  • 1. Data: 2011-12-11 01:34:16
    Temat: pieczenie chleba- problem
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Od pewnego czasu piekę chleb w tzw. automacie do pieczenia pieczywa,
    najczęsciej z gotowych mieszanek.
    Jakośc wypieków jest zazwyczaj zdecydowanie lepsza od kupnych.
    Jednakże b. często napotykam na niezrozumiały, sprzeczny z fizyką problem, a
    mianowicie mimo, że chleb po wyrobieniu doskonale wyrasta, to w momencie,
    gdy program dochodzi do początku fazy wypieku (włącza się grzałka do
    pieczenia) to wtedy wyraźnie on opada (nawet do ok. 40% pierwotnej
    objętości). Wystepuje to zjawisko szczególnie w częsci środkowej bochenka,
    co czasem powoduje powstanie wewnątrz wilgotnego zakalca, a przeciez
    podniesienie temperatury powinno powodować dalsze zwiększanie objętości
    pęcherzyków w mąższu przez znajdujący się tam CO2, - ten, który spowodował
    wczesniej wyrośnięcie chleba.
    Zazwyczaj najwyraźniej to zjawisko występuje w wypiekach z mąki żytniej, lub
    mieszanej.
    Moje odstępstwa od receptury z opakowania mąki to dodawanie niewielkiej
    ilosci oliwy do wody a także dodawanie drożdzy w postaci nie rozkruszonych,
    ale już rozrobionych w wodzie z cukrem (lanych na wierzch, na mąkę nasypaną
    na wodę), ale nie sądzę, aby to miało wpływ, bo gdyby to miało zaszkodzić
    (dlaczego?) to chleb nie wyrósłby wczesniej, a on pięknie najpierw rośnie, a
    potem "klapie".
    Co może być tego przyczyną i jak z tym walczyć?

  • 2. Data: 2011-12-11 04:03:55
    Temat: Re: pieczenie chleba- problem
    Od: Aicha <b...@t...ja>

    W dniu 2011-12-11 02:34, p 47 pisze:

    > Co może być tego przyczyną

    http://piekarniatatter.blogspot.com/2008/02/maka-zyt
    nia.html

    > i jak z tym walczyć?

    Zakwasem :)

    --
    Pozdrawiam - Aicha

    Ze szkoły zostały mi tylko luki w wykształceniu
    /Oskar Kokoschka/

  • 3. Data: 2011-12-11 09:31:06
    Od: czeremcha <1...@g...com>

    On 11 Gru, 05:03, Aicha <b...@t...ja> wrote:

    > Zakwasem :)

    I piekarnikiem.

    Chleb z dodatkiem maki żytniej jest dużo bardziej wilgotny. Piekę go
    dłużej i w wyższej temperaturze. Czy maszyna na to pozwala? Nie wiem.

    Ania

  • 4. Data: 2011-12-11 09:48:44
    Od: ZS <a...@w...pl>

    > Zakwasem :)
    Dokładnie. Ja robię chleb na zakwasie ale ponieważ trzymam cały czas w
    lodówce to jest bardzo słaby. Dodaję jednak 1/8 kostki drożdzy na
    wszelki wypadek i nigdy jeszcze nie upadł.

  • 5. Data: 2011-12-11 13:17:11
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 11 Dec 2011 10:48:44 +0100, ZS napisał(a):

    > Ja robię chleb na zakwasie ale ponieważ trzymam cały czas w
    > lodówce to jest bardzo słaby. Dodaję jednak 1/8 kostki drożdzy na
    > wszelki wypadek i nigdy jeszcze nie upadł.

    Czyli robisz na drożdżach, a nie na zakwasie.
    --
    XL

  • 6. Data: 2011-12-11 16:18:48
    Od: Aicha <b...@t...ja>

    W dniu 2011-12-11 10:31, czeremcha pisze:

    > I piekarnikiem.
    >
    > Chleb z dodatkiem maki żytniej jest dużo bardziej wilgotny. Piekę go
    > dłużej i w wyższej temperaturze. Czy maszyna na to pozwala? Nie wiem.

    Mnie i tak pierwszy wyszedł ceglany (znaczy, w kształcie i ciężkości:D).
    Ale już wiem czemu - niepotrzebnie go wyrastałam w misce i potem się
    zbiesił.

  • 7. Data: 2011-12-11 16:45:44
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 11 Dec 2011 17:18:48 +0100, Aicha napisał(a):

    > Ale już wiem czemu - niepotrzebnie go wyrastałam w misce i potem się
    > zbiesił.

    Bardzo rzeczowe wytłumaczenie :-]
    --
    XL

  • 8. Data: 2011-12-11 16:50:19
    Od: Aicha <b...@t...ja>

    W dniu 2011-12-11 17:45, XL pisze:

    > Bardzo rzeczowe wytłumaczenie :-]

    Zima idzie, duchy i upiory trza karmić ;)
    Nie upadł, ale też nie wstał więcej :D

  • 9. Data: 2011-12-11 20:36:36
    Od: Qrczak <q...@g...pl>

    Dnia 2011-12-11 10:48, niebożę ZS wylazło do ludzi i marudzi:

    > Dokładnie. Ja robię chleb na zakwasie ale ponieważ trzymam cały czas w
    > lodówce to jest bardzo słaby.

    Co to znaczy słaby zakwas? Mnie po ponad miesiącu leżenia w lodówce
    zakwas pracuje jak należy. W dodatku ostatnio dzieliłam się nim i
    musiałam ruszyć standardową ilość mąki porcją o połowę mniejszą.
    Tyle że nie używam takiego prosto wyjętego z zimna. Jak planuję rozruch
    na wieczór, to rano wyjmuję zaczyn z lodówki i stawiam w okolicach kuchni.

    > Dodaję jednak 1/8 kostki drożdzy na
    > wszelki wypadek i nigdy jeszcze nie upadł.

    Ciekawe. Na samym zakwasie chleb wyrasta lepiej niż z dodatkiem drożdży.
    I nie opada.

    Qra

  • 10. Data: 2011-12-12 07:06:21
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-12-11 02:34, p 47 pisze:
    > Co może być tego przyczyną i jak z tym walczyć?

    Za ostra akcja drozdzy, bąble CO2 w ciescie, które pekaja
    gdy zaczna sie rozszerzac pod wplywem ciepla.

    Bardzo subtelnie:

    - zmniejsz ilosc drozdzy,
    - i/lub zmniejsz ilosc cukru
    - i/lub zwieksz ilosc soli.

    Niestety, automat to precyzja. Najlepiej dopracowac sie naczynek
    odmierzawczych do wszystkiego i strzec ich jak oka w glowie.

    pozdr serd
    --
    A S