  • 71. Data: 2012-06-28 11:32:56
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > No to już widzę podstawowe błędy w założeniach. Po pierwsze jeżeli
    > przyjmujesz 4 panele to wiedz że na każdy panel powinno być około 100-150l
    > pojemności zbiornika. Ten zbiornik 300 litrów to ci będzie się gotował co
    > lato, chyba że zakładasz ograniczać moc kolektorów w lecie przez
    > zasłanianie albo odprowadzać nadmiar bypasem w ziemi lub basenie. Ja mam
    > 300l i trzy panele i w miesiącach lipiec sierpień temperatura wody
    > dochodziła czasami do 95stC i trzeba było to kontrolować funkcją
    > schładzania rewersyjnego w sterowniku.

    Nie mam połaci skierowanej na południe więc taki zbiornik wystarczy na
    cztery panele.

    > Drugi błąd jaki często inwestorzy przyjmują to koszt zbiornika. Ja w domu
    > bez solarów też potrzebowałbym zbiornik tyle że mniejszy, około 150l. Więc
    > jak widzisz zbiornik najczęściej jakiś być musi. Za zbiornik 300l
    > zaplaciłem nieco ponad 2tys zł a za zbiornik 150 zapłaciłbym może
    > 500-1000zł mniej. Więc policz do instalacji solarnej nie 100% ceny
    > zbiornika lecz tylko tyle, ile więcej musisz na większy zbiornik wydać.

    Możesz mieć kocioł gazowy dwufunkcyjny - wtedy nie potrzebujesz zbiornika.
    Ja akurat mam jednofunkcyjny z wbudowanym zasobnikiem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 72. Data: 2012-06-28 11:40:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Na razie nie wykazałeś ani jednego błędu oprócz tego, że zamiast 10 tys.
    > mogłem wydać 8 tys. Ok przyjmuję do wiadomości, że może źle szukałem i da
    > siętaniej, to ciągle poza granicą opłacalności _w_ _moim_ _przypadku_.

    Pierwszy blad to taki, ze aby zapewnic ilosc energii dla kolektora to nie
    powieksza sie zestawu, tylko szuka jednak poludniowej strony. Dach to nie
    jedyne miejsce na ktore mozna montowac kolektory, wiec tysiac mniej. Drugi
    blad jest taki, ze ciagle nie uwzgledniasz baniaka w instalacji koniecznej w
    domu, a nie dla kolektorow, wiec co najmniej kolejny tysiak mniej.

    Pozdro.. TK

  • 73. Data: 2012-06-28 11:47:19
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości grup

    > Czy oprócz pieprzenia bez sensu jesteś w stanie podać ile ciepła albo
    > zimna
    > taki rekuperator jest w stanie odzyskać przy różnicy temperatur wynoszącej
    > 5
    > stopni?

    Nie, nie jestem, bo podałeś za mało danych:
    - z czego są wykonane przegrody w wymienniku metal(jaki?)/tworzywo/coś
    innego a co za tym idzie jaką to ma przewodność cieplną
    - jaka jest grubość tych przegród a co za tym idzie opór cieplny
    - jakie są odstępy między poszczególnymi płytami wymiennika a co za tym
    idzie czy przepływ jest laminarny czy turbulentny
    - i najważniejsze jaki jest ten przepływ a co za tym idzie ile czasu trwa
    przekazywanie energii ze strumienia wywiewanego do zasysanego.

    Jak już będziesz miał te dane to znajdź sobie program w sieci który Ci to
    policzy, albo studenta wydziału energetyki który Ci to policzy.

    Możesz też po prostu wziąć jakieś naukowe opracowanie pomiarów rzeczywistego
    wymiennika. Niektórzy producenci dostarczają odpowiednie tabelki ale
    zakładam, ze nie ufasz producentom więc lepiej policz samemu.

    > Dla ułatwienia dodam że przy różnicy temperatur 30 stopni strata
    > spowodowana brakiem rekuperatora jest równoważna spaleniu niecałego
    > kilograma
    > węgla na dobę.

    Tak przyznaję da się wyznaczyć tak niski przepływ by bez rekuperatora straty
    były tak małe, ale to już nie jest wentylacja :-)

    P.s. Zamiast liczyć sprawność rekuperatora możesz też policzyć ile ciepła
    "ucieka" z każdym m3 wywiewanego powietrza (znając jego temperaturę i
    wilgotność) i wtedy możesz policzyć "straty" na braku rekuperatora.
    Powodzenia! To akurat jest zadanie ze szkoły średniej więc powinno być
    łatwiej, bo liczenie sprawności rekuperatora w oparciu o jego konstrukcję to
    już niestety polibuda, więc nie będzie tak łatwo :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 74. Data: 2012-06-28 11:52:23
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > instalacje solarne robi sie tradycyjnei z miedzi lutowanej na twardy lut,
    > ale teraz pojawiły sie systemy elastycznej rury stalowej inox która jest
    > trochę tańśza i wygodniejsza do ukłądania (szczególnei jak trzebą ja
    > przeciągać przez kominy).
    >
    > do tego idzie izolacja wytrzymujaca wysokie temperatury.

