  • 1. Data: 2010-01-31 19:03:44
    Temat: kominek czy piec w piwnicy na drewno - kilka pytan
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    Ta zima daje sie niezle we znaki, szczegolnie gdy domek ogrzewany jest
    gazem. Myslac juz o przyszlym sezonie chcialbym zdywersyfikowac typ
    ogrzewania w domku 1-pietrowym, podpiwniczonym typu poniemieckiego o
    powierzchni uzytkowej okolo 75-80 m2.

    Czy ktos moze mi doradzic jakim rozwiazaniom sie przyjzec i na co zwracac
    uwage? Dom jest docieplony ale tylko sciany (piwnice i dach tylko
    czesciowo).

    W sumie gdybym sie uparl to moglbym zrobic jakis maly kominek na parterze
    (uklad domu: 2 pokoje, korytaz, kuchnia na dole i 2 pokoje, lazienka,
    korytaz na 1 pietrze) bo i ladnie to wyglada i daje "prawdziwe cieplo" ktore
    czuc na scianach i kominie. Niestety nie wiem jakie moce i gabaryty wchodza
    w gre.
    Z drugiej strony, z racji niewielkich pokoi byc moze lepszym rozwiazaniem
    byloby zamontowanie drugiego pieca w piwnicy. Tak bylo "za komuny" i wtedy
    bylo to wprawdzie rozwiązanie oparte na weglu/koksie i ew. drewnie ale
    cieplo bylo zupelnie inne. O wilgoci, ktora jest w domu od czasu ogrzewania
    gazowego nie wspomne.
    W tym drugim rozwiazaniu nalezaloby jak sadze dodac mozliwosc przelaczania
    instalacji CO miedzy piec gazowy i na drewno tak aby cieplo z pieca poza
    ogrzaniem pionow kominowych bylo doprowadzane takze do grzejnikow.

    Poniewaz pisze tylko o tym co sie domyslam prosze o porady osob ktore
    rowniez stawaly przed tym dylematem i juz go zrealizowaly lub sa w trakcie.

    Pozdrwawiam
    Franc

  • 2. Data: 2010-02-01 09:17:44
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 31 Sty, 20:03, "franc" <k...@i...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Poniewaz pisze tylko o tym co sie domyslam prosze o porady osob ktore
    > rowniez stawaly przed tym dylematem i juz go zrealizowaly lub sa w trakcie.

    Jesli masz piec gazowy i mieszkassz w nieocieplonym budynku po
    niemieckim to lepiej zainwestowac w ocieplenie.
    Druga sprawa to lepiej miec kotlownie w piwnicy niz w salonie.

  • 3. Data: 2010-02-01 17:22:44
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 31 Jan 2010 20:03:44 +0100, franc napisał(a):

> [...]
    > czuc na scianach i kominie. Niestety nie wiem jakie moce i gabaryty wchodza

    Wszystko zależy, czy chcesz mieć ładnie, czy wygodnie.

    > W tym drugim rozwiazaniu nalezaloby jak sadze dodac mozliwosc przelaczania
    > instalacji CO miedzy piec gazowy i na drewno tak aby cieplo z pieca poza
    > ogrzaniem pionow kominowych bylo doprowadzane takze do grzejnikow.

    Czyli w zasadzie nie tyle kominek, co płaszcz wodny.

    Nie wiem, czy nie najlepszym by było dla Ciebie rozwiązaniem wstawienie
    pieca kominkowego z płaszczem wodnym.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 4. Data: 2010-02-01 18:29:57
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    //Jesli masz piec gazowy i mieszkassz w nieocieplonym budynku po
    //niemieckim to lepiej zainwestowac w ocieplenie.

    No wlasnie chodzi o to, ze docieplenie steropianowe jest. Na strychu rowniez
    robilem docieplenie, ale welna z dwoma rodzajami folii. Najgorzej, ze nie
    moglem dostac sie do skosow dachu na poziomie pomieszczen 1-go pietra. To
    wlasnie tedy najwiecej chyba ciepla wychodzi w zimie (i ciepla wchodzi w
    lecie).
    Myslalem jeszcze o jakiejs izolacji podlogi na strychu.

