  • 51. Data: 2018-04-09 10:13:18
    Temat: Re: jakie wiertła beton/cegła?
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam
    > Od akustyki, po automatyke na wielkiej płycie kończąc
    > Gdzieś tam niżej pisze ze w wielkiej płycie mieszkańcy wstrzeliwali kołki pod
    karnisze
    > Kurcze trudno to nawet skomentować
    Można to skomentować.Za póżno skończyłeś gimnazjum.Wprawdzie jesteś młody,
    ale my starsi- mamy doświadczenie. Wprawdzie i Ty je osiągniesz, ale w innych
    dziedzinach.
    Zaczynałem pracę w czasach, gdy podstawowym narzędziem do robienia otworów w
    betonie był "szlagborek"- wiertło koronowe z napędem ręcznym.Bo udar był
    młotkowy.Natomiast otwory w metalu robiono ręczną wiertarką.Nawet otwory w
    szynach, średnicy 16-24 mm tym były robione.No, trochę czasu to
    trwało...Oczywiście mówimy tu o pracy w terenie. Elektronarzędzia były.Mam
    nawet katalog z roku 1956, gdzie są pokazane.Na warsztat zaczęły przychodzić
    na początku lat 70-tych.
    A gdybyś popracował trochę przy remontach mieszkań "z epoki"zobaczyłbyś jakie patenty
    ludzie stosowali...
    Pozdro.abomito

  • 52. Data: 2018-04-09 17:50:25
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2018-04-02 21:12, Uzytkownik pisze:

    > No i właśnie. Nie próbowałeś, ale się wymądrzasz.

    > Kupić młotowiertarkę z udarem pneumatycznym i uchwytem SDS-Plus, a na
    > wiertłach można zaoszczędzić kupując jakiekolwiek widiowe, bo każdym
    > takim wiertłem da się co najmniej kilkadziesiąt otwory wywiercić - nawet
    > w betonie.
    >
    > Na rynku są całkiem fajne podróbki młotowiertarek Bosch modeli GBH 2-24
    > oraz GBH 2-26 za ok. 170-200zł. Razem z młotowiertarką od razu jest
    > komplet wierteł widiowych i szpiców do kucia.
    >
    > https://www.najlepszenarzedzia.pl/pl/p/2200W-MLOT-UD
    AROWY-EUROTEC-RH2402/174

    > https://www.najlepszenarzedzia.pl/pl/p/2400W-MLOT-UD
    AROWY-EUROTEC-RH2601/239

> [...]
    > w wersjach DFR czyli z wymiennymi futerkami ze szybkozłączką - futerko
    > SDS-Plus oraz szybkozaciskowe. Dlatego mam porównanie.
    >
    > Fakt, że jednak są delikatniejsze od oryginalnego Boscha, ale dla
    > amatora jest to naprawdę dobry sprzęt. Wymienne futerka są słabsze jak
    > te w Boschu, ale pasują oryginalne Boscha.
    >
    > Kupowanie wiertarki za 50 czy 80zł z grzechotką, a nie udarem to po
    > prostu wyrzucone pieniądze w błoto, bo tym się nie da wiercić otworów w
    > niczym innym jak Ytong i płyta gipsowokartonowa. W cegle idzie z dużym
    > oporem, a wielkiej płyty w ogóle nie ruszy.

    A co sądzisz o takiej? -
    <https://www.narzedzia.pl/mlotowiertarka-hitachi-dh2
    6pc,44666.html>
    Znajomy na moje dywagacje o wiertarkach polecił mi ją, a on wierci sporo
    w betonie - jest instalatorem sieci telekomunikacyjnych i często wierci
    w różnych materiałach.

    Chodzi mi o moc. Te, które podałeś mają moc ponad 2000W. Czy taka z
    mniejszą mocą też sobie poradzi z akcjami, które były opisywane w tym
    wątku: wiercenie otworów pod karnisze ;) itp.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 53. Data: 2018-04-09 20:34:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-09 o 17:50, Krystek pisze:

> [...]
    > mniejszą mocą też sobie poradzi z akcjami, które były opisywane w tym
    > wątku: wiercenie otworów pod karnisze ;) itp.

