  • 1. Data: 2017-04-17 13:34:47
    Temat: pompy
    Od: Budyń <b...@g...com>

    a na pompach to kto sie zna? uzytkownik? Potrzebuję energooszczedną pompe która
    podniesie wode na 10m, przy przeplywie powiedzmy 1000 l/h. Niby taką jak do CO tylko
    na nieco wieksze cisnienie.

    b.

  • 2. Data: 2017-04-17 14:12:24
    Temat: Re: pompy
    Od: Tornad <t...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 13:34:49 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    podniesie wode na 10m, przy przeplywie powiedzmy 1000 l/h. Niby taką jak do CO tylko

    Ja zaczalbym od "przestudiowania literatury". Oto pierwsza z brzegu pozycja.

    http://www.dostudni.pl/jaka-pompe-wybrac,p11.html

    Przede wszystkim wybor pompy w sensie zasady jej działania, zależy od
    glebokosci zw. wody w studni w stosunku do poziomu, na którym pompe możesz czy
    chcesz zainstalować. Roznica tych poziomow nie może być wieksza od około 8 m.
    Tak prawi fizyka i tego nie przeskoczysz.

    Można szukac pompy, której nazwy polskiej nie znam ale wiem, ze ona pracuje na
    zasadzie zwezki Venturiego. Z niej wychodzą dwie rury fi około 1 cala kazda.
    Pompa do jednej z tych rur pompuje wode, a z drugiej sika woda pod dość
    znacznym, około 2 - 3 atm. ciśnieniem.
    Dla głębszych studni nadaje się rowniez pompa glebinowa umieszczona przy dnie
    studni, do której przewodami w superizolacji elektrycznej, doprowadzaa się
    prad. Ze studni, najczęściej wierconej, wychodzi jedna rura, która podlacza
    się do zbiornika ciśnieniowego czyli hydroforu. Taka pompa w Hameryce kosztuje
    około 1200 dolarow.
    Przed wykonaniem instalacji hydroforowej polecam zbadanie wody, glownie pod
    katem zawartości w niej zelaza. Zelazo w postaci FeO czyli tlenku zelaza, jest
    szkodliwe dla zdrowia. Zelazo w tej formie nie jest w wodzie widoczne, woda
    jest idealnie przezroczysta. Wtedy trzeba zainstalować aerator aby to zelazo
    utlenić do formy Fe203 czyli o wygladzie i wlasciwosciach rdzy, która można
    odfiltrować.

    Pzdr
    Tornad

  • 3. Data: 2017-04-17 15:41:44
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 14:12:26 UTC+2 użytkownik Tornad napisał:
> [...]
    na nieco wieksze cisnienie.

    > Ja zaczalbym od "przestudiowania literatury". Oto pierwsza z brzegu pozycja.

    aaa, błąd. Ty myslales ze bedzie normalnie :-) Jak zwkle problem jest wydumany.
    Potrzeba miekkim wężem powiedzmy ogrodniczym przesłać wodę ponad 10metrowym. Czyli
    wąż 10m w górę, a potem 10m w dół.
    Dlatego potrzebne jest pompa która popchnie początkowe 10m ciśnienia, a potem przy
    malej mocy utrzyma tylko takie cisnienie zeby rura sie nie zagniatała pod wpływem
    ciśnienia atmosferycznego.
    Do policzenia jest jaki jest spadek cisnienia na wężu, przy zadanym przepływie. Jesli
    ten spadek bedzie mniejszy niz cisnienie atmosferyczne wąż sie zacznie zagniatac.

    b.

  • 4. Data: 2017-04-17 17:02:47
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 15:41:45 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    malej mocy utrzyma tylko takie cisnienie zeby rura sie nie zagniatała pod wpływem

    Przede wszystkim to nie okresliles czy to uklad otwarty, czy zamkniety,
    co zasadniczo zmienia wszystko :-)

    Jezeli otwarty to skoro 10m w gore to musisz szukac pompy ktora ma
    100kPA przy wydajnosci 1m3/h :)

    Jezeli zamkniety to liczysz tylko opory rury i pewnie wystarczy kilka razy
    slabsza pompka.

    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2017-04-17 17:21:40
    Od: Tornad <t...@g...com>

> [...]
    Jesli ten spadek bedzie mniejszy niz cisnienie atmosferyczne wąż sie zacznie

    Przyznaj się, ze kombinujesz cos wielkiego w sensie wypasionej butli, w której
    będziesz pedzil. I wino trzeba wężykiem spuscic:)

    To, o co pytasz to lewar zwany tez czasem syfonem. Na mojej macierzystej
    uczelni, jakas mlodka napisale skrypt, w którym te rzeczy przybliza. Tyle,
    ze dość zawile. http://web.archive.org/web/20090612160843/http://hol
    mes.iigw.pl/~kbaran/Skrypt1.pdf
    Tam znajdziesz tez odpowiedz jak skonstruować lodke, ktora się nie przewraca
    (metacentrum) i kilka innych zjawisk hydraulicznych, które kiedyś każdy z
    moich kolegow no i ja, musielismy znac aby uzyskac zaliczenie z hydrauliki.

