  • 1. Data: 2010-04-27 10:39:10
    Temat: jak izolować ławę pod ścianą monolityczną?
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Witam, mam problem z ustaleniem ostatecznego sposobu położenia izolacji
    poziomej pod ścianą. Każdy mi inaczej radzi. Domek jest podpiwniczony,
    ściany piwnic będą monolityczne żelbetowe, wykonywane na ławach w
    szalunku systemowym. W zbrojeniu ław będą umieszczone startery (fi8 co
    20cm w 2 rzędach), i do nich będą dowiązane pręty pionowe ścian.

    Izolacja między ławą a ścianą czy pod ławą?

    Poniżej opis szczegółowy :) Kto nie chce dalej czytać może już odpowiadać

    ------------------------

    Ekipa chce kłaść papę na gotową ławę (przebijać papę na prętach i na to
    lać beton na ściany. Ale ten pomysł wydaje mi się karkołomny. Według
    innych izolacja powinna obejmować całą ławę łącznie ze ścianą (i to mi
    się wydaje sensowne). I teraz problem jak to wykonać?

    I znowu - pomysł ekipy jest dziwny. Oni w ogóle chudziak leją do
    gotowych ustawionych szalunków ław (szalunek wykonują 5cm wyższy i po
    ustawieniu jeszcze 5cm pogłębiają - jest miejsce na 10cm chudziaka). Ten
    szalunek zamierzają wyłożyć papą lub folią i zalać. Problem w tym, że
    nie wiem czy tym sposobem da się to dobrze zrobić.. moim zdaniem powinno
    się chudziak wylać szerzej niż szerokość ławy, potem rozwinąć papę z
    odpowiednim zakładem i dopiero ustawiać na tym szalunki dla ław.

    Jak to w końcu powinno być dobrze zrobione?

    pzdr
    shaman

  • 2. Data: 2010-04-27 12:06:42
    Temat: Re: jak izolować ławę pod ścianą monolityczną?
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-27 12:39, shaman pisze:
> [...]
    > odpowiednim zakładem i dopiero ustawiać na tym szalunki dla ław.
    >
    > Jak to w końcu powinno być dobrze zrobione?

    Wydaje Ci się dobrze - jeżeli mają to być ściany piwnicy - to lepiej
    dopilnuj - uprzyj się - koszt jest większy ale i spokój na wiele lat.

    Najlepiej zaizolować wszystko razem z ławą.
    Chyba, że grunt suchy, jakaś gurka... wtedy można "lżej" potraktować tą
    izolację.

    Ariusz

  • 3. Data: 2010-04-27 12:25:15
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    shaman said the following on 27.04.2010 12:39:
> [...]
    > odpowiednim zakładem i dopiero ustawiać na tym szalunki dla ław.
    >
    > Jak to w końcu powinno być dobrze zrobione?

    Pytanie zasadnicze, jakie warunki gruntowo-wodne?
    Jak woda moze podchodzic to wylac wanne i sciany piwnicy z betonu
    wodoszczelnego (np B25-W8),
    polaczenie podloga/sciana piwnicy uszczelnione walkiem bentonitowym.
    Sciany parteru to juz klasycznie.
    S.

  • 4. Data: 2010-04-28 08:33:09
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    W dniu 2010-04-27 14:25, Sebastian Sawicki pisze:
> [...]
    [ciach]

> [...]
    > wodoszczelnego (np B25-W8),
    > polaczenie podloga/sciana piwnicy uszczelnione walkiem bentonitowym.

    wody gruntowej brak, ale grunt ciężki, przewarstwione gliny i iły -
    czyli teoretycznie możliwość uplastycznienia pod wpływem wody
    napływowej. Ale w praktyce żaden z sąsiadów nigdy nie miał problemów z
    wodą w piwnicy.

    Co to takiego ten wałek betonitowy? Gdzie coś takiego kupić, ile to
    kosztuje, jak to wykonać. Możesz ciut więcej napisać o połączeniu ściany
    z ławą i podłogą? Może producent tych walków ma na stronie jakieś
    rysunki techniczne (tak jak np. wienerberger na swoich stronach)?

    PZDR
    Shaman

  • 5. Data: 2010-04-28 12:44:38
    Od: t...@h...com

> [...]
    > ustawieniu jeszcze 5cm pogłębiają - jest miejsce na 10cm chudziaka). Ten
    > szalunek zamierzają wyłożyć papą lub folią i zalać. Problem w tym,
    Ĺźe
> [...]
    > odpowiednim zakładem i dopiero ustawiać na tym szalunki dla ław.
    >
    > Jak to w końcu powinno być dobrze zrobione?

