  • 1. Data: 2010-07-27 12:26:00
    Temat: ocieplenie budynku - wspólnota
    Od: ŁR <l...@W...pl>

    Witam,
    przymierzamy się do wybrania wykonawcy na ocieplenie budynku. Nie duży,
    dwie kondygnacje. Na co mam zwrócić uwagę przy pracach aby wszystko było
    wykonane jak trzeba? Co zawrzeć w umowie, czego się wystrzegać itp.
    Zrobiłem małą rozpiskę na podstawie informacji znalezionych w internecie:
    Podłoże:
    o Podłoże powinno być stabilne, równe, nośne, suche, oczyszczone z
    warstwy kurzu, brudu, wapna, oleju, tłuszczu, wosku, i resztek farb
    olejnych i emulsyjnych. Przed przystąpieniem do prac dociepleniowych
    należy usunąć wszystkie luźne części tynku, uzupełnić ubytki oraz
    zagruntować ścianę, wyrównując tym samym chłonność podłoża.

    Układanie płyt:
    o Płyty powinny być układane z przesunięciem, na tzw. cegiełkę. Spiny
    pionowe nie mogą tworzyć jednej pionowej linii;
    o Powstałe szczeliny uzupełniać pianą poliuretanową, która dokładnie
    wypełni wolne powierzchnie, a jej nadmiar da się łatwo usunąć;
    o Klej powinien być nakładany metodą plackową (4 - 5 placków) oraz
    dodatkowo po obwodzie płyty. Zapewnia to szczelne przyklejenie oraz dużą
    odporność na siły ssące, powstające na powierzchni elewacji pod wpływem
    wiatru;
    o Płyty powinny zazębiać się jak w "zamku błyskawicznym" wychodząc
    naprzemiennie ze ścian tworzących narożnik;
    o Przy budynkach niskich np. jednorodzinnych, nie jest wymagane, aby
    stosować kołki montażowe do docieplenia wykonywanego w oparciu o płyty
    styropianowe. Można zastosować jeden kołek na środku płyty, w celu
    zwiększenia przyczepności i ustabilizowania płyty. Każdy kołek jest
    potencjalnym mostkiem termicznym, dlatego też im mniejsza liczba kołków
    tym lepiej;
    o Montaż listwa startowej. Listwa startowa ułatwia rozpoczęcie prac
    dociepleniowych na jednakowym poziomie wzdłuż całego obwodu budynku.
    Dodatkowo kapinos wytłoczony na liście eliminuje powstawanie zacieków na
    fundamentowej części elewacji;
    o Docieplenie elewacji należy wykonywać jak największymi powierzchniami
    płyt. Ograniczy to liczbę styków i możliwych mostków termicznych;
    o Prace dociepleniowe powinny być prowadzone w temperaturze od 5 do 200
    Celsjusza.

    Montaż siatki wzmacniającej:
    o Siatka wzmacniająca powinna być podwinięta pod płyty styropianowe
    tworzące pierwszą warstwę od dołu i powinna być pomiędzy listwą startową
    a płytą styropianową;
    o Łączenie siatki powinno być przeprowadzane z 10 cm zakładem. Łączenie
    siatki "na styk" spowoduje pęknięcia na powierzchni tynku na wszystkich
    liniach łączeń siatki;
    o Przyklejanie siatki powinno być prowadzone na uprzednio rozprowadzoną
    warstwę kleju. Grubość warstwy zbrojącej powinna wynosić 3 - 4 mm.
    Siatka powinna być zatopiona w połowie grubości;
    o Dodatkowe warstwy siatki przy narożach okien i drzwi. Przy wszystkich
    narożach otworów powinno się stosować dodatkową punktową warstwę siatki
    w postaci kwadratu 25 x 25cm, który powinien być zatopiony w warstwie kleju.

    Łukasz

  • 2. Data: 2010-07-27 18:12:08
    Temat: Re: ocieplenie budynku - wspólnota
    Od: M <M...@o...pl>

    ŁR pisze:
> [...]
    > wykonane jak trzeba? Co zawrzeć w umowie, czego się wystrzegać itp.
    > Zrobiłem małą rozpiskę na podstawie informacji znalezionych w internecie:
    [...]

    Styropian z felcem.

    M.

  • 3. Data: 2010-07-27 19:03:14
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "ŁR" <l...@W...pl> wrote in message

    > Podłoże:

    Zagruntować i może wymyć katcherem.

    Ale do klejenia płyt nie używaj kleju cementowego. Niech ci kleją na klej
    piankowy.
    Przy kleju cementowym są same problemy. Trzeba będzie nad nimi stać czy go
    mieszają ponownie po 5 minutach od zarobienia i czy kleją na ramkę.
    Klej jest ciężki i im się nie chce go targać.