    Nie polecam.
    Po pewnie niezbyt umiejetnym laczeniu naczynia taka rurka, ta zwyczajnie
    pekla strzelajac glikolem w oko, doslownie.
    Nie mam mozliwosci naprawy tego w normalny sposob. Zdecydowanie bezpieczniej
    dac miedz.

    Pozdro.. TK

  • 75. Data: 2012-06-28 11:53:35
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Ariusz" napisał w wiadomości grup

    > Nie wiem skąd wziąłeś te koszty
    > Ja za solary zapłaciłem 6k plus montaż 800 zł

    Za cztery panele i zbiornik 300l? Gratuluję!

    > I znów cena z kosmosu - tyle kosztuje sam wymiennik, a gdzie
    > instalacja,... i ewentualnie GWC

    Bo pytający pytał o rekuperator a nie całą instalację. Zakładam, że
    instalację już ma, a jeśli jej nie ma to zrobi ją za to czego nie wydał na
    murowanie kominów.

    GWC nie jest konieczny w przypadku dobrze zaprojektowanych rekuperatorów
    przeciwprądowych i niektórych podwójnych krzyżowych. Pojedyncze krzyżowe i
    tak są nieopłacalne ze względu na niższą sprawność.

    Pomijając inne aspekty GWC (np. chłodzenie latem tzw. "tania klima") to w
    moim przypadku podnosi sprawność o tyle, ze ZTCP daje dodatkowe 70zł
    oszczędności na rok. IMO nieopłacalne.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 76. Data: 2012-06-28 11:57:22
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Ale to nie była decyzja ekonomiczna. Nie chcemy podłogówki bo jest
    > niewygodna - za duża bezwładność i wolę płacić 5% więcej rocznie za
    > ogrzewanie i nie mieć podłogówki. Ot taka fanaberia.

    Dziwne. Wydawało mi się że ta bezwładność czyli akumulacyjność jest zaletą.
    Nie pomyślałeś że np. gaz podrożeje, ludzie jeszcze bardziej będą oszczędzać
    więc ceny kosztów stałych pójdą w górę i czy będziesz grzał czy nie będziesz
    płacił wysokie rachunki? Wtedy być możę zachce ci się grzać dom w drugiej
    taryfie w nocy prądem i pożałujesz że nie masz naturalnego idealnego
    magazynu ciepła jak podłogówka.

    > Wiem, dlatego mam całą instalację policzoną dla niższych temperatur wody w
    > obiegu właśnie po to by jak najbardziej wykorzystać kondensację :-)

    Choćbyś nie wiem jak przewymiarował to grzejnikami nawet się nie zbliżysz do
    takich wyników jak przy podłogówce.

    > Akurat w okresie przejściowym to moja instalacja będzie działała w
    > kondensacji więc to nie problem.

    Jak to nie problem? Solar w okresie przejściowym nagrzeje podłogę w cenie
    prądu do pompki czyli za około 40W na godzinę a za gaz to już ci za darmo
    policzą?

    > Jedynie w największe mrozy temperatura wody w obiegu będzie na tyle wysoka
    > że sprawność kotła spadnie o jakieś 10%

    Ty mylisz totalnie sens solarów. Właśnie w okresie przejściowym solary a
    jak przywali mróz a słońca jednak będzie mało to dogrzejesz gazem. Chociaż
    najmroźniejszed dni to akurat wysokie ciśnienie atm. więc z reguły wtedy
    mamy piękny słoneczny dzień. Idealny do grzania solarami, Duża pokrywa
    śnieżna odbija dodatkowo promienie w kierunku solarów podnosząc wymiernie
    uzysk energetyczny, rzadkie suche powietrze to więcej promieni docierających
    do powierzchni solarów. No nic tylko idealne warunki do wykorzystania
    darmowej energii słońca.
    A ty twierdzisz uparcie że zrobisz na odwrót.

    > No to teraz zaproponuj coś co da mi oszczędności przyjmując jako założenie
    > że nie chcę podłogówki :-)

    Nie zaproponuję ci, gdyż wszystko co się z tym wiąże sensownego wymaga
    właśnie podłogówki.

    > Ja wiem, że nie mam najtańszej instalacji w użytkowaniu, ale wcale takiej
    > nie chciałem!

    To po co ci solary? Siedź spokojnie i płać za ten gaz i ciesz się ze swojego
    jedynego słusznego wyboru.

    Dodam, że ja jestem naprawdę jednym z niewielu któremu wyłożone pieniądze z
    kieszeni na solary zwróciły się poi 4 latach. Tak w tym roku we wakacje mija
    4 lata. Ja to wiem teraz nie na jakiejś tam podstawie założeń i symulacji
    lecz na podstawie porównań faktycznych kosztów za CO i CWU z czasów kiedy
    nie miałem solarów a był to okres dwuletni z kosztami za 4 lata w ciągu
    których mam solary.
    Owszem nie każdy będzie miał taki wynik bo to zależy od wielu innych
    czynników.

    Marek

  • 77. Data: 2012-06-28 12:16:10
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości grup

    > Nie, nie jestem,
    Trzeba się było uczyć w podstawówce i gimnazjum to byś umiał to policzyć.

  • 78. Data: 2012-06-28 12:20:41
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > I znowu pudło :-) Mam dach dwuspadowy z połaciami na wschód i zachód, nie
    > na południe, więc w _moim_ przypadku zbiornik 300l wystarczy na cztery
    > kolektory.

    A nie pomyślałeś o solarach w ogrodzie? Nie masz takiej możliwości? Jest to
    naprawdę pod niemal każdym względem korzystniejsze. W zimie jak śnieg
    spadnie to odśnieżysz kilkoma ruchami miotły, w lecie umyjesz od czasu szybę
    do czasu znacznie podnosząc sprawność, łatwiejszy tańszy montaż...

    > Na razie nie wykazałeś ani jednego błędu oprócz tego, że zamiast 10 tys.
    > mogłem wydać 8 tys. Ok przyjmuję do wiadomości, że może źle szukałem i da
    > siętaniej, to ciągle poza granicą opłacalności _w_ _moim_ _przypadku_.

    A nie widzisz błędu jaki ci wytknąłem że nie chcesz podłogówki? A może też
    błędem jest chęć zainstalowania solarów na dachu gdzie ani kąt nachylenia
    ani kierunek nie są optymalne? Jezeli twoi znajomi też tak postąpili to nie
    dziw się że im solary grzeją tylko od czerwca do września jak to
    wspomniałeś. To są rzeczywiście wyrzucone pieniądze w bloto.

    Marek

  • 79. Data: 2012-06-28 12:27:30
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Nie mam połaci skierowanej na południe więc taki zbiornik wystarczy na
    > cztery panele.

    W takim razie solary są nieekonomiczne. To tak jak byś chciał kupić samochód
    ale jeździć tylko na wstecznym bo do przodu z jakiegoś powodu się nie da.
    Tańsza będzie taksówka.

    > Możesz mieć kocioł gazowy dwufunkcyjny - wtedy nie potrzebujesz zbiornika.
    Miałem przez pół roku i szybciutko przerobiłem układ tak aby mieć zasobnik
    bo mimo że kocioł 24kW to i tak był dyskomfort kąpieli gdy ktoś gdzieś
    odkręcił kran

    > Ja akurat mam jednofunkcyjny z wbudowanym zasobnikiem.

    Z wbudowanym? A to że wbudowany to już nie kosztował? Co to ci za kocioł
    wcisnęli? Dzisiaj wiesza się na ścianie kondensata, w takim domu jak twój
    spokojnie maksymalnie 16kW powinien wystarczyć a i myślę że jak masz
    naprawdę dobrze dom ocieplony to i 13kW wystarczy a zasobnik to nie
    koniecznie dedykowany producenta jakikolwiek zbiornik zewnętrzny.

    Marek

  • 80. Data: 2012-06-28 12:35:31
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Ergie, ja ci dobrze życzę, ale żeby nie bić ponownie piany ściągnij starsze
    posty z tej grupy dotyczące ogrzewania.
    Naprawdę myśmy tu dyskutowali o wszystki, nawet było liczone co ile jest w
    stanie zmagazynować energii, były porównania teoretyczne i praktyczne
    kosztów energii. Zamiast denerwować się że po raz kolejny że nikt na twoje
    pytanie nie odpowiedź dla ciebie wygodna bo kłóci się z twoimi założeniami
    weź lepiej usiądź i poczytaj wszelkie wątki. W czytniku masz opcję szukania
    wątków. Szukaj po hasłach pompa ciepła, kolektor, solary, ciepło właściwe i
    co tam jeszcze chcesz.

    Marek