    W skrocie
    Miszczowie chca dobrze, izolacja pozioma winna byc na lawie. Te prety czy
    krocce wystajace z lawy maja przeniesc sily poziome parcia gruntu na sciane
    fundamentowa.
    Wokol law drenaz opaskowy w obsypce zwirowej z uzyciem geowlokniny.
    Izolacja pionowa: gruba papa termozgrzewalna.
    No i izolacja termiczna gesty styropian 5-8 cm.
    Posadzka: plyta zbrojona siatka na 10-15 cm warstwie keramzytu.
    Bedziesz mial piwnice sucha i ciepla.
    Chudziak wylewa sie w celu ochrony podloza gruntowego przed deszczem w czasie
    szalowania i betonowania. Skoro go nie ma zadbaj tylko o to aby kazda lopata
    gruntu zamoczonego rozmieklego czy naruszonego i "ubitego" spod fundamentu
    zostala usunieta. Fundament powinien byc poasdowiony na gruncie rodzimym,
    nienaruszonym! A nie na blocie.
    Pzdr.
    Tornad

  • 6. Data: 2010-04-28 12:59:39
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > z ławą i podłogą? Może producent tych walków ma na stronie jakieś
    > rysunki techniczne (tak jak np. wienerberger na swoich stronach)?

    Bentonit jest materialem uszczelniajacym ale gdy jest nawodniony. Suchy kurczy
    sie i peka, nic nie robi. Ladnie sie nazywa ale z betonem nie ma nic
    wspolnego. Jest to mineral ilasty stosowany do sporzadzania pluczek w
    wiertnictwie; roztwor z dodatkiem pol procenta jakiejs soli, ktorej nazwy
    zapomnialem (Na2CO3?) ma wlasciwosci tiksotropowe. Jak nim potrzasniesz to
    plynie jak postoi to zamienia sie w galarete.
    Taki roztwor w stanie plynnym wnika w sciany wykopu, tam tezeje, zamienia sie
    w zel i w ten sposob uszczelnia scianki wykopu, ktore dzieki temu mozna kopac
    pod woda do znacznych glebokosci; woda rozpiera wykop i zabezpiecza scianki
    przed osunieciem sie.
    Stosuje sie go rowniez jako przeslony uszczelniajace przy budowie zapor
    ziemnych...
    Nie slyszalem aby ktos uszczelnial nim posadzki, sciany czy w ogole stosowal
    go "na sucho".
    Pzdr.
    Tornad

  • 7. Data: 2010-04-30 07:08:28
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    shaman said the following on 28.04.2010 10:33:

> [...]
    > z ławą i podłogą? Może producent tych walków ma na stronie jakieś
    > rysunki techniczne (tak jak np. wienerberger na swoich stronach)?

    np cos takiego (pierwszy wynik z googla):

    http://www.silico.pl/produkty.php?go=bentosil

    Poniewaz technologicznie bardzo ciezko jest wylac pelna wanne z betonu
    (bo ciezko bedzie zrobic taki szalunek) to wylewa sie najpierw plyte z
    wyprowadzonymi do gory zbrojeniami scian a nastepnie uklada sie w
    miejscu wylania przyszej sciany walek czy tez uszczelke, bentonitowa,
    gumowa czy inna. Jest ona tam ze wzgledu na to, ze zawsze w miejscu
    takiego polaczenia powstanie szczelina przez ktora moze saczyc sie woda.
    Taka uszczelka temu zapobiega. Bentonit pencznieje pod wplywem wody
    uszczelniajac szczeline.
    W podobny sposob uszczelnia sie kregi betonowe.
    S.

  • 8. Data: 2010-05-02 08:45:04
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 27 Kwi, 12:39, shaman <s...@p...wytnij.onet.pl> wrote:
> [...]
    > odpowiednim zakładem i dopiero ustawiać na tym szalunki dla ław.
    >
    > Jak to w końcu powinno być dobrze zrobione?

    Mozna zatopic specjalny waz gumowy - dwuscienny, na polaczeniu lawy ze
    sciana.
    Po zwiazaniu betonu, pompuje sie tym wezem zywice uszczelniajaca pod
    cisnieniem.
    Zewnetrzna scianka ( cienka) peka pod wplywem cisnienia, a wewnetrzna
    - perforwana transportuje zywice na cala dlugosc polaczenia.
    Ten waz chyba nie jest zbyt drogi , ale, zeby wpompowac te zywice ,
    niezbedna bedzie elektryczna pompa cisnieniowa ( towociarka ma zbyt
    mala wydajnosc do takich robot), ktora posiadaja ekipy od uszczelnien
    technicznych. Zapytaj, ile moze taka usluga kosztowac .

    Marek