    Jesli chodzi o szczegoly piwnic, to tylko 2 sciany sa od zewnatrz docieplone
    styropianem, choc jest to juz od dawna i nie do konca jestem pewien
    poprawnosci i skutecznosci tego docieplenia.

    //Druga sprawa to lepiej miec kotlownie w piwnicy niz w salonie.

    No wlasnie do tego tez sie chyba przekonuje pomalu.

    Pozdrawiam
    Franc

  • 5. Data: 2010-02-01 19:54:05
    Od: M <M...@w...pl>

    franc pisze:

    > Czy ktos moze mi doradzic jakim rozwiazaniom sie przyjzec i na co zwracac
    > uwage? Dom jest docieplony ale tylko sciany (piwnice i dach tylko
    > czesciowo).

    Co to znaczy częściowo? Ile tego styropianu jest na ścianach? Uważaj na
    częściowe docieplanie, bo się obudzisz w zagrzybionym domu. Dach
    (ocieplenie) ma zwykle najkrótszy okres zwrotu.

    Inwestycja w dodatkowe ogrzewanie to inwestycja w to, by więcej płacić
    za ogrzewanie.

    Inwestycja w docieplenie to inwestycja w to by mieć mniejsze rachunki.

    M.

  • 6. Data: 2010-02-01 23:04:24
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    //Inwestycja w dodatkowe ogrzewanie to inwestycja w to, by więcej płacić
    //za ogrzewanie.

    Dlaczego _wiecej_ jesli koszt paliwa jest nizszy?

    // Inwestycja w docieplenie to inwestycja w to by mieć mniejsze rachunki.
    To wiem, bo zauwazylem to po dociepleniu scian budynku i czesciowym dachu.

    Wymiana dachu z dociepleniem to u mnie okolo 40 tys. zl a rachunki za gaz
    przy ostatnich mrozach byly na poziomie 800-1000 zl/mc.
    Wiem, ze rozwiązania kompleksowe sa najlepsze.Problem w tym, ze to co jest
    lepsze jest zbyt drogie dla mnie w tym momencie.

    Rozumiem, ze te wydane 40 tys. zlotych da od razu efekt, ale dobierajac i
    kupujac piec na tanie drewno i wykorzystywanie go w momentach gdy piec
    gazowy leci pelna para jest moze nie idealnym, ale dobrym pomyslem na
    poczatek? Do tego uzupelnienie docieplenia tam gdzie to mozliwe.

    //Co to znaczy częściowo? Ile tego styropianu jest na ścianach? Uważaj na
    //częściowe docieplanie, bo się obudzisz w zagrzybionym domu. Dach
    //(ocieplenie) ma zwykle najkrótszy okres zwrotu.

    Styropian jest grubosci 12 cm
    Grzyb sie pojawil w rogach 2 pokojow na 1p., ale wtedy gdy 10 lat temu
    zmienione zostalo ogrzewanie na gazowe a nie po zrobieniu docieplenia scian
    steropianem i welna pod dachowka na strychu.

    Zastanawiam sie, czy poki co nie sprobowac dobrac sie do tych miejsc w domu,
    gdzie faktycznie nie ma docieplenia - osuszenie i zabezpieczenie dwoch scian
    zewnetrznych na poziomie piwnicy i - co chyba wazniejsze - uzupelnienie
    welny na skosach pod dachowka na spadzistych scianach 1 pietra. Czy
    pakowanie takiej waty na zasadzie upychania w waska przestrzen miedzy
    istniejacym dachem i spadzista sciana pokoju, wsuwajac ja od strony strychu
    ma sens?

    --
    F.

  • 7. Data: 2010-02-02 20:26:36
    Od: M <M...@w...pl>

    franc pisze:
    > //Inwestycja w dodatkowe ogrzewanie to inwestycja w to, by więcej płacić
    > //za ogrzewanie.
    >
    > Dlaczego _wiecej_ jesli koszt paliwa jest nizszy?

    Będziesz więcej ogrzewał a więc i więcej płacił. Różnica w cenach
    energii musiałaby być znaczna, byś mniej płacił. Dodatkowo jeśli jest to
    instalacja grzejnikowa, to musisz mieć je większe by dostarczać dość ciepła.

    M.