  • 1. Data: 2011-11-15 12:45:53
    Temat: sterowanie roletami - jak macie u siebie?
    Od: shaman <g...@m...pl>

    Cześć, pytanie do posiadaczy rolet - szczególnie do tych, którzy mają
    zacięcie elektroniczne.

    Czy do sterowania indywidualnego/grupowego używaliście gotowych
    sterowników czy może ktoś zrobił własne sterowanie? Na fotce takiego
    przykładowego sterownika Mobilus DZU widzę jedynie 2 przekaźniki,
    elektrolit i bezpiecznik (i parę złączek śrubowych do kabli). Nie
    widzę powodu, żeby za coś takiego płacić ponad 100PLN/szt. Przy 10
    napędach to ponad 1tyś PLN. :(

    Jak macie u siebie?

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-11-15 13:02:32
    Temat: Re: sterowanie roletami - jak macie u siebie?
    Od: "PH" <P...@p...news>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
[...]

    ------------
    ja używam sterowników firmy F&F

    w praosty sposób mam zrobione (tylko na tych sterownikach):
    sterowanie z pilota - wszystkie w dół/góra
    sterowanie lokalne - przy każdej rolecie dół / góra
    sterowanie przy wejściu do salonu - wszystkie w salonie w dół / góra

    tyle że chyba u mnie koszt będzie podobny do podanego przez Ciebie. jeden
    sterownik to chyba 60zł

    pzdr
    Piotr

  • 3. Data: 2011-11-15 13:31:31
    Od: piechur <z...@g...pl>

    W dniu 2011-11-15 13:45, shaman pisze:
> [...]
    > elektrolit i bezpiecznik (i parę złączek śrubowych do kabli). Nie
    > widzę powodu, żeby za coś takiego płacić ponad 100PLN/szt. Przy 10

    Ja mam zrobione na przekaźnikach bistabilnych nie pamiętam jakiej firmy
    no i łącznikach dzwonkowych. Długo się naszukałem takich które w jednym
    module mają 2 przyciski z 3 stanami (góra, po środku, dół) no ale to nie
    na temat. Płaciłem coś w okolicach 60zł za sterownik. Obecnie projektuję
    moduł przekaźników na przekaźnikach relpola. Za logikę będzie robił
    arduino. Przekaźnik z gniazdem i kilkoma elektronicznymi elementami to
    jakieś 10zł za przekaźnik do tego arduino jakieś najdroższe 170zł no i
    przydał by się moduł wejściowy z separacją galwaniczną, jakieś
    optoizolatory pewnie koszt dla 8 wejsc 10zł. Ale ja to robię
    hobbystycznie i jestem na poziomie projektu płytki drukowanej przekaźników.
    Problem z tym jest taki, że to cały czas pobiera jakiś prąd da to się
    zasilać z USB więc dla 5V maksymalnie 0,5A (przekaźniki które mam
    obecnie też pobierają ale na pewno mniejszy). Arduino będzie u mnie
    obsługiwało jeszcze kilka innych rzeczy(temperatura i oświetlenie) więc
    w sumie koszt zasilania samego sterowania rolet nie będzie duży.

    Aha jak coś to wszystko można zakupić i tylko posklejać np. moduł
    przekaźników
    http://www.aliexpress.com/fm-store/705320/211031135-
    488343166/shipping-free-16-Channel-12V-Relay-Module-
    for-Arduino-PIC-ARM-DSP-PLC-1pcs-lot.html

    Pozdrawiam,
    pieszy.

  • 4. Data: 2011-11-15 13:33:56
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 15 Lis, 14:02, "PH" <P...@p...news> wrote:

> [...]
    > sterowanie przy wejściu do salonu - wszystkie w salonie w dół / góra
    >
    > tyle że chyba u mnie koszt będzie podobny do podanego przez Ciebie. jeden

    60 zł to i tak dużo taniej niż sterownik Mobilus'a. Sprawdziłem że
    przekaźnik HF49F, który widać na fotce kosztuje brutto 4PLN,
    elektrolit, bezpiecznik, 4 listwy zaciskowe do druku, płytka - po
    złotówce. Razem za części 15PLN + obudowa - niech będzie że 5PLN.. Z
    60zł robi się 20zł....

    Zastanawia mnie tylko czy nie ma gdzieś haczyka typu montaż SMD na
    drugiej stronie płytki i tam np. układ podtrzymujący ruch rolety po
    przytrzymaniu klawisza sterującego? Czy ktoś wie coś na ten temat?

