  • 11. Data: 2009-01-22 11:13:59
    Temat: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Żelazko 2400 W + suszarka 2000 W + prostownica xxxx W?
    Ożeń się chopie, o córkach nie wspomnę ;-)))
    JaC

    -----

  • 12. Data: 2009-01-22 11:28:21
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > Aha, jeszcze jedno konkretne pytanko o ta selektywnosc. Da sie dobrac
    > do tych jednofazowych roznicowek 25A (lub 40A) kolejna, tak zeby byla
    > zachowana selektywnosc? Nie widzialem mniejszych niz 25A, a gdziestam
    > czytalem ze zeby selektywnosc zostala zachowana - kolejne elementy
    > musza byc rzad wielkosci "wieksze" (tudziez mniejsze;)

    to sie tyczy wylaczników nadpradowych, w róznicówkach "amperaz" ma mniejsze
    znaczenie, tu wazny jest prad róznicowy (30mA dla poszczególnych obwodów,
    300mA dla glównej róznicówki), oraz czas wyzwalania (bezzwloczne, zwloczne,
    selektywne)

    > Chodzi o to ze
    > chetnie zalozylbym sobie dodatkowe, mniejsze / czulsze roznicowki na
    > obwody oswietlenia zewnetrznego, garazu i lazienki, tylko wywalenie
    > ich nie powinno powodowac wywalenia kolejnej, bo przestaje to miec
    > jakikolwiek sens :)

    jak chcesz selektywnie, to najlepiej nie montuj róznicówek w szeregu :-)
    a jezeli chodzi o czulosc, to generalnie 30 mA, mozesz dac 10mA ale moga byc
    po jakims czasie problemy z uplywnoscia (szczególnie jak w oswietleniu
    uzyjesz halogenów z transformatorem), ale powtarzam, nie w szeregu, tylko
    oddzielnym obwodem,
    ja u siebie zrobilem tak: http://www.studioonline.pl/rozdz.jpg
    gdzie 2- przeciwprzepieciówka, 3- róznicówka 300mA selektywna (!!!) (jako
    zabezpieczenie przeciwpozarowe oraz w razie awarii dalszych róznicówek)
    to jest wersja full wypas, da sie poblokowac niektóre obwody i zredukowac
    ilosc zabezpieczen, ale ja lubie sobie popatrzyc na swoja duuuuza tablice
    :-)

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 13. Data: 2009-01-22 11:54:04
    Od: " BrunoJ" <b...@g...pl>

    a...@g...com napisał(a):

> [...]
    > obwody oswietlenia zewnetrznego, garazu i lazienki, tylko wywalenie
    > ich nie powinno powodowac wywalenia kolejnej, bo przestaje to miec
    Chyba cos pomieszales i mylisz roznicowke ze zwyklym bezpiecznikiem.
    te 25A to jest bezpiecznik (zabezpieczenie nadpradowe sie to chyba nazywa),
    czyli odcina obwod gdy obciazenie przekracza 25A. Lub gdy przewod fazowy
    zewrze sie z zerem. Kiedys w bezpiecznikach topikowych - jak nazwa wskazuje
    topil sie drucik, od ciepla wynikajacego z przeplywu zbyt duzego pradu. Lepiej
    drucik w bezpieczniku niz przewod w scianie (z pozarem). Teraz topikowych
    raczej sie juz nie stosuje, przy najmniej nie w domowych instalacjach.
    Z kolei roznicowka reaguje na prad plynacy miedzy przewodem zerowym i
    uzmieniemiem. Jak zewrzesz te dwa przewody to wyskoczy roznicowka, a zwykly
    bezpiecznik nie (bo nie ma powodu). Roznicowka ma chronic przed sytuacja ze
    pojawia sie napiecie na obudowie urzadzenia w wyniku uszkodzenia (np pralki) i
    dotykajac obudowy stajesz sie elementem obwodu przez ktory plynie prad. Lub
    przypadek filmowy - zona kapie sie w wannie i suszy sobie wlosy, suszarka
    wpada jej do wody. Przy braku roznicowki w obu przypadkach wzmianka w
    wieczornych Faktach... Gdy roznicowka jest poczujesz niemile kopniecie i
    koniec. Roznicowki maja rozny prog zadzialania, typowo 30mA, a do lazienek
    zwlaszcza przy malych dzieciach zalecane jest 10mA. Skutek uboczny jest tez
    taki ze jesli masz wilgotna sciane i slabe kable to roznicowke moze wywalac
    'bez powodu'. Dlatego wazne jest zeby miec osobna w lazience i osobna do
    odbiornikow na zewnatrz, zeby uniknac sytuacji ze roznicowka wywala Ci pol
    domu tylko dlatego ze halogenik przy wjezdzie do garazu przecieka.

