  • 191. Data: 2009-02-03 22:05:51
    Temat: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > 1. Wersja AF nie jest modulowa, tj. nie mozna dokupic zadnych
    > rozszerzen. Mamy wiec tylko 8 wyjsc przekaznikowych. Jedyna opcja to
    > kupic kilka takich sterownikow ale wtedy kazdy dziala niezaleznie. To
    > ma wady i zalety - zaleta oczywiscie w przypadku awarii (wszystko
    > lezy), a wady - nie mamy juz takich mozliwosci, chocby w przypadku
    > checi utworzenia symulatora obecnosci domownikow, gdzie bedzie wiecej
    > niz 8 sterowanych urzadzen :(

    Ale możesz je wszystkie spiąć RS485 i sterować z komputera, tak samo jak i
    serię SR

    > 2. Wersje SR mozna juz rozbudowac o wyjscia ale ma tylko 8 analogowych
    > wejsc - nie da sie z tego co widze dokupic modulow z wejsciami
    > analogowymi :( Chyba ze to jest zle opisane i 12 wejsc DC mozna tez
    > "zamienic" (programowo) na analogowe :)

    > No i co tu zrobic ? ;)

    Najpierw zdecydować się czym chcemy sterować i w jaki sposób. Co tak w ogóle
    oczekujemy od tego sterownika.

    > BTW. Czy samo programowanie np siemensa s5 / s7 jezeli mamy juz
    > program do tego (graficzny) - jest w przynajmniej podstawowym zakresie
    > tak samo proste jak tych sterownikow AF / RF arraya ?

    Hmmmm....?
    To zalezy co kto lubi. Same sterowniki są bardziej rozbudowane, a do
    dyspozycji masz różne języki programowania drabinkowy, funkcyjny oraz lista
    rozkazów (coś w stylu assmblera).
    Ściagnij darmowe oprogramowanie Step Lite i sam zobacz.

    > BTW. Tak sobie mysle - jakbym chcial sterowac np. roletami, kazda z
    > osobna. Mam ~10 rolet * 2 przyciski (gora / dol) = na to trzeba az 20
    > wejsc / 20 wyjsc! No, 6 rolet moge sobie zgrupowac po 3 szt. na jedna
    > grupe (= 2 szt), czyli potrzebowalbym 6*2 = 12 wejsc / 12 wyjsc, zeby
    > tym sterowac :-) Chyba zostanie mi znalezc jakis sterownik z duuuuuuza
    > liczba wyjsc DC i dziubac swoje niedrogie przekazniki ;)

    A po co Ci sterować niezaleznie wszystkimi roletami ze sterownika ?
    Przecież to co jest Ci potrzebne to opuszczenie rolet wieczorem i
    podniesienie ich rano praktycznie wszystkich - zależnie od oświetlenia
    zewnetrznego no i wymuszając przyciskami lub zdalnym sterowaniem.
    Czyli do obsługi rolet potrzebne Ci są 2 wyjścia oraz 1 ewnetualnie 2
    wejścia sterowania (góra/dół) oraz dodatkowo wejście z czujnika
    zmierzchowego, który także się przyda do zapalania oświetlenia lub
    symulowania obecności domowników.
    Niezalezne sterowanie będziesz miał poza sterownikiem - przyciskami przy
    oknach.
    A jeżeli już chcesz sterować każdą z osobna to przecież można dołożyć
    odpowienie układy muliplexera i demultiplexera.
    Multiplexer zrobisz na bazie zwykłych diód, a delmultiplexer jakiś scalony
    TTL lub CMOS i wtedy wystarczy 5 wejść oraz 5 wyjść, aby wysterować
    maksymalnie 31 obwodami - tylko po co ? Jedyny minus takiego rozwiązania to
    koniecznośc podnoszenia rolet po kolei (nie jednocześnie) - ale komu to
    przeszkadza ?
    Zapewne do sterownika trzeba będzie doprowadzić 1 linię z centrali alarmowej
    sygnalizującą zazbrojenie systemu alarmowego - po to, aby sterownik mógł
    rozpocząć symulowanie obecności domowników. Napewno będą też potrzebne
    sygnały alarmu, kilka innych np. sygnał pobudzenia czujek chroniących
    strefę na zewnątrz budynku przed drzwiami wejściowymi oraz pod oknami - tzw.
    prealarm.
    Chyba, że alarm chcesz także zrobić na tych sterownikach.

