  • 1. Data: 2010-02-07 04:33:44
    Temat: jak wykonac C.O. bez zapowietrzania sie
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Aktualnie mieszkam w domu piętrowym, gdzie jest wykonana
    inastalacja C.O. gazowa. Raz na 1,5mc moze 2mc musze odpowietrzac
    grzejniki na piętrze a w łazience na piętrze raz na 2tyg.

    Mam zamiar budowac dom z poddaszem i moze podpowiecie
    mi jak powinna być zaprojektowana instalacja C.O. (w moim przypadku
    bedzie zasilana paliwem stalym z kotlem z podajnikiem) aby
    uniknac potrzeby ciaglego odpowietrzania. Jeden raz w sezonie moge
    to zrobic, ale nie chce tego robic regularnie jak w przypadku tej
    nieszczesnej
    łazienki.
    Co moze byc przyczyna takiego stanu rzeczy?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2010-02-07 10:23:57
    Temat: Re: jak wykonac C.O. bez zapowietrzania sie
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > nieszczesnej
    > ?azienki.
    > Co moze byc przyczyna takiego stanu rzeczy?

    1) Czy w obecnej instalacji nie zastosowano przypadkiem miedzi ? Zapowietrzanie sie
    moze byc efektem korozji elektrochemicznej z grzejnikami - latwo to sprawdzic
    przykladajac zapalke do odpowietrznika.
    2) Klasyczna, stara instalacja otwarta z rozdzialem górnym ma wlasciwosc
    samodpowietrzania sie. Jesli pomyslisz o niej PRZED zabudowa skosów plytami g-k to
    mozesz ladnie rurki te ukryc i wyprowadzic do zbiornika na "stryszku".

  • 3. Data: 2010-02-07 12:06:26
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > 1) Czy w obecnej instalacji nie zastosowano przypadkiem miedzi ?

    tak rury miedziane.

> [...]
    >zabudowa skosów plytami g-k to mozesz ladnie rurki te
    >ukryc i wyprowadzic do zbiornika na "stryszku".

    no bede sobie projektowal instalacje c.o. i zrobic
    moge wszystko.Ale to sie tyczy tylko poddasza, czy z
    parteru rowniez musial bym to wykonac? Z kazdego grzejnika?

    W tej chwili niewiele wiem na temat instalacji C.O. i wiedze bede
    poszerzal w najblizszym czasie, aktualnie kompletuje pytania, ktore mnie
    nurtuja. Jeszcze nie wiem czy bedzie to robione w miedzi czy tworzywo
    sztuczne - nie ukrywam ze cena ma tu znaczenie, ale tez nie chce za wszelka
    cene zrobic tanio ale z problemami. Wiec chce rozpoznac temat, aby znalezc
    najlepszy kompromis.
    Niewykluczone ze instalacje C.O. bede musial zrobic sam moze z wyjatkiem
    podlaczenia pieca.
    Rury miedziane juz zakladalem do wody w moim obecnym domu i wiem ze jest
    to dosc czasochlonne, nie wiem jak sprawa wyglada z instalacja z tworzywa.

    pzdr
    Darek

  • 4. Data: 2010-02-07 13:33:43
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nieszczesnej
    > łazienki.
    > Co moze byc przyczyna takiego stanu rzeczy?

    Zrobić instalację separowaną wymiennikiem od kotła lub z kotłem dostosowanym
    do pracy w układzie zamkniętym.
    W grzejnikach usytuowanych wysoko (np drabinki w łazienkach na piętrze,
    zabudować u góry grzejników odpowietrzniki automatyczne. Takie same
    odpowietrzniki zainstalować na _wszystkich_ belkach rozdzielaczy lub na
    pionach (w zależności od tego w jaki sposób zostanie wykonana instalacja)
    Wysokie drabinki są najbardziej naturalnym miejscem zbierania się powietrza
    w zamkniętym układzie.
    Jeżeli teraz zapowietrza ci się grzejnik drabinkowy daj u góry automatyczny
    odpowietrznik. Taki odpowietrznik powinien też się znaleźć w miejscach gdzie
    może dochodzić do syfonowania instalacji. Przyczyną zapowietrzania może być
    nieszczelność lub częste dopuszczanie wody do układu. Zimna woda zawiera w
    sobie dużo rozpuszczonego powietrza, które wraz z grzaniem jej będzie się
    uwalniać do układu.. Ze wzrostem temperatury maleje zdolność saturacyjna
    wody i po jakimś czasie woda powinna być wolna od gazów. Jeżeli np
    spuszczasz wodę z układu co sezon to częste zapowietrzanie się może mieć
    miejsce. Jeżeli chodzi o nieszczelności, to jeżeli nie ma ich przy
    grzejnikach i na rurach - moga powstawać w kotle. W kotle gazowym częste
    miejsca występowania to nagrzewnica, wejścia czujników (temometr manometr)
    zasilanie lub spusty wody, śrubunki na zasilaniu i powrocie. Dbaj o
    utrzymywanie właściwego ciśnienia, większość kotłów wymaga na zimno 1,5
    bara. Przy niższym ciśnieniu będzie zwiększone ryzyko miejscowego gotowania
    wody w nagrzewnicy (uwalnianie się powietrza podzczas wrzenia). Poniżej 1
    bar automatyka kotła nie powninna pozwolić na załączenie sie.
    --
    Jackare