  • 1. Data: 2015-08-20 08:14:39
    Temat: ul na poddaszu
    Od: uciu <a...@g...com>

    Witam,

    ostatnio zauważyłem, że na poddaszu wiaty zamieszkały osy.
    Ul jest ogromny - wielkości piłki do koszykówki lub większy...

    Jak się go bezpiecznie (dla owadów i dla mnie) pozbyć?
    Owady jakoś specjalnie nie przeszkadzają wiec może ul usunąć zimą??

    uciu

  • 2. Data: 2015-08-20 08:33:09
    Temat: Re: ul na poddaszu
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    >uciu
    zostaw jak nie przeszkadzaja. usuniesz po przymrozkach.
    osy sa czesciowo miesozerne wiec likwiduja tez inne latajace talatajstwo.
    ja mialem szerszenie. wysokosc 2m w dziupli. zbieralismy kolo nich jablka,
    pod gniazdem znaczy sie
    i NIC sie nie stalo. nawet proby ataku nie bylo.
    kolejny rok znowu szerszenie. pol metra od sciezki gdzie przechodzimy my i
    jedna rodzina jeszcze.
    NIC sie nie stalo.
    wiec kajne panik

  • 3. Data: 2015-08-20 10:57:37
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-08-20 o 08:33, abn140 pisze:
    > i NIC sie nie stalo. nawet proby ataku nie bylo.
    > NIC sie nie stalo.
    > wiec kajne panik
    Wiesz, to zazwyczaj tak jest, że nic się nie dzieje, dokąd coś się nie
    zadzieje. Wielu ludzi lata sobie spokojnie 150km/h po polskich dróżkach
    i nic się nie dzieje. Ludzie mieszkali sobie spokojnie koło Czernobyla i
    nic się nie działo. Aż się zadziało :-) Więc IMHO nie do końca kaine panik.

    Maciek

  • 4. Data: 2015-08-20 11:26:42
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 20 Aug 2015 08:33:09 +0200, abn140

    > osy sa czesciowo miesozerne wiec likwiduja
    > tez inne latajace talatajstwo. [...]

    Osy to największe ścierwojady. Zanim zaczną łapać owady, to musi zabraknąć
    odpadków. Jeśli są koło ludzi, to z pewnością skorzystają najpierw z
    talerzy. Nie warto się w związku z tym nad nimi litować ze względu na
    rzekomą pożyteczność, zwłaszcza mogą stanowić poważne zagrożenie.

    Nie ma też co porównywać szerszeni do os. Też mam gniazdo szerszeni pod
    dachem i sporadycznie widzę tylko jak kursują z lasu do gniazda, a od ludzi
    stronią, wręcz uciekają i nawet jak się z nimi spotkać twarzą w czułki, to
    trudno je sprowokować do ataku. Wprost przeciwnie niż upierdliwe osy, które
    w ciągu roku tłukę na kilogramy, bo odganianie nic nie da.

    I to jest największy z nimi problem, osy są małe i pakują się wszędzie.
    Nawet przez przypadek można je przycisnąć i ukłują (dla odmiany szerszenia
    słychać i widać z paru metrów), albo wręcz pożreć...

    W miniony weekend strzelaliśmy się w PB -- dwóch chłopa zostało pokąszonych
    przez osy na polu (jeden trzy ukąszenia po rękach, drugi jedno, ale za to w
    cycka :> ). Cierpią do dzisiaj. :P

    Później był zakrapiany wieczór pod gołym niebem i miałem tę (nie)-
    przyjemność łyknąć piwo z osą (jestem na temat uczulony* i choć puszkę
    trzymałem cały czas w garści to nie wiem kiedy to bydle się tam dostało) --
    poczułem coś na języku i był szybki zwrot zawartości paszczy. Okazało się,
    że to zółto-czarna sucz. Na szczęście nie zdążyła ugryźć. :P

    Także ja tępię te ścierwa czym prędzej. Jak gniazdo małe, to kijem
    dziadostwo a dalej jak się uda, choćby zelówką. :P Jak większe, to lepiej
    poczekać na chłodniejsze dni. U moich staruszków gniazdo os, rosło koło 5
    lat na poddaszu w domu pozostawionym w stanie surowym, miało rozmiar dużej
    piłki lekarskiej. Zostało usunięte dopiero jak lokatorzy posnęli.

    *) matka za młodu zjadła osę z rurką z kremem. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2015-08-20 18:23:01
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2015 o 08:33 abn140 <a...@g...com> pisze:

    > osy sa czesciowo miesozerne wiec likwiduja tez inne latajace talatajstwo.
    > ja mialem szerszenie. wysokosc 2m w dziupli. zbieralismy kolo nich
    > jablka,

    Szerszenie w porównaniu do os to potulne baranki.
    Nie są agresywne, unikają kontaktu z ludźmi.
    Osy są dużo bardziej upierdliwe i mogą być niebezpieczne.

    Mam "swoje" szerszenie i osy :-)

    TG