki, 6 obiegow,
    JAKIS WEZEL STERUJACY, piec akumulacyjny.

    Czy sa jakies rozwiazania sterowania piecem i pomiar temp w pokojach
    przez internet - SPRAWDZONE w praktyce przez grupowiczow.

  • 2. Data: 2010-01-26 23:21:15
    Temat: Re: ile obiegow w CO
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Ile macie obiegów w CO?
    > salon, kuchnia, wc+lazienka+korytarz, np 4 sypialnie, poddasze, garaz

    Ja mam np. dwa, grzejniki i podlogowka. Ale chyba nie o to Ci chodzi. Co
    rozumiesz pod pojeciem obiegu?

    > czyli wychodzi 6 obiegow. Na grzejnikach normalne termostaty

    Salon, kuchnia, wc+lazienka+korytarz, 4 sypialnie, poddasze, garaz to 6
    obiegow? Na grzejnikach nie musza byc termostaty, ale tu musimy wiedziec co
    ma caloscia sterowac.

    > (jak to sie ma do nowoczesnego pieca akumulacyjneg? - czy musza byc
    > jeszcze jakies czujki temp w pomieszceniach aby tym piecem sterowaly na
    > danym obiegu)

    Co to jest piec akumulacyjny CO?

    > Czyli jak wyglada w skrocie schemat CO podlogowka+grzejniki, 6 obiegow,
    > JAKIS WEZEL STERUJACY, piec akumulacyjny.

    Sorry, to co powyzej nie ma byc zlosliwe, ale ja nie bardzo wiem o co
    chodzi.
    Napisz moze co gdzie chcesz miec to co kolwiek bedziemy mogli Ci doradzic.
    Gdzie ma byc podlogowka u wielkosci tych pomieszczen, gdzie grzejniki i ile.
    Szesc obiegow ma sie nijak do hipotetycznej podlogowki, grzejnikow i
    pomiszczen ktore wypisales. Jaki ma byc ten kociol, glownie czym zasilany?

    > Czy sa jakies rozwiazania sterowania piecem i pomiar temp w pokojach przez
    > internet - SPRAWDZONE w praktyce przez grupowiczow.

    Z pewnoscia, ale chyba malo praktyczne.

  • 3. Data: 2010-01-26 23:38:37
    Od: bulba008 <b...@o...pl>

    jeszcze raz:
    - piec gazowy kondensacyjny
    - podlogowka salon, kuchnia, wc, laz, hall (w salonie niestety panele
    musza byc - czy generuje to duze straty ciepla w dol fundamentu?) - ok 70m2
    - syplianie 4 szt grzejniki ok 60 m2
    - garaz - grzejnik 40m2
    - poddasze uzytkowe 40m2 - grzejniki

    Czym to sensownie sterowac? - w sypialniach kazdy lubi inna temp do spania

    Jak tym sensownie sterowac najlepiej zadajac temp w poszczegolnych
    pomieszczeniach na stale a piec sobie tym steruje.

    Jak odpale kominek to piec zmniejszy ruch w CO poprzez podniesienie
    ogolnej temp pow w okolicach kominka.

    Wentylacja grawitacyjna.

    Dodatkowo CWU z tego kotla.

  • 4. Data: 2010-01-26 23:54:08
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Ile macie obiegów w CO?
    > salon, kuchnia, wc+lazienka+korytarz, np 4 sypialnie, poddasze, garaz

    Nie rozumiem pytania. Co to jest obieg: grzejnik, pomieszczenie, zespół
    pomieszczeń, pion, rozdzielacz, część instalacji grzewczej zasilana jedną
    pompą? Mnie to wygląda na pomylenie CO z obwodami elektrycznymi ;)

    > Na grzejnikach normalne termostaty (jak to sie ma do nowoczesnego pieca
    > akumulacyjneg? - czy musza byc jeszcze jakies czujki temp w pomieszceniach
    > aby tym piecem sterowaly na danym obiegu)
    umieszczanie w jednym pomieszczeniu termostatu sterującego pracą kotła i
    zaworów termostatycznych na grzejnikach jest pomyłką.

