  • 11. Data: 2009-07-27 06:32:02
    Temat: Re: wilgoć w piwnicy a pomysł na klimatyzacje :)
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
    news:h4jhlu$g8b$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > wentylacja w piwnicy jest bo musi :)
    > ale tak mysle czy jak bede dmuchal to czy na poddaszu nie zrobie
    > podciśmienia?

    Zrobisz. I będziesz miał wklęsłe ściany, dach się zapadnie, a przelatujące w
    pobliżu ptaki będą wsysane przez szpary w dachówkach.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 12. Data: 2009-07-27 07:04:34
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 27 Lip, 08:22, "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > wentylacja w piwnicy jest bo musi :)
    > ale tak mysle czy jak bede dmuchal to czy na poddaszu nie zrobie
    > podciśmienia?

    A ja myślę że robisz błąd myśląc, że tłocząc nagrzane powietrze z
    poddasza osuszysz piwnicę... myślę że będzie wręcz odwrotnie. Tak samo
    wtłaczanie zimnego powietrza na strych to też proszenie się o
    kłopoty. Wszystko przez "względność" suchości tego powietrza. Kto
    powiedział że to powietrze na strychu jest suche? Ono jest tylko
    ciepłe, więc wilgotność WZGLĘDNA jest niska. Jak wpadnie sobie do
    chłodnej piwnicy to owa wilgotność względna sobie wzrośnie i....
    zaczną ściany "płakać". To tak samo jak ze szklanką z zimnym piwkiem w
    suchy upalny dzień... niby suchy a po ściankach się leje woda.
    ;-)
    Tak samo jeżeli wtłoczysz zimne powietrze na strych to ochłodzi ono to
    ciepłe powietrze tam znajdujące się i jest szansa wilgotność się
    znacznie podniesie. W ogóle w wartościach bezwzględnych to zwykle wody
    zawartej w powietrzu jest najwięcej na strychu. To dlatego że para
    wodna wraz z ciepłym powietrzem ma tendencje do unoszenia się do góry.
    W dodatku w cieplejszym powietrzu da się "rozpuścić" więcej wody niż w
    zimnym.

    Z wilgocią atmosferyczną w piwnicy to trudna sprawa, właśnie dlatego
    że ściany piwnicy są zimne. Ciepłe powietrze wlatujące do piwnicy
    ochładza się i nie ma sił aby nie pojawiła się wilgoć (w lecie).
    Jedynym skutecznym rozwiązaniem są osuszacze powietrza. Działa to jak
    lodówka, czyli z jednej strony chłodzi z drugiej grzeje, a powietrze
    przechodzi najpierw przez zimną część ( i tam wykrapla się woda) a
    potem jest podgrzewane do oryginalnej temperatury i wtedy staje się
    bardzo suche. Mógłbyś teoretycznie to osiągnąć z twoją instalacją
    strychowo-piwniczną, ale nie możesz wówczas dopuścić do mieszania się
    tego powietrza. Czyli bierzesz powietrze które ma wchodzić do piwnicy
    i transportujesz je na strych, tam w rurach jest ogrzewane i takie
    ogrzane powietrze transportujesz do piwnicy (przez co ją ogrzewasz).
    Do takiego schematu działania najlepiej nadaje się rekuperator. A
    skropliny powstałe na tym strychu odprowadzasz do kanalizacji. Gdybyś
    doprowadził do mieszania się tego powietrza to te skropliny osiadały
    by na więźbie....
    ;-)

    Można też podgrzać piwnicę (co niejako przy okazji zrobiłby też
    rekuperator), jeżeli w piwnicy będzie przynajmniej te 20C to też z
    wilgocią kondensacyjną nie powinno być problemu. Można też bardzo (ale
    to bardzo) intensywnie wentylować. Wtedy temperatura ścian piwnicznych
    się podniesie i jeżeli wilgotność względna nie będzie bliska 100% to
    nadmierna wentylacja osuszy ściany.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.
    PS: Sorki za chaos mojej dzisiejszej wypowiedzi ale tak to jest jak
    się nocami ślęczy nad projektami...
    ;-)

  • 13. Data: 2009-07-27 07:14:02
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
    > wentylacja w piwnicy jest bo musi :)
    > ale tak mysle czy jak bede dmuchal to czy na poddaszu nie zrobie
    > podciśmienia?

    Ale powietrze masz wciskac na poddasze - mozesz to zrobic przy kratce w
    piwnicy - wtedy wiatrak ma wtlaczac powietrzedo szybu, albo przy kratce na
    poddaszu - wtedy wiatrak wyciaga powietrze z szybu. Przeciez chcesz
    ochlodzic poddasze, a nie dodac wilgoci w piwnicy.