    PZDR
    Shaman

  • 5. Data: 2011-11-15 13:41:27
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 15 Lis, 14:31, piechur <z...@g...pl> wrote:
> [...]
    > w sumie koszt zasilania samego sterowania rolet nie będzie duży.
    >
    > Aha jak coś to wszystko można zakupić i tylko posklejać np. moduł

    O! bardzo ciekawy projekt.. Arduino mam zakolejkowane na tą zimę (o
    ile praca zawodowa pozwoli).. robisz swoją płytkę z Atmelem czy masz
    gotową płytkę? Co będzie interfejsem tego zestawu? Wyświetlacz na
    HD44780 i buttony strzałki czy coś bardziej wyrafinowanego?

    PZDR
    Shaman

  • 6. Data: 2011-11-15 13:51:16
    Od: piechur <z...@g...pl>

    W dniu 2011-11-15 14:41, shaman pisze:
> [...]
    > gotową płytkę? Co będzie interfejsem tego zestawu? Wyświetlacz na
    > HD44780 i buttony strzałki czy coś bardziej wyrafinowanego?

    Nic wyrafinowanego. Sterowane to będzie przyciskami do rolet które są w
    każdym pomieszczeniu. Dodatkowo będzie to do wysterowania z pilota
    domowego uniwersalnego oraz z komputera. W końcowym etapie ma być
    sterowanie głosem na podstawie komend typu "komputer, rolety, góra" z
    wykorzystaniem wzorców głosowych jak w wybieraniu głośnomówiącym (ale to
    za 100 lat).

    pieszy.

  • 7. Data: 2011-11-15 14:03:52
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 15 Lis, 14:51, piechur <z...@g...pl> wrote:

> [...]
    > sterowanie głosem na podstawie komend typu "komputer, rolety, góra" z
    > wykorzystaniem wzorców głosowych jak w wybieraniu głośnomówiącym (ale to

    Aha.. czyli zgaduję, że odczyt temperatury też będzie na komputerze
    (?)
    To mam jeszcze 2 pytania:
    - (pytałem już wcześniej) robisz swój klon Arduino czy masz gotowca?
    - jakie dokładnie przekaźniki relpola planujesz i dlaczego właśnie te
    a nie inne? Inaczej rzecz ujmując: czym się musi charakteryzować
    przekaźnik, żeby nadawał się do wykorzystania przy sterowaniu roletami

    PZDR
    Shaman

  • 8. Data: 2011-11-15 14:24:38
    Od: piechur <z...@g...pl>

    W dniu 2011-11-15 15:03, shaman pisze:

> [...]
    > a nie inne? Inaczej rzecz ujmując: czym się musi charakteryzować
    > przekaźnik, żeby nadawał się do wykorzystania przy sterowaniu roletami

    Jeżeli chodzi o arduino to kupuję gotowca.
    Przekaźnika relpola RM84 czy RM85. Napięcie cewki 12V (jak będę miał
    humor to zasilę to bezpośrednio z UPS-a). Poza tym są do tego podstawki
    więc w razie czego wymiana przekaźnika to 5 minut no i firma polska. Na
    początku myślałem, że w moim obecnym sterowniku jest przekaźnik
    bistabilny ale tak naprawdę jest tam trochę logiki który realizuje
    funkcje przekaźnika bistabilnego (to mój obecny sterownik
    http://allegro.pl/sterownik-rolet-srm-10-na-szyne-th
    -35-zamel-8932-i1911805769.html
    mam tego 8 sztuk).
    Do tego co realizuje nada się każdy przekaźnik który ma cewkę na prąd
    stały a na wyjściu przełącza przynajmniej 230V i prąd jakieś 6A (na tyle
    liczę silnik rolety). Ja swój moduł realizuję na podstawie
    http://www.open-electronics.org/input-output-shield-
    for-arduino/2/?pid=137
    . Z tym, że będę miał 16 przekaźników.

    pieszy.

  • 9. Data: 2011-11-15 14:48:05
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 15 Lis, 15:24, piechur <z...@g...pl> wrote:

> [...]
    > stały a na wyjściu przełącza przynajmniej 230V i prąd jakieś 6A (na tyle
    > liczę silnik rolety). Ja swój moduł realizuję na

    A rozważałeś optotriak + triak? Jeśli tak to co zdecydowało o
    przekaźnikach?

    PZDR
    Shaman

  • 10. Data: 2011-11-15 15:34:43
    Od: "Marek P." <q...@a...pl>

    shaman wrote:
> [...]
    > elektrolit i bezpiecznik (i parę złączek śrubowych do kabli). Nie
    > widzę powodu, żeby za coś takiego płacić ponad 100PLN/szt. Przy 10

    Skoro to takie proste . To zrób to za 30 PLN-ów i będziesz szcześliwy. (2
    krańcówki, 2 przekażniki z podwójnymi stykami + przyciski + obudowa + płytka
    + złączki, gniazda, bezpieczniki i kabe (chociaz pająk taniej wyjdzie))
    Szczerze wątpieżebyś z dobrymi elemantami zmieścił się w 50 PLN