    > Czyli jak wyglada w skrocie schemat CO podlogowka+grzejniki, 6 obiegow,
    > JAKIS WEZEL STERUJACY, piec akumulacyjny.
    Nie rozumiem pytania. Co rozumiesz przez węzeł sterujacy? Najlepiej wezwij
    fachowca - on Ci to zrobi. Bez urazy ale nie musisz znać się na wszystkim.
    Sam język jakiego używasz świadczy o tym że nie masz o tym większego
    pojęcia. Daj zarobić piekarzowi.

    > Czy sa jakies rozwiazania sterowania piecem i pomiar temp w pokojach przez
    > internet - SPRAWDZONE w praktyce przez grupowiczow.
    IMHO niepotrzebne gadżety, chyba że z ogrzewania domu chcesz sobie uczynić
    religię... W razie czego szukaj pod EIB lub LON Works a prostsze rzeczy pod
    ROPAM.
    Ale tak naprawdę: po co ci to ? (pytam niezłośliwie - z czystej ciekawości).
    Uważam że w tych zaganieniach nasycenie automatyką powinno być jak
    najmniejsze - takie by zapewnić absolutne minimum stabilnej pracy i
    sterowania ogrzewania. Zbyt wiele zmiennych spowoduje, że układ nie będzie
    stabilny, co się wprost przełoży na ekonomikę jego eksploatacji, chyba że z
    ogrzewania domu chcesz sobie uczynić religię, chyba że z kotłowni chcesz
    uczynić przedmiot zazdrości wszystkich sąsiadów i znajomych... Można i tak.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2010-01-27 07:14:22
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 27 Sty, 00:38, bulba008 <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    > pomieszczeniach na stale a piec sobie tym steruje.
    >
    > Jak odpale kominek to piec zmniejszy ruch w CO poprzez podniesienie

    Ja tez nie jestem fachowcem ale z wiedzy internetowej i własnej (mam
    podłogówke i grzejnikia ale kociol na ekogroszek) powiem Ci tak.
    Do podłogówki mam szafke z tzw zespołem mieszająco pompującym i tam
    mam 5 obiegów (pętli) ogrzewania podłogowego. Nie każda pętla
    obsługuje tylko jedno pomieszczenie, czasami jest to np pralnia i hol,
    albo pól holu i wc albo pół holu i witrołap.
    Do grzejników mam osobny rozdzielacz i do kazdego grzejnika sa
    prowadzone rurki bezpośrednio z rozdzielacza.
    Jeżeli masz gazowy kondensacyjny i chcesz korzystac z grzejnikow to
    radzę je przewymiarować tak aby oddawały duzo ciepła przy niskiej
    temperaturze wody w układzie. Na grzejnikach zawory termostatyczne. W
    rozdzielaczu od podłogówki tez jest zawór termostaryczny którym możesz
    regulowac temp wody w podlodze i zabezpiecza przed zbyt wysoka
    temperaturą która może prowadzić do pękania podłogi.

    Pzdr
    QbaB

  • 6. Data: 2010-01-27 07:58:58
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Ile macie obiegów w CO?

    Jesli mamy na mysli to samo odnosnie obiegu to ja mam tak:
    5 obiegów podłogówki(kazde pomieszczenie to osobna petla)
    11 grzejników- kazdy to osobny obieg podłaczony do rozdzielacza
    osobny rozdzielacz na grzejniki i na podłogówke

    Temperaturę na kotle utrzymuje 61stC
    Na kazdym grzejniku mam głowicę termostatyczne dzięjki którym mam w
    pomieszczeniach stała temoperaturę

    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-01-27 08:00:51
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maniek4" >> Czy sa jakies rozwiazania sterowania piecem i pomiar
    temp w pokojach przez

    > Z pewnoscia, ale chyba malo praktyczne.