    Pisales o stopniowaniu roznicowek - przeciez to bez sensu. Skoro i tak
    wydzielasz obwod do oswietlenia zewnetrznego to po prostu daj mu osobna
    roznicowke. A tak wynika ze chcesz uzyc dwoch roznicowek, a obwody polaczyc w
    kaskade. Po to robisz skrzynke rozdzielcza zeby obwody i roznicowki podlaczac
    bezposrednio pod glowne zabezpieczenie. Tak jest wygodniej i bezpieczniej.

    To co pisales o stopniowaniu to sie stosuje przy bezpiecznikach. Ale w domu to
    w praktyce tylko i wylacznie stopnuje sie glowne zabezpieczenie i
    zabezpieczenia obwodow. Nie widzialem chyba nigdzie zeby ktos mial podobwody z
    osobnymi bezpiecznikami.
    Bezpieczniki sa oczywiscie mniejsze niz 25A - nie wiem jak szukales, sprawdz
    oferte pierwszego z brzegu producenta (Legrand, Moeller, F&F). Roznicowki
    rowniez mozna dobrac odpowiednio.
    Do obwodow wewnatrz domu 25A to jest chyba przesadzone, moze na garaz
    faktycznie, jesli jakies maszyny chcesz smigac (ale pamietaj o odpowiednio
    grubym kablu). Ale do normalnych gniazdek max 16A, a na oswieltenie 6 lub 10
    (max). Do umyslnych urzadzen (np kociol CO) wg zalecen producenta (u mnie 6A)
    i lepiej wiecej nie dawac - to bezpiecznik ma sie przepalic/wylaczyc jako
    pierwszy.
    Znajdz w necie kilka projektow dla jakichs domow i sobie zobacz jak to jest
    robione. Albo zlec elektrykowi projekt.

    pozdrawiam
    Bruno

  • 14. Data: 2009-01-22 12:09:32
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    l.googlegroups.com...
    > Aha, jeszcze jedno konkretne pytanko o ta selektywnosc. Da sie dobrac
    > do tych jednofazowych roznicowek 25A (lub 40A) kolejna, tak zeby byla
    > zachowana selektywnosc? Nie widzialem mniejszych niz 25A,
    Sa bez problemu ale mowa oczywiscie o róznicówce zintegrowanej z modulem
    nadpradowym.
    Ale lepiej kupic same róznicówki(niezintegrowane) wtedy jak wywali to wiesz
    czy wywalila róznicówka czy nadpradowy.

    A tak na marginesie- jaki jest sen zakladac róznicówke na obwody
    oswietlenia? Przeciez niecodziennie dotyka sie zyrandola, opraw
    oswietleniowych itp?

    Krzysiek

  • 15. Data: 2009-01-22 13:12:07
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > A tak na marginesie- jaki jest sen zakladac róznicówke na obwody
    > oswietlenia? Przeciez niecodziennie dotyka sie zyrandola, opraw
    > oswietleniowych itp?

    no i nie codziennie musi cię ten prąd porazić, wystarczy raz... a dobrze :-(
    szczególnie, jak się ma podrastające dzieci, płci męskiej, które zechcą
    samodzielnie, pod nieobecnosć rodziców, zawiesić czadowy, własnoręcznie
    wykonany, żyrandol używając do tego narzędzi typu pilniczek do paznokci mamy
    :-) (tak, byłem kiedyś taki zdolny :-)

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 16. Data: 2009-01-22 13:19:28
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    --Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    o.googlegroups.com...
    > Hej!
    > 1. Gniazda - kazdy pokoj oddzielny obwod (5 obwodow)
    > 2. Oswietlenie - kazdy pokoj oddzielny obwod (5 obwodow)
    > 3. Kuchnia
    > 4. Lazienka
    > 5. Garaz
    > 6. Oswietlenie zewnetrzne
    > 7. Gniazda zewnetrzne (podlaczenie narzedzi, swiatelek etc)
    >
    > 3 fazowe:
    >
    > 1. Kuchnia (piekarnik)
    > 2. Garaz
    > 3. Kotlownia (pompa ciepla)
    Pzrekombinowales-
    Oswietlenie podziel na 2 obwody
    Gniazdka na 2 max 3 obwody
    osobno kuchnia gniazdka
    osobno lazienka gniazdka
    Gniazda zewnetrzne osobno
    A garaz calkiem oddzielnia zaówno swiatlo jak i gniazda
    Do tego daj 3 roznicówki kazda na osobna faze + 1 trzyfazowa na gniazda
    silowe.
    Moim zdaniem z róznicówkami to i tak przesada ale niech juz bedzie. Ja
    róznicówki dalem tylko na kuchnie i lazienki (gniazdka)
    Zaraz pewnie mnie zakrzycza ze nie mam "zabezpieczonych" nimi pokoi,
    kotlowni, itp. Po prostu nie widze specjanego zagrozenia jakie stwarza brak
    róznicówki w sypialni