    Dla przykładu ostatni system alarmowy + sterowanie ze sterownikiem PLC,
    które uruchamiałem, poza inteligentnym sterowaniem oświetlenia i
    symulowaniem obecności domowników realizuje funkcje: szczekania psów, kiedy
    się podchodzi na zewnątrz domu pod drzwi lub okna. Ponadto światła naśladują
    przmieszczanie się osób wewnątrz budynku jak gdyby w poszukiwaniu intruza
    znajdującego się pod domem.
    Sterownik odtwarza odgłosy otwierania i zamykania drzwi. Kiedy osoba spod
    domu nie odchodzi przez dłuższą chwilę, wtedy alarm dzwoni na telefon
    komórkowy, ale bez wywoływania alarmu. Po połączeniu się z telefonem
    komórkowym można rozmawiać z osobami znajdującymi się pod domem poprzez
    domofon. Podobnie też jak ktoś zadzwoni do domofonu to mozna rozmawiać z
    daną osobą zarówno poprzez wewnętrzny domofon jak i poprzez telefon
    komórkowy (to tak z lenistwa można mieć domofon nawet w łóżku :). Podobnie
    też jak ktoś zadzwoni domofonem, kiedy alarm jest wyłączony to zamiast
    dzwonka zaczynają szczekać psy. Po nawiązaniu połączenia z domofonem psy
    przestają ujadać, aby można było normalnie prowadzić rozmowę.

  • 192. Data: 2009-02-03 23:47:08
    Od: a...@g...com

    On 3 Lut, 23:05, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    > Ale możesz je wszystkie spiąć RS485 i sterować z komputera, tak samo jak i
    > serię SR

    O co innego mi chodzi :) Przykladowo (przyklad wziety z sufitu i moze
    bezsensowny ale pokazuje o co mi chodzi). Mamy dwa sterowniki, kazdy
    ma 8I/8O. Do jednego wpiety jest czujnik ruchu np. w korytarzu i
    sterownik ten steruje oswietleniem w korytarzu. Wszysto sobie fajnie
    dziala, az tu nagle nasz sprytny umysl generuje pomysl, zeby oprocz
    wlaczania oswietlenia, system wlaczal jednoczesnie pompe recyrkulacji,
    bo akurat w korytarzu jest wejscie do lazienki i moze ktos akurat tam
    sie wybiera. Niestety pompke cyrkulacyjna mamy wpiety pod drugi
    sterownik.. I co teraz ? Przepinac ? Przy jednym duzym sterowniku
    wystarczylaby drobna modyfikacja softu, upload do sterownika i
    wszystko by dzialalo :) Jezeli wszystkiego solidnie nie przemyslimy to
    potem moze sie okazac ze wyjscia wszystkich sterownikow mamy juz
    obsadzone i zmiana czegos jest bardzo trudna.. No bo te sterowniki
    mimo mozliwosci wlaczenia w siec po RS485 rozumiem nie potrafia sie
    miedzy soba komunikowac? W instrukcji nic takiego nie znalazlem.

    [...]
    > Najpierw zdecydować się czym chcemy sterować i w jaki sposób. Co tak w ogóle
    > oczekujemy od tego sterownika.

    Masz racje. Ja narazie kombinuje na wariata, robie taka burze mozgu ;)
    Jak juz komorki mi ostygna - pozpisuje to sobie wszystko na kartke i
    bedzie wiadomo ile tak naprawde wejsc jest potrzebnych :) Ale 8 wejsc
    analogowych i brak mozliwosci rozbudowy to troche licho wyglada :(

    > Hmmmm....?

    No jak przeczytalem pobieznie instrukcje i pare screen shotow tych PLC
    AF, opisy funkcji logicznych i generalnie sposobu "programowania" (dla
    mnie to bardziej jak rysowanie schematu) to wydaje mi sie to super
    proste ;) Tzn. sama mechanika. Bo logike wiadomo - trzeba dobrze
    przemyslec :-)

> [...]
    > rozkazów (coś w stylu assmblera).
    > Ściagnij darmowe oprogramowanie Step Lite i sam zobacz.

    Sprawdze :)

    [...]
    > A po co Ci sterować niezaleznie wszystkimi roletami ze sterownika ?