    Pewnie możesz przez net nawet wodę w kiblu spuszczać ale po co to Tobie.
    Takie cuda to zbedne i kosztowne gadżety

    Krzysiek

  • 8. Data: 2010-01-27 08:06:52
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Czym to sensownie sterowac? - w sypialniach kazdy lubi inna temp do spania

    Czyli głowice termostatyczne na grzejnikach to najlepsze rozwiąxzanie. Każdy
    sobnie ustawi tak jak lubi.

> [...]
    > pomieszczeniach na stale a piec sobie tym steruje.
    >
    > Jak odpale kominek to piec zmniejszy ruch w CO poprzez podniesienie

    Jak odpalisz kominek to wzrosnie temp w pomieszczeniu i głowice na
    grzejnikach przymkna zawory, jak temperatura w pomieszczeniu spadnie to
    grzejniki sie "włączą"

    Krzysiek

  • 9. Data: 2010-01-27 08:42:21
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Czy sa jakies rozwiazania sterowania piecem i pomiar temp w pokojach przez
    > internet - SPRAWDZONE w praktyce przez grupowiczow.

    Jeżeli masz kominek, to sterownik do pieca umieść w największym,
    najzimniejsyzm pomieszczeniu - ale z dala od kominka (przynajmniej na tyle,
    na ile się da). W tym pomieszczeniu kaloryfery odkręć na max, w pozostalych
    pomieszczeniach - zawory termostatyczne będą Ci regulować temp
    pomieszczenia. Jeżeli ktoreś pomieszczenie będzie niedogrzane - przykręcisz
    kaloryfery w pomieszczeniu ze sterownikiem - to wymusi pracę pieca, ale nie
    przegrzejesz pomieszczeń w których będą zawory termostatyczne, bo nie
    puszczą one ciepłej wody do grzejników.

    Adam

  • 10. Data: 2010-01-27 10:11:34
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > jeszcze raz:

    Na tym etapie sadze, ze Jackare ma racje. Tyle ze z tymi fachowcami, ech
    szkoda gadac....
    Dopisze tylko co moim zdaniem uzupelniajac to co napisali inni bys mial o
    czym myslec analizujac caly watek. :-)

    > - piec gazowy kondensacyjny
    > - podlogowka salon, kuchnia, wc, laz, hall (w salonie niestety panele
    > musza byc - czy generuje to duze straty ciepla w dol fundamentu?) - ok
    > 70m2

    Nie generuje o ile bedzie odpowiednia warstwa styropianu pod posadzka.
    Minimum to 10cm, ale przy panelach to blizej 12cm, 14 - 15 bedzie OK.
    Podlogowka sklada sie z petli co pewnie oczywiste. Kazda z nich moze miec
    odpowiednia dlugosc i zwykle nie moze przekraczac 120m. A zatem przy
    wiekszych pomieszczeniach petli musi byc co najmniej dwie. By wiedziec ile
    potrzeba bedzie rury, konieczna bedzie znajomosc rozstawu petli, przewaznie
    od 10cm do 20cm. Przyjmijmy zatem rozstaw co 10cm jako latwiejszy w
    obliczeniach. Na metrze kwadratowym bedzie: 1m^2/10cm=10 odcinkow rury
    dlugosci 1m, czyli 1m^2 to 10m biezacych rury. Oczywiscie w przyblizeniu, bo
    realnie wyjdzie nieco mniej.
    Aby nie przekroczyc max. dlugosci petli przy rozstawie 10cm mozemy ulozyc
    max powierzchnie 12m^2. Czyli jezeli pomieszczenie ma 20m^2 to potrzebne
    beda dwie petle o dlugosci ok. 100m kazda. Rzecz jasna jezeli rozstaw bedzie
    rzadszy, co np. 15cm ro rury na metrze uklada sie mnie, a wiec i
    powierzchnia do ulozenia bedzie wieksza.
    Kazda petla to oddzielny obieg rozdzielacza. Rozdzielacz musi miec tyle
    obiegow ile jest petli i najlepiej na tym samym poziomie co podlogowka,
    czyli jeden na gorze o ile jest tam podlogowka i jeden na dole. Poniewaz
    dlugosc petli jest ograniczona to rozdzielacz najlepiej jest zamontowac w
    srodku, miedzy pomieszczeniami z podlogowka. I sprawa bardzo wazna, nie
    brana pod uwage przez niektorych fachmanow od podlogowek, petle projektuje
    sie dopiero po zaprojektowaniu dylatacji. Innymi slowy, dylatacje posadzki
    determinuja sposob prowadzenia i ulozenia petli.