    > o Przyklejanie siatki powinno być prowadzone na uprzednio rozprowadzoną
    > warstwę kleju. Grubość warstwy zbrojącej powinna wynosić 3 - 4 mm. Siatka
    > powinna być zatopiona w połowie grubości;

    W związku z tym NIE WOLNO zgodzic się na materiały wykonawcy. Bo da za mało
    kleju pod siatkę i będzie miękko, będzie ci się ściana wgniatać.

    Pamiętaj, że narożniki wtapiamy najpierw. Na to dopiero dryga warstwa siatki
    i ma zachodzić na narożnik. Ale najpierw klej na róg styropianu, dociskamy -
    wtapiamy narożnik metalowo-siatkowy i dopiero na to jeszcze raz wtapiamy
    siatkę

  • 4. Data: 2010-07-27 19:04:45
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "ŁR" <l...@W...pl> wrote in message
    > Witam,

    Jeszcze ci powiem. Musisz bezwzględnie być przy tym. Nawet nie spuścić na
    krok. Ocieplacze to najgorszy sort ekip. odwrócisz głowę i już będą robić po
    swojemu.
    Pamiętaj o ociepleniu szczytów, murłat i tych fikuśnych miejsc.

  • 5. Data: 2010-07-28 12:46:41
    Od: ŁR <l...@W...pl>

    W dniu 2010.07.27 21:04, kiki pisze:

> [...]
    > robić po swojemu.
    > Pamiętaj o ociepleniu szczytów, murłat i tych fikuśnych miejsc.

    Niestety,
    sam nie będę mógł być przy tym bo nie mam urlopu, ale mogę powiedzieć
    sąsiadkom na co mają zwracać uwagę. Mają akurat ławkę na przeciwko bloku
    :) Będę robił fotki jak to robią i będę się jeszcze w trakcie pytał co i
    jak. Mam jeszcze takie pytanko, czy potrzeba dać listwę startową jeżeli
    w koło budynku na tej samej wysokości jest cokół szeroki na ok 20 cm.

    Łukasz

  • 6. Data: 2010-08-10 19:14:20
    Od: ŁR <l...@W...pl>

> [...]
    > robić po swojemu.
    > Pamiętaj o ociepleniu szczytów, murłat i tych fikuśnych miejsc.

    muszę się wyżalić :/ Dziś mieliśmy spotkanie z wykonawcą jako wspólnota
    i w mojej instrukcji jak ocieplać miałem zapis, że ma być klej nakładany
    plackami i ramka na około. Niestety Pan wykonawca powiedział, że on tak
    nie robi i że o tym wcześniej nie wiedział że tak chcemy i dlatego jest
    tak tanio. Na nic zdały się moje uwagi, że ramkę robi się w standardzie
    bo tak nakazuje technologia a nie ekstra za dopłatą. Oczywiście
    wspólnota się zgodziła na robienie bez ramek a ja wyszedłem na jakiegoś
    pieniacza i filozofa, bo się w internecie naczytałem a nigdy tego nie
    robiłem. Jak możecie napiszcie jakie są skutki braku ramek poza kominem
    powietrznym.
    PS
    Wykonawca mówił że da ramki w pierwszym i ostatnim rzędzie styropianu.

    Łukasz

  • 7. Data: 2010-08-10 20:19:02
    Od: M <M...@o...pl>

    ŁR pisze:

> [...]
    > tak tanio. Na nic zdały się moje uwagi, że ramkę robi się w standardzie
    > bo tak nakazuje technologia a nie ekstra za dopłatą. Oczywiście

    Znajdź instrukcję obsługi (nie wiem, jakiego materiału używa twój
    wykonawca, ale pierwszy przykład znaleziony w Google:

    http://www.budo-term.pl/BSO%2020%2007.pdf

    "Klej na płytach styropianowych należy
    rozkładać na obrzeżach płyt pasmami o szerokości 3-4 cm , a na
    pozostałej powierzchni
    kilkoma plackami zaprawy klejącej o średnicy 8-12 cm. Łączna
    powierzchnia nałożonej masy
    klejącej powinna obejmować co najmniej 40% powierzchni płyty."

    Cena nie ma nic do rzeczy. Materiały muszą być stosowane zgodnie z
    wytycznymi producenta. Jeśli nie zostaną zastosowane wytyczne, znika
    gwarancja producenta. Przykład z innej branży: jeśli producent kuchenki
    mikrofalowej stwierdza, że nie można w niej suszyć włosów, to bez
    względu na cenę kuchenki czy szamponu nie należy suszyć w kuchence
    mikrofalowej włosów.

    M.