    Ale np. jak chce zrobic takie cos.. Przycisniecie "w dol" -> roleta
    jedzie w dol (nie musimy czekac 20 sek az zjedzie na sam dol;)
    Przycisniecie "w dol" w trakcie zjezdzania -> zatrzymuje rolete. No i
    jak to zrobic bez tylu wejsc/wyjsc, majac tylko zwykly wlacznik/
    wylacznik w scianie ? ;-) Wiem, mozna powiedziec ze "stoj te 20 sek,
    nic ci sie nie stanie" ale przeciez robimy automatyke i to jest
    wlasnie caly jej sens i przydatnosc :-)

    > Przecież to co jest Ci potrzebne to opuszczenie rolet wieczorem i
    > podniesienie ich rano praktycznie wszystkich - zależnie od oświetlenia
    > zewnetrznego no i wymuszając przyciskami lub zdalnym sterowaniem.

    Niekoniecznie - w lato np. chcialbym miec w dzien opuszczone rolety w
    dwoch sypialniach, zeby sie niepotrzebnie nie grzaly od slonca (mam
    np. jedna sypialnie od poludnia). Czyli o zmierzchu roleta sie
    podnosi, zeby ok 9-10 znowu opasc w dol :)

    [...]
> [...]
    > koniecznośc podnoszenia rolet po kolei (nie jednocześnie) - ale komu to

    Wiesz, ze tez myslalem o takim multiplexerze zeby zwiekszyc ilosc
    wyjsc ale do tego taki multiplexer i tak musialby miec dodatkowo
    przekazniki. A zobacz co np. mi sie podczas dzisiejszego szukania
    nawinelo (niekoniecznie w kolejnosci pod wzgledem ilosci wyjsc;)

    http://www.allegro.pl/item547503404_sterownik_plc_ge
    _fanuc_90_30_64wej_80wyj.html
    http://www.allegro.pl/item545162878_sterownik_s7_200
    _moduly_i_o_panel_operatorski.html

    http://www.allegro.pl/item543447355_sterownik_omron_
    sysmac_cpm1.html
    +
    http://www.allegro.pl/item544419378_modul_rozszerzen
    ia_omron_cpm1_40edr.html

    Co myslisz o tych sterownikach? Pozatym na ebayu mozna w calkiem
    sensownych cenach z USA wyszarpac S7-200 + rozne rozszerzenia w
    sensownych cenach (no, calosc pewnie ok 2k bedzie kosztowac;)

    Szczegolnie ten w/w s7 jest kuszacy - o ile dobrze widze bodaj 48 lub
    56 wyjsc i panelik operatorski, latwo do tego dokupic dodatkowe
    moduly :)

> [...]
    > prealarm.
    > Chyba, że alarm chcesz także zrobić na tych sterownikach.

    Mowia, ze lepiej nie laczyc... Jeszcze o tym nie myslalem. Ale majac
    juz wszystko w jednym sterowniku, czemu by nie ;) Troche sie tylko
    boje awaryjnosci tego, dlatego bylbym bardziej za Siemensem, ktory
    imho ogolnie dla przemyslu robi rzeczy konkretne :)

> [...]
    > komórkowy, ale bez wywoływania alarmu. Po połączeniu się z telefonem
    > komórkowym można rozmawiać z osobami znajdującymi się pod domem poprzez

    Niezle :) Mozesz mi tylko powiedziec jak np. laczyc taki PLC z GSM ?
    Przy PLC array (to producent?;) AF - jest modul glosowy / modem, mozna
    zestawic bramke GSM symulujaca "centrale" i tak sie laczyc.. Tak to
    zalatwiasz ? :) Do Siemensow np. S7 tez sa takie moduly moze ??
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 193. Data: 2009-02-04 14:16:00
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Ale możesz je wszystkie spiąć RS485 i sterować z komputera, tak samo jak i
    > serię SR

    > O co innego mi chodzi :) [....] W instrukcji nic takiego nie znalazlem.

    Szczerze mówiąc nie wiem czy AF się komunikują pomiędzy sobą po RS-ie, bo
    tego nie sprawdzałem. Raczej w to wątpię. Komunikacja raczej jest tylko z
    komputerem.
    Używałem tylko tych sterowników z rozszerzeniami.
    Wcześniej pisałem Ci żebyś się zainteresował w szczególności serią AF - po
    prostu pomyliło mi się, która seria jest która, a byłem w tym dniu okropnie
    zkręcony, i nie maiałem czasu żeby sprawdzić. Wydawało mi się, że ta wersja
    rozszerzalna to jest własnie AF, a nie SR. Oczywiście miałem na mysli serię
    SR. Tak więc sorry.
    Możesz użyć jednostki podstawowej z 14 wejściami oraz 8 wyjściami + 5
    rozszerzeń, każde 12 wejść i 8 wyjść co daje Ci razem 74 wejścia i 48 wyjść.
    Z takim można już sporo rzeczy zrobić.
    Co zaś się tyczyło tego RS-a to chodziło mi o to, zeby nie wciskać
    wszystkiego do jednego sterownika, lecz rozbić na 2-3-4 sterownikach z
    rozszerzeniami jeżeli takie będą potrzebne. A dopiero potem całość
    nadzorować jdnym, który będzie miał moduł telefoniczny sterowania. Natomiast
    w komputerze możesz zebrać do kupy wszystkie sterowniki po RS-ie.
    Tak naprawdę sterowanie poprzez telefon nie musi realizować wszystkich
    funkcji. Wręcz jest to niewskazane, choćby z tego powodu, że będziesz się w
    tym wszystkim gubił.