    Krzysiek

  • 17. Data: 2009-01-22 13:27:20
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robert" <r...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wykonany, żyrandol używając do tego narzędzi typu pilniczek do paznokci
    > mamy :-) (tak, byłem kiedyś taki zdolny :-)

    Wymyślasz sytuacje skrajne, tak samo prawdopodobne jak to że dzieci skubną
    mi kluczyk od rozdzielni i zechcą majstrować przy liczniku, albo dostana się
    do garażu i odpala piłe motorową.
    Wiem, wiem róznicówki nie sa drogie(50-100zł) wiec można ich zamontować
    kilkanaście( i konieczie 10mA a nie standartowe 30mA;)).
    Do trej pory nie były standartem i jakos nie słyszałem o masowych wypadkach
    smiertelnych poprzez porażenie pradem w domu.
    Juz wieksze niebezpieczeństwo stwarzaja kuchenki i piecyki gazowe.

    Krzysiek

  • 18. Data: 2009-01-22 14:59:00
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    -- Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    o.googlegroups.com...
    > Hej!
    >
    > Pomaluutku w glowie ukladam sobie projekt instalacji elektrycznej w
    > moim domku. O ile ilosc i wydzielenie obwodow juz jako tako sobie
    > ulozylem, to zastanawiam sie na jakich zasadach, gdzie i ile
    > wylacznikow roznicowopradowych sie projektuje / umieszcza ?

    Poczytaj tu:
    http://ise.pl/forum/viewtopic.php?t=5655

    Krzysiek

  • 19. Data: 2009-01-22 15:15:31
    Od: " BrunoJ" <b...@g...pl>

    kris <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Oswietlenie podziel na 2 obwody
    > Gniazdka na 2 max 3 obwody
    > osobno kuchnia gniazdka
    > osobno lazienka gniazdka
    > Gniazda zewnetrzne osobno
    > A garaz calkiem oddzielnia zaówno swiatlo jak i gniazda
    krotko i sensownie.

> [...]
    > Zaraz pewnie mnie zakrzycza ze nie mam "zabezpieczonych" nimi pokoi,
    > kotlowni, itp. Po prostu nie widze specjanego zagrozenia jakie stwarza brak
    Mozna zaczac wymyslac teraz ;). W sypialni to nie wiem, ale osobiscie kiedys
    mialem syntezatory pozyczone od kolegi ktore "kopaly" na obudowie (wtyczka bez
    bolca), czyste 220V bylo, ale grac sie dalo, tylko trzeba bylo ostroznie
    funkcje przelaczac :> Mozna sobie bez trudu wyobrazic podobny problem z
    komputerem (w dobie dziadowskich zasilaczy) czy nawet glupia lampka nocna. W
    kotlowni to wyobraznia bardziej podpowiada mi spalony sterownik kotla niz
    zabitego usera. Nie mniej osobiscie uwazam ze nie powinno byc w domu obwodu
    ktory roznicowka zabezpieczony nie jest. Do wiekszosc obwodow roznicowka
    wspolna, ale dla wybranych jednak umyslna - zeby obwod dzialal na pewno bez
    wzgledu na inne.
    Chyba lepiej juz miec jedna na caly dom niz pare obwodow bez roznicowki, bo
    przeciez nic sie nie powinno stac.

    PS. znam osobiscie osobe ktora dlubiac przy zyrandolu poprosila wspoldomownika
    zeby wlaczyl swiatlo zeby sprawdzic czy jest wszystko ok. Po kilku sekundach
    wiszenia pod sufitem w kucki zyrandol sie urwal, nastapilo spektakularne
    polamanie stolu, ale skonczylo sie na strachu. Oczywiscie ten kto wlaczal
    swiatlo byl zamurowany i trzymajac reke na wylaczniku nie uzyl go.

    pozdrawiam
    Bruno

  • 20. Data: 2009-01-22 15:53:16
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Albo mi sie wydaje albo niektórzy tu myla róznicówki ze zwyklymi eSami.
    JA mam w instalcji jedna róznicówke a widze sens do zainstalowania max 2-3.
    No chyba ze instalcja jest stara albo zle zrobiona i róznicówki sa ciagle w
    ruchu