    Teraz te rzeczy zalatwia się w kilka godzin wykladow i testu, dlatego nie
    dziwie się, ze jest co raz to mniej młodych inzynierow, którzy o tych sprawach
    maja jakies pojecie. No, moze wiedza, gdzie czego szukac.

    Niestety w artykule tym nie znajdziesz wytrzymalosci weza ogrodowego na
    podciśnienie, które tworzy się w lewarze na części, w której woda plynie do
    gory.

    Pzdr
    Tornad

  • 6. Data: 2017-04-17 18:34:40
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 17:21:41 UTC+2 użytkownik Tornad napisał:
    > Przyznaj się, ze kombinujesz cos wielkiego w sensie wypasionej butli, w której
    > będziesz pedzil. I wino trzeba wężykiem spuscic:)

    ty to umiesz czlowieka zainspirowac :-)

    > Niestety w artykule tym nie znajdziesz wytrzymalosci weza ogrodowego na
    > podciśnienie, które tworzy się w lewarze na części, w której woda plynie do

    tak roboczo to mozna rozpatrywac dwie wersje:
    -zerowa odpornosc na poddcisnienie, wtedy pompa musi zapewnic dodatnie cisnienie az
    do wylotu
    -rura pełna, calkowicie odporna na podcisnienie. Wtedy pompa pracowalaby w dwóch
    etapach a) zalewanie rury i tu wymagane 1atm na wyjściu (ale wlasciwie przy
    niewielkich przeplywach, bo przeciez tylko uklad zalac trzeba) b) po zalaniu bylby
    efekt lewara czyli pompa ma pokonac tylko opory hydrauliczne 20metrowego odcinka rury
    przy zadanym przepływie.

    Moze kombinacja dwóch pomp byłaby korzystna - pompa duzej mocy do zalania ukladu, a
    potem zwykla obiegowa by dala rade.

    b.

  • 7. Data: 2017-04-17 18:38:12
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 17:02:49 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    wpływem ciśnienia atmosferycznego.

    > Przede wszystkim to nie okresliles czy to uklad otwarty, czy zamkniety,

    otwarty - ale i zamkniety trzeba zalac.

    b.

  • 8. Data: 2017-04-17 18:46:48
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 18:38:13 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > otwarty - ale i zamkniety trzeba zalac.

    No wtedy mozna go zalac od gory np. i mocna pompa niepotrzebna :-)
    A przy otwartym to pompa musi miec minimum te moc na podniesienie 10m
    slupa wody. No i czemu zakladasz waz ogrodniczy - rura PE duzo bardziej
    odporna na pod/cisnienie i tansza ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2017-04-17 18:57:55
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 18:46:49 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > No wtedy mozna go zalac od gory np. i mocna pompa niepotrzebna :-)

    nie da rady, wode bierzemy z basenu i do tego basenu oddajemy. Nie ma innego zródła
    wody niz basen, cisnienie trzeba samemu zrobic.

    > A przy otwartym to pompa musi miec minimum te moc na podniesienie 10m
    > slupa wody. No i czemu zakladasz waz ogrodniczy

    bo taki jest uklad, kto powiedzial ze bedzie normalnie :-) Jeszcze rura w dół to moze
    być twarda, ale do góry idzie miekki wąż. Zdaje sie ze bez pompy o dużym "sprężu" sie
    nie obejdzie.

    b.

  • 10. Data: 2017-04-17 19:10:01
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 18:57:56 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > bo taki jest uklad, kto powiedzial ze bedzie normalnie :-) Jeszcze rura w dół to
    moze być twarda, ale do góry idzie miekki wąż. Zdaje sie ze bez pompy o dużym
    "sprężu" sie nie obejdzie.

    No na pewno musi miec minimum podnoszenie 10m :)
    Tu masz taka 12m:

    http://allegro.pl/pompa-obiegowa-omis-50-140-h-12m-q
    -200l-m-omnigena-i6781839748.html

    Wydajnosc do cisnienia:

    http://www.sklep-watermark.pl/public/system/images/p
    roducts/2003/5509-org_OMI%2050-140.jpg

    Przy 10m ma wydajnosc 5m3/h no ale dojda pewnie jeszcze opory samego
    kolektora na dachu wiec masz jakistam zapas :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.