  • 1. Data: 2013-05-19 16:46:10
    Temat: sufit - materiały.
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Temat do rozwiązania, ważny dla mnie bardzo.

    Hala ma 4.6m wysokości i 15 m szerokości, konstrukcja dachu wiązarowa,
    na dachu folia PP i blachodachówka.

    Chcę zamknąć halę na prosto, czyli do wiązarów przybić coś, co będzie
    stanowiło sufit (wiązary co 1100mm). Na górze tego sufitu planuję
    izolację termo z piany PU, więc od strony ciepłoty temat był by
    rozwiązany jak sądzę. (ocieplenie w warstwie poziomej)

    Teraz dylematy.
    Z jednej strony chcę aby sufit był na tyle nośny, aby piana i elementy
    do niego podwieszone (lampy, korytka kablowe) nie powodowały jego
    ugięcia w zakresie pogarszającym estetykę (milimetry nie będzie widać,
    ale jak się ugnie 5cm, będzie wyglądało paskudnie).
    Z drugiej, aby był możliwie płaski, jasny i nie porowaty (najlepiej
    dający się umyć po jakimś czasie).
    Do kompletu dochodzi jeszcze kwestia akustyki. Już widzę, że będzie źle,
    jeżeli zamknę czymś twardym typu blacha.

    Pomyślałem o blasze trapezowej z przetłoczeniem na poziomie 20mm.
    Spełnia wszystkie wymogi za wyjątkiem akustyki, choć z drugiej strony
    nie jest płaska, więc może złamie odbicia?

    Pomyślałem też, żeby na tą blachę natrysnąć od dołu dosłownie 1-2cm
    twardej piany. Na takiej robi się twardszy kożuch i od biedy mogła by
    być, tylko nie jest gładka i pewnie nie będzie łatwo jej umyć po czasie.

    Oglądałem też płyty Austrotherm-u Podlap, styropian z płytą wiórową 6mm.
    Pytanie czy to da się podwiesić i czy będzie bezpieczne. Płyty można
    pomalować i było by cacy chyba. Dodatkowo izolacja też by była.

    Hmm... zagwozdkę mam z tym straszną.
    Podpowiecie coś fajnego?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2013-05-19 19:24:00
    Temat: Re: sufit - materiały.
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości

    Może po prostu płyta obornicka + spawana/skręcana konstrukcja ramowa
    sufitu z profili stalowych?
    Masz załatwione ocieplenie, możesz po tym chodzić, możesz na tym układać
    wszelkie instalacje od góry. Akustyka w miarę dobra, a jak dasz płytę z
    przetłoczeniami w dół to będzie jeszcze lepsza.
    Poza tym oszczędność na ogrzewaniu, bo mniejsza powierzchnia wymiany
    ciepła.

    Ja mam zrobioną dobudówkę budynku użytkowego z takich płyt. Kilka dni
    temu myłem sufity i ściany Karcherem :)

  • 3. Data: 2013-05-19 20:06:14
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Może po prostu płyta obornicka + spawana/skręcana konstrukcja ramowa
    > sufitu z profili stalowych?

    A po co konstrukcja? Do wiązarów nie można przykręcić?

> [...]
    > przetłoczeniami w dół to będzie jeszcze lepsza.
    > Poza tym oszczędność na ogrzewaniu, bo mniejsza powierzchnia wymiany

    Nie brałem tej płyty pod uwagę, gdyż wydawała mi się akustycznie podła,
    a przy okazji bardzo droga.
    Gdyby załatwiła mi kwestię izolacji termicznej w 100%, wtedy ok...
    zaczyna być to sensowniejsze.
    Muszę popytać producentów o parametry i ceny.

    THX.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2013-05-19 21:32:02
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > A po co konstrukcja? Do wiązarów nie można przykręcić?

    Można jeżeli masz ściągi w postaci drewnianych belek, a nie prętów i
    jeżeli Ci nie przeszkadzają wkręty na suficie.
    Przykręcając do drewnianych ściągów będzie trochę zabawy aby dokładnie
    wymierzyć, gdzie wiercić płytę, aby trafić w belki.
    W przypadku stalowej ramy jest prościej. Cały sufit dzieli się na 2 lub
    3 pola wzdłuż hali w zależności od długości płyt i potrzebnej szerokości
    hali przy pomocy dwuteowników, które mocuje się do konstrukcji
    wiązarowej. Dwuteowniki montuje się w poprzek ściągów wiązarowych.
    Następnie płyty wsuwa się poprzecznie pomiędzy dwuteowniki i przykręca
    blachowkrętami samowiercącymi lub nituje nitami zrywalnymi poprzez dolną
    część dwuteownika, czyli tylko na obrzeżu.
    Na dobrą sprawę taka płyta warstwowa sama w sobie mogłaby pełnić rolę
    ściągów dla całej konstrukcji wiązarowej.
    Oczywiście projektant musiałby najpierw przeliczyć taką konstrukcję.

    > Gdyby załatwiła mi kwestię izolacji termicznej w 100%, wtedy ok...
    > zaczyna być to sensowniejsze.

    Płyty są produkowane o różnych grubościach bodajże od 5 do 25 cm.
    Musisz przeliczyć co się lepiej opłaci. Czy dać jedną płytę 25cm czy
    może płytę 5cm + wełna lub piana na płycie na wysokość belek wiązarowych
    (ściągów) + płyta OSB jako podłoga.
    Wełna mineralna będzie dodatkowo poprawiała akustykę.
    W przypadku piany nie wiem jak sobie będzie radziła z pracą drewnianych
    belek. Ale skoro daje się ją pomiędzy krokwie to chyba radzi sobie
    dobrze.
    Musisz to wszystko przekalkulować.

  • 5. Data: 2013-05-20 10:32:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości grup

    > Hmm... zagwozdkę mam z tym straszną.
    > Podpowiecie coś fajnego?

    A dlaczego nie stelaż płyty kartonowo gipsowe? Korytka kablowe można
    przymocować do wiązarów, a lampy spokojnie na kołkach molly powiesisz na
    płycie.

    Jeśli chodzi i poprawienie akustyki sa specjalne płyty z otworami do sufitów
    podwieszanych. Sporo też by pomogło złamanie płaszczyzny czyli np.
    przykręcać płyty na zmianę raz kilka cm pod wiązarem a do kolejnego
    kilkanaście cm niżej i później znowu wyżej. Na dużej powierzchni będzie to
    wyglądało estetycznie a znacznie poprawi akustykę w zakresie niskich
    częstotliwości.

    Pozdrawiam
    Ergie