  • 1. Data: 2009-04-03 21:05:24
    Temat: remont - piec, instalacja?
    Od: "ltd440" <l...@p...onet.pl>

    Szanowni,
    robię generalny remont w domu sprzed 25 lat. Będę zmieniał stary piec węglowy
    na gazowy, wymiana starych grzejników na konwektorki. Powiedzcie, czy Waszym
    zdaniem wymieniać całą instalację C.O. czy podpiąć piec i nowe grzejniki pod
    instalację, która już jest? Jaką żywotność mają rury (zwykłe, stalowe) -
    kładzione na początku lat '80 ?

  • 2. Data: 2009-04-04 08:08:46
    Temat: Re: remont - piec, instalacja?
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ltd440" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pod
    > instalację, która już jest? Jaką żywotność mają rury (zwykłe, stalowe) -

    Instalcja do pieca gazowego jest inna.
    Musisz mieć zamknięty obieg z przeponowym
    naczyniem wzbiorczym (przeważnie wewnatrz kotła),
    a do pieca węglowego jest obieg otwarty ze zbiornikiem
    w najwyższym punkcie instalacji.
    Ponadto nie wiem jaka ta instalacja, ale do pieca węglowego
    raczej były stosowane rury o większej średnicy i ilość
    wody w takiej instalacji była dużo większa niż w tej do
    pieców gazowych, co może wpływać na koszty ogrzewania.
    Poza tym sprawa korozji i kamienia - piec gazowy jest drogim
    "bajerem" i raczej bym odradzał stosowania go w połączeniu
    ze starą instalacją z rur stalowych.
    Proponuję zrobić nową instalację, a stare rury obciąć i zostawić w ścianie.
    Nowa inst. najlepiej systemem rozdzielaczowym.
    W nowych domach zwykle rury chowa się w posadzce, ale można
    tez puścić po ścianie, albo wykuc bruzdę w ścianie.
    Jeśli instalację wykonasz z rur PeX-AL-Pex to koszt instalacji
    w porównaniu do kosztu pieca i grzejników bedzie niewielki.
    Najdroższe są złączki zaś sama rura jest dość tania.
    Instalacja w miedzi to juz trochę większy wydatek, a sprawować
    będzie się tak samo jak ta z PCV. tylko dodatkowo trzeba uważać
    na rodzaj grzejników z uwagi na korozję (połączenie AL i Cu).

    Pzdr
    J23

  • 3. Data: 2009-04-04 20:16:17
    Od: l...@p...onet.pl

> [...]
    > będzie się tak samo jak ta z PCV. tylko dodatkowo trzeba uważać
    > na rodzaj grzejników z uwagi na korozję (połączenie AL i Cu).

    Dzieki za radę!

  • 4. Data: 2009-04-07 12:45:39
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    Użytkownik <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dzieki za radę!

    Pamiętaj że wszystkie rury z tworzyw sztucznych nie lubia temperatury
    powyżej 90 st C. Taka temperatura może się w pewnych sytuacjach wytworzyć w
    instalacji z kotłem na paliwo stałe, co może skutkować degeneracją tworzywa
    lub skręceniem rur. Jeżeli chodzi o pex, masz do dyspozycji właściwie dwie
    średnice 20 i 16 mm. To dobre na gałązki do grzejników, ale do rozdzielaczy
    czymś trzeba też wodę doprowadzić. Korozja występuje nie tylko przy łączeniu
    Al i Cu ale także przy łączeniu Cu i Fe ! Istotne znaczenie dla powstawania
    korozji ma tu kierunek przepływu wody i aby ją wyeliminować trzeba stosować
    odpowiednie izolatory.
    --
    Jackare