    2000W tych podróbek ma się nijak do tych 830W Hitachi. Hitachi
    zdecydowanie jest mocniejsza i udar ma mocniejszy nawet od oryginalnych
    młotowiertarek Bosch GBH 2-24 czy GBH 2-26

    Ta młotowiertarka Hitachi sprawia wrażenie zabawki, ale jest to naprawdę
    przyzwoity sprzęt, choć wg mnie mniej trwały od ww Boschów.

    Tak się składa, że ja pracuję ww Boschami, a mój wspólnik zaś preferuje
    dokładnie ten model Hitachi. Dlatego też miałem okazję pracować tym
    modelem, bo jak razem robimy to się bierze tą, która akurat jest pod ręką.

    Nie wiem czy była to wada akurat tego konkretnego egzemplarza, czy też
    złego traktowania, ale był problem z zacinającym się przełącznikiem.
    Niestety kolega raczej nie należy do osób, które obchodzą się delikatnie
    ze sprzętem, ani też nie czyści narzędzi po pracy i nie dba o to co się
    znajduje w walizce tak jak ja. Jak naleci tynku do walizki to nawet go
    nie wysypie :)

    Osobiście lepiej mi leżą młotowiertarki Bosch, choć czuje się, że udar w
    tej Hitachi jest mocniejszy. Ale też moje młotowiertarki użytkowane są
    znacznie dłużej. Jedna z nich, model GBH 2-24 DFR ma już ponad 20 lat i
    ze 3-4 lata temu przeszła kapitalny remont, bo jeden z ludzi tak ostro
    nią pracował, że po prostu młotowiertarka się "puściła soki" - tzn.
    rozszczelniła się i zaczęła chlapać smarem, który znajdował się wewnątrz
    przekładni, a z młotowiertarki aż zaczęło się kopcić od temperatury.

    Dodam jeszcze na koniec, że te stare modele GBH 2-24 są zdecydowanie
    trwalsze od nowszych GBH 2-26 w których często nawalają
    szczotkotrzymacze jak się nie dba, aby tam się nie dostawał piach i pył.

    Myślę, że w przypadku amatora, który będzie dbał o sprzęt, przedmuchiwał
    sprężonym powietrzem i pilnował, żeby w walizce nie było piachu i pyłu
    to każda z ww młotowiertarek posłuży co najmniej 20 lat.

    W przypadku tech chińskiej podróbki trzeba pilnować szczotek, bo szybko
    się zużywają, albo od razu wymienić na oryginalne Boscha.

  • 54. Data: 2018-04-10 00:19:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Amator potrzebuje zrobic kilka otworow w zyciu. Dwadziescia lat to strasznie malo.
    Amatorowi kazde nie uzywane narzedzie wystarczy od urodzenia do smierci.

  • 55. Data: 2018-04-10 23:15:29
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2018-04-09 20:34, Uzytkownik pisze:

> [...]
    >
    > W przypadku tech chińskiej podróbki trzeba pilnować szczotek, bo szybko
    > się zużywają, albo od razu wymienić na oryginalne Boscha.

    Ha! Podrzuciłem temu znajomemu od wiertarki linki do tych Twoich modeli
    i napisał mi, że - cytuję: ,,Mamy w firmie 2 takie. To kopia Boscha. Dają
    radę. Taką ostatnio 100 otworów 30x40cm w cegle wykułem. Ja np. wolę
    pracować Eurotechem, niż Boschem. Bosch jakoś dziwnie się rozpędza. U
    nas w firmie działają, a lekko nie ma. Jedyna wada to przełącznik
    kierunku obrotów. Ciężko chodzi. W HITACHI jest to lepiej rozwiązane."
    Dobrze wiedzieć, że ktoś z tego korzysta i sobie chwali.

    Ja się w sumie napaliłem na ten model RYOBI RPD1200-K -
    <https://pl.ryobitools.eu/power-tools/drilling-and-s
    crewdriving/rpd1200/rpd1200-k-3/>,
    ale po tym co tuaj napisaliście chyba skłaniam się ku jakiejś
    młotowiertarce.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/