    > - syplianie 4 szt grzejniki ok 60 m2
    > - garaz - grzejnik 40m2
    > - poddasze uzytkowe 40m2 - grzejniki

    O grzejnikach nie ma co pisac, bo to oczywiste. Montujesz rozdzielacz z
    tyloma obiegami ile jest grzejnikow. Do kazdego grzejnika oddzielne
    podlaczenie. Sprawa prosta jak drut. Pozostaje dobor grzejnikow do
    zapotrzebowania.

    > Czym to sensownie sterowac? - w sypialniach kazdy lubi inna temp do spania

    Najprosciej glowice termostatyczne, ale nie koniecznie.

    > Jak tym sensownie sterowac najlepiej zadajac temp w poszczegolnych
    > pomieszczeniach na stale a piec sobie tym steruje.

    Masz sporo podlogowki. Ja calosc bym rozdzielil na dwa obiegi: podlogowka i
    grzejniki. W calym obiegu podlogowki temp. utrzymuje jeden mieszacz, obieg z
    grzejnikami ma temp. kotla. Caloscia steruje sterownik pogodowy z
    mozliwoscia sterowania dwoma niezaleznymi obiegami w tym jednym z
    mieszaczem. To zwykle nie jest wyposazenie standardowe kotla. Calosc spinasz
    w sprzegle hydraulicznym i zasilasz kotlem. Kazdy z obiegow ma swoja pompe,
    czyli bedziesz mial trzy: podlogowka, grzejniki i ta w kotle. Sterowanie
    polega na dobraniu odpowiedniej krzywej grzewczej i takie ustawienie
    przeplywow, ktore gwarantuje utrzymanie wlasciwej temperatury zarowno w
    podlogowce jak i w grzejnikach. Dla tego grzejniki nie musza miec glowic,
    nie znaczy, ze nie moga. :-)
    Osobiscie sceptycznie podchodze do umieszczania sterownika w najzimniejszym
    pomieszczeniu w ukladach z podlogowka. Ma to sens z grzejnikami i glowicami
    termostatycznymi, ale podlogowka to zupelnie inna charakterystyka pracy i
    moim zdaniem niestety nie ma szans sprawnie dzialac.

    > Jak odpale kominek to piec zmniejszy ruch w CO poprzez podniesienie
    > ogolnej temp pow w okolicach kominka.

    Kominek jak sadze bedzie w salonie, tam gdzie podlogowka, czyli problem. Tez
    tak mam.
    Sklaniam sie do rezygnacji z wplywu temp. wewnetrznej na sterowanie temp. w
    domu, bo z kominkiem jak by nie robil to i tak sie nie da. Calosc, wszystkie
    obiegi trzeba bedzie tak wyregulowac, by mogly utrzymac wlasciwa temp.
    wylacznie w oparciu o krzywa grzewcza. Niestety nie bedzie to latwe tylko
    nie mam pomyslu jak inaczej rozsadnie zmiescic tu kominek.

    Aha, sciagnij sobie PDF ze strony np. Kisana, tam bedziesz mial wiekszosc
    ladnie opisana.

    Pozdro.. TK