  • 1. Data: 2010-10-17 11:23:09
    Temat: studnia - pompa 3 fazowa czy 1 ? - plusy i minusy
    Od: Bucz <...@...pl>

    stoje przed dylematem wyboru pompy i zastanawiam sie ktora wybrac
    1 czy 3 fazowa, poki co widze tylko plusy 1 fazy, brak potrzeby
    stosowania zabezpieczenia zaniku jednej fazy oraz tanszy przewod miedziany
    wszystkie parametry techniczne oraz cena sa takie same
    nie wiem czy to istotne, ale dodam ze zdecydowalem sie na omnigena 1200W
    duzy dom 25 osob, hydrofor 300l
    moze ktos przedstawic plusy pomp 3 fazowych?

    --
    Bucz

  • 2. Data: 2010-10-17 13:03:14
    Temat: Re: studnia - pompa 3 fazowa czy 1 ? - plusy i minusy
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Bucz" <...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > duzy dom 25 osob, hydrofor 300l
    > moze ktos przedstawic plusy pomp 3 fazowych?

    Witam,

    Parametry 3 fazowego raczej będa lepsze.
    Mam na myśli np: sprawność, równomiernośc momentu, odporność na
    przeciązenie, prawdopodobnie też hałas.
    W praktyce mozesz tego nie zauważyć, ale w "powaznych" aplikacjach raczej
    stosuje się 3f.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 3. Data: 2010-10-17 17:30:49
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > duzy dom 25 osob, hydrofor 300l
    > moze ktos przedstawic plusy pomp 3 fazowych?

    Przy mocach rzędu 1kW nie odczuje się zalet silnika 3f.

  • 4. Data: 2010-10-17 18:37:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik KS napisał:
> [...]
    >
    > Witam,
    >
    > Parametry 3 fazowego raczej będa lepsze.
    > Mam na myśli np: sprawność, równomiernośc momentu, odporność na

    Cena. Żelaza i miedzi w silniku trójfazowym jest mniej więcej tyle samo
    co w jednofazowym, nie ma natomiast kondensatora przesuwającego fazę,
    nie ma (istniejącego w niektórych silnikach jednofazowych) wyłącznika
    odśrodkowego odłączającego ten kondensator - czyli i prościej, i taniej
    i mniej rzeczy do popsucia. W trójfazowym poza łożyskami nic nie ulega
    zużyciu, obudowa, wirnik i uzwojenia jeśli nie dopuścić do korozji są
    praktycznie wieczne - minimalna żywotność to pięćdziesiąt lat.
    Kondensatory niestety lubią nawalać.

    Z wad hydroforu trójfazowego - wymaga trzech faz. Jak jednofazowy
    przestanie działać bo jego faza padła to można przełączyć na którąś z
    pozostałych, trójfazowego nie przełączysz. Jak zdarzają się pady faz a
    bardzo zależy na niezawodności zasilania w wodę to można rozważyć
    zasilanie przez falownik.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2010-10-17 19:53:17
    Od: "srebro" <z...@p...onet.pl>

    Trójfazowa wady:
    Jeśli zjakiegoś powodu zmieni się kierunek wirowania faz (np. energetyka się
    pomyli) to pompa się trochę rozkręci :).
    Trza ją wyciągać, naprawiać (jeśli jest jeszcze co)

    Jednofazowa wady:
    Jeżeli padnie kondensator to jeżeli nie mamy dobrych zabezpieczeń puścimy
    silnik z dymem:)

    Zbyszek

  • 6. Data: 2010-10-18 06:55:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.10.2010 15:03, KS pisze:

    > Parametry 3 fazowego raczej będa lepsze.
    > Mam na myśli np: sprawność,

    A konkretnie?

    > równomiernośc momentu,

    Nieistotne przy zbiorniku ciśnieniowym.

    > odporność na przeciązenie,

    Mmmm... Przeciążenie? Jakie? A, że niby będzie próbować do zbyt
    wysokiego ciśnienia? Od tego są wyłączniki ciśnieniowe.

    > prawdopodobnie też hałas.

    A jakie ma to znaczenie przy pompie zatapialnej - zdecydowanie nieistotne.

  • 7. Data: 2010-10-18 19:06:54
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik srebro napisał:
    > Trójfazowa wady:
    > Jeśli zjakiegoś powodu zmieni się kierunek wirowania faz (np. energetyka się
    > pomyli) to pompa się trochę rozkręci :).

    W jakim sensie - odwrotnego gwintu? Nie sądzę, zwykle na wale albo nie
    ma wcale gwintów albo jeśli są to na tyle dobrze kontrowane że odwrotne
    obroty niczym nie grożą.

    A może "rozkręci" w sensie wejdzie na zbyt wysokie obroty z braku
    właściwego obciążenia (bo pompa pracując "do tyłu" będzie tłoczyć co
    najmniej znacznie mniej skutecznie o ile nie wcale czyli mocy z silnika
    mechanicznie mniej weźmie)? I znów pudło, silnik asynchroniczny ma
    obroty maksymalne (asymptotyczne) określone przez częstotliwość sieci i
    ilość biegunów. Rzeczywiste obroty biegu jałowego są ciut mniejsze od
    asymptotycznych - stanowią równowagę między spadkiem momentu przy
    zmniejszaniu poślizgu (silnik bez poślizgu fazy ma moment, a zatem i moc
    równą zeru) a oporami łożysk, wentylatora chłodzącego i mielenia
    powietrza przez wirnik. I nie ma takiej fizycznej możliwości żeby silnik
    się rozbiegał.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2010-10-18 19:16:51
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    wiadomości news:4cbbef8c@news.home.net.pl...

    > A konkretnie?

    Konkretnie sprawność, czyli stosunek mocy mechanicznej na wale do mocy
    elektrycznej pobieranej z sieci.

    > Nieistotne przy zbiorniku ciśnieniowym.

    Fakt.

    > Mmmm... Przeciążenie? Jakie? A, że niby będzie próbować do zbyt
    > wysokiego ciśnienia? Od tego są wyłączniki ciśnieniowe.

    Nie wiem z czym ta pompa współpracuje.

    > A jakie ma to znaczenie przy pompie zatapialnej - zdecydowanie nieistotne.

    A gdzie pisze ze to pompa zatapialna?

    Poza tym jak ktoś juz napisał brak kondensatora i czasem wył odśrodkowego.
    Czyli większa niezawodność.

    Pozdrawiam
    K.S.