  • 1. Data: 2009-09-13 16:56:37
    Temat: umowa przedwstępna przy zakupie działki
    Od: "adbud" <a...@g...com>

    witam jak powinna byc skonstruowana umowa przedwstępna przed zakupem działki
    tak aby kupujący jak i sprzedający byli pewni finalizacji transakcji? Jaka
    powinna być wysokość zaliczki? Czy taką umowę powinno się podpisać u
    notariusza jeśli tak to jaki może być koszt?

    Pozdrawiam Adi

  • 2. Data: 2009-09-13 17:37:27
    Temat: Re: umowa przedwstępna przy zakupie działki
    Od: JaTy z SKMK <J...@a...pl>

    adbud pisze:

    > ... kupujący jak i sprzedający byli pewni finalizacji transakcji? Jaka
    > powinna być wysokość zaliczki? Czy taką umowę powinno się podpisać u
    > notariusza

    aby odniosła skutek prawny powinna być w formie aktu notarialnego -
    pozostałe wątpliwości wyjaśni i "poprowadzi za rękę" już wybrany notariusz.

    JaTy

  • 3. Data: 2009-09-13 18:49:25
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

    Użytkownik "JaTy z SKMK" <J...@a...pl> napisał w wiadomości
    > aby odniosła skutek prawny powinna być w formie aktu notarialnego -

    Jesteś pewien, że taka umowa spisana bez notariusza nie ma skutków prawnych?
    Bezpieczniej na 100% u notariusza, ale IMHO nie jest to niezbędne.
    Przem

  • 4. Data: 2009-09-13 19:06:31
    Od: spp <s...@o...pl>

    Przemek pisze:

    > Jesteś pewien, że taka umowa spisana bez notariusza nie ma skutków
    > prawnych?
    > Bezpieczniej na 100% u notariusza, ale IMHO nie jest to niezbędne.

    "
    1. Umowa przedwstępna

    Ustalasz ze sprzedającym najważniejsze elementy transakcji - termin jej
    zawarcia, cenę itp.

    Umowę przedwstępną podpisuj w formie aktu notarialnego. Na takiej
    podstawie możesz żądać w sądzie przeniesienia na ciebie prawa własności
    zbudowanego lokalu bez zgody sprzedawcy. Umożliwia to art. 64 kodeksu
    cywilnego, który mówi, że orzeczenie sądu "stwierdzające obowiązek danej
    osoby do złożenia oznaczonego oświadczenia woli zastępuje to
    oświadczenie". Innymi słowy, sąd stwierdza zamiast sprzedawcy, że
    mieszkanie jest twoje. Masz więc tytuł prawny do lokalu (dzięki
    orzeczeniu sądu staje się twoją własnością) i były prywatny właściciel
    musi wydać ci mieszkanie.

    Co jednak, jeśli podpisałeś umowę przedwstępną tylko na papierze? Wtedy
    od sprzedawcy możesz żądać jedynie zwrotu wpłaconych pieniędzy
    (mieszkania już nie, bo polskie prawo do przeniesienia własności
    nieruchomości wymaga formy aktu). Czysto teoretycznie sprzedawca może
    więc podpisać umowę na papierze (nie u notariusza), a następnie za dwa,
    trzy tygodnie wycofać się z niej, bo ktoś zdecydował się zapłacić więcej.
    "

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-09-13 19:31:58
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    (ciap)
    > Co jednak, jeśli podpisałeś umowę przedwstępną tylko na papierze? Wtedy
    > od sprzedawcy możesz żądać jedynie zwrotu wpłaconych pieniędzy
    x2
    "zwrot zaliczki w podwójnej wysokości"

    Włodek

  • 6. Data: 2009-09-13 19:36:20
    Od: spp <s...@o...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > x2
    > "zwrot zaliczki w podwójnej wysokości"

    Zaliczki? Niestety nie. Musi być użyte słowo 'zadatek'.

    --
    SPP

  • 7. Data: 2009-09-13 19:39:08
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl> wrote:

    > x2
    > "zwrot zaliczki w podwójnej wysokości"

    Zaliczki niestety w pojedyńczej. Jeśli jednak w umowieni nie
    figuruje słowo zaliczka, tylko zadatek - wtedy faktycznie, zwracany
    jest podwójnie.

    A ja bardzo jestem ciekaw, czy przy takich rozliczeniach typu
    "kupujemy działkę od Pana Kazia a ten nam się rozmyślił", komuś
    udało się ten zwrot zadatku x2 uzyskać. Bez ciągania się po sądach i
    długich procesów.

    J.

  • 8. Data: 2009-09-13 19:47:26
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    > Zaliczki niestety w pojedyńczej. Jeśli jednak w umowieni nie
    > figuruje słowo zaliczka, tylko zadatek - wtedy faktycznie, zwracany
    > jest podwójnie.

    ...pisałem z pamięci ;)

> [...]
    > "kupujemy działkę od Pana Kazia a ten nam się rozmyślił", komuś
    > udało się ten zwrot zadatku x2 uzyskać. Bez ciągania się po sądach i

    to swoja drogą jest ciekawe, bo zapis w KC jest, a co na to praktyka?

    Włodek

  • 9. Data: 2009-09-13 20:31:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Włodzimierz Wojtiuk wrote:
    > Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > ...pisałem z pamięci ;)

    > to swoja drogą jest ciekawe, bo zapis w KC jest, a co na to praktyka?

    a nieda sie tego sciągnąc w trybie nakazowym?

  • 10. Data: 2009-09-13 20:50:01
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > aby odniosła skutek prawny powinna być w formie aktu notarialnego -
    > pozostałe wątpliwości wyjaśni i "poprowadzi za rękę" już wybrany notariusz.

    Skutki prawne wywołuje nawet umowa ustna. Notarialna daje jedynie prawo do sądownego
    "zmuszenia" do sprzedaży. Nienotarialna - tylko do zobowiazań finansowych.