> [...]
    > mnie to bardziej jak rysowanie schematu) to wydaje mi sie to super
    > proste ;) Tzn. sama mechanika. Bo logike wiadomo - trzeba dobrze

    Bo są. Właśnie z taką myśla były tworzone.
    Jednak nie ciesz się za wczasu, bo stworzenie dobrego programu sterującego
    to dość złożony proces wymagający dobrego myślenia logicznego
    Twe większe są niestety bardziej rozbudowane i trudniejsze do
    oprogramowania.

> [...]

    > wylacznik w scianie ? ;-) Wiem, mozna powiedziec ze "stoj te 20 sek,
    > nic ci sie nie stanie" ale przeciez robimy automatyke i to jest

    Przykładowo robię sterownik rolet. Jezeli już tak Ci zależy, aby sterować
    każdą roletą niezależnie z rozbudowanego sterownika to przeznaczam do tego
    zestaw posiadający odpowienią ilość wejść i wyjść np jednostka podstawowa +
    jedno czy dwa rozszerzenia. Ten zestaw nie musi mieć modułu telefonicznego,
    bo i po co ? W tym zestawie poza wejściami podłączonymi do przycisków
    indywidualnych rezerwuję jedno czy dwa wejścia sterujące roletami na
    zasadzie (otwórz całkowicie wszystkie, ustaw moje preferencje, zasuń
    wszystkie). Tymi wejściami steruję z drugiego sterownika, który ma możliwość
    sterowania poprzez telefon, a przy okazji steruje innymi urządzeniami, które
    warto sterować telefonem.

> [...]

    > Szczegolnie ten w/w s7 jest kuszacy - o ile dobrze widze bodaj 48 lub
    > 56 wyjsc i panelik operatorski, latwo do tego dokupic dodatkowe

    Wszystko ładnie pięknie. Masz rozszerzenia wejść/wyjsc dyskretnych,
    wejść/wyjść analogowych i praktycznie wszystko konfigurujesz na jednej
    jednostce.
    Tyle, że jak zaczniesz konfigurować całość to stwierdzisz, ze lepiej będzie
    wejść w gotowe systemy inteligentnego domu, bo będzie taniej :)
    Kupisz jednostkę centralną, zasilacz, karty, ale weź pod uwagę, że karty
    analogowe mają standardowe wejścia/wyjścia, zazwyczaj 0-5V lub 0-10V lub
    0-20mA lub 4-20mA i potrzebna jest jeszcze spora ilość dodatkowych
    przetworników. Zamiast szafki, będzie potrzebna cała serwerownia itd.

> [...]
    > boje awaryjnosci tego, dlatego bylbym bardziej za Siemensem, ktory
    > imho ogolnie dla przemyslu robi rzeczy konkretne :)

    Dlatego ja jak robię to alarm jest wykonany z użyciem specjalizowanych
    profesjonalnych zestawów, a automatyka tylko zbiera niektóre dane i je
    prezentuje.

[...]
    Moduł głosowy <-> symulator lini telefonicznej na GSM
    lub też gotowe moduły powiadomienia GSM oraz sterowania poprzez GSM.
    Robi się tak:
    a) Alarm z mozliwością sterowania np. Satel Integra lub Paradox Evo ->
    Nadzorowanie PLC.
    b) PLC z możliwościa sterowania -> Nadzorowanie Alarmu.

    Ja z reguły robię "a"

    > Do Siemensow np. S7 tez sa takie moduly moze ??

    Szczerze mówiąc nie spotkałem. Z Simatic-ami miałem do czynienia tylko w
    przemysle, gdzie nie było takiej potrzeby.
    I tak akwizycją danych zajmowało się oprogramowanie wizualizacyjne lub
    rozszerzenie sterownika + odpowiednie moduły transmisji poprzez TCP/IP,
    RS485 czy też modem radiowy na RS232.