  • 14. Data: 2009-07-27 07:21:05
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >A ja myślę że robisz błąd myśląc, że tłocząc nagrzane powietrze z
    >poddasza osuszysz piwnicę... myślę że będzie wręcz odwrotnie.

    To oczywistee.

    >Tak samo
    >wtłaczanie zimnego powietrza na strych to też proszenie się o
    >kłopoty.

    Bo poniewaz?

    >Tak samo jeżeli wtłoczysz zimne powietrze na strych to ochłodzi ono to
    >ciepłe powietrze tam znajdujące się i jest szansa wilgotność się
    >znacznie podniesie.

    Obstawiam, ze klimatyzator znacznie bardziej podnioslby wilgotnosc wzgledna
    na poddaszu niz taki wiatraczek.

    Oczywiscie wydajnosc tej "instalacji" nie bedzie wielka.

  • 15. Data: 2009-07-27 07:21:57
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Tomek" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > a po co tak kombinowac? U mnie wyschlo samo w ciagu moze 3 miesiecy.
    > Otwieralem okna w piwnicy i na pietrze, ciag sie robil sam. Moze nie bylo
    > tego czuc jako przeciagu, ale gdy mocno kurzylem w piwnicy podczas ciecia
    > katowka, caly pyl mialem na pietrze. Wiec to chyba dziala :)

    No ale klimy nie miales ;-)

  • 16. Data: 2009-07-27 08:35:44
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 27 Lip, 09:21, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:48981fba-0f25-4f12-a11a-1ab45921ada0@
    26g2000yqk.googlegroups.com...

    > To oczywistee.

    > Bo poniewaz?

    No bo ta cała wilgoć z całego domu (pranie, gotowanie, wegetacja
    kwiatków, schnięcie owoców itp, i wilgoć z wydychanego powietrza) lubi
    sobie wędrować do góry... a tam miesza się z chłodniejszym powietrzem
    i się po prostu kondensuje... Taka miniaturowa wersja frontów
    atmosferycznych....
    :-)
    Oczywiście wszystko zależy od skali przepływów/ różnicy temperatur/
    różnicy wilgotności itp.
    ;-)

    > Obstawiam, ze klimatyzator znacznie bardziej podnioslby wilgotnosc wzgledna
    > na poddaszu niz taki wiatraczek.

    no właśnie że nie... A to dlatego że klimatyzator bierze powietrze z
    tego samego pomieszczenia i zwraca je też do tego pomieszczenia. Czyli
    obieg jest zamknięty. A skoro tak, to woda wykroplona w klimatyzatorze
    pomniejsza wilgotność powietrza...
    ;-)

    A w klimatyzatorze powietrze jest mocno schładzane (więc i mocno
    suszone).

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 17. Data: 2009-07-27 09:26:25
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    z tego co napisałeś to lepiej nie otwierać teraz okien w piwnicy zeby nie
    dostarczać ciepłego powietrza które sie skropli na ścianach :)

  • 18. Data: 2009-07-27 09:26:34
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

[...]
    ------------

    Jak da tego powietrza nie za dużo, to będzie jak piszesz. Jeżeli wtłoczy go
    sporo, to ogrzeje piwnicę i punkt rosy przestanie go interesować. Po prostu
    trzeba wydajny wentylator i będzie ok.

    ------------
    lodówka, czyli z jednej strony chłodzi z drugiej grzeje, a powietrze
    przechodzi najpierw przez zimną część ( i tam wykrapla się woda) a
    -----------

    Dobre rozwiązanie, tylko należy pamiętać, że taki osuszacz kosztuje kilkaset
    zł/ rok za prąd. Wentylacja jest tańsza o ile wystarczy.

    ----
    Można też podgrzać piwnicę (co niejako przy okazji zrobiłby też
    rekuperator), jeżeli w piwnicy będzie przynajmniej te 20C to też z
    ----

    Podgrzać piwnicę można wspomnianym wcześniej powietrzem ze strychu, albo
    proponowanym przez Ciebie osuszaczem.

  • 19. Data: 2009-07-27 09:28:29
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > poddaszu - wtedy wiatrak wyciaga powietrze z szybu. Przeciez chcesz
    > ochlodzic poddasze, a nie dodac wilgoci w piwnicy.

    To zassie powietrze z zewnątrz, które przy tej samej bezwzględnej
    wilgotności będzie zimniejsze. Traci w ten sposób atut ogrzewania piwnicy
    gorącym powietrzem z poddasza.

  • 20. Data: 2009-07-27 09:29:16
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Obstawiam, ze klimatyzator znacznie bardziej podnioslby wilgotnosc
    > wzgledna na poddaszu niz taki wiatraczek.

    Niestety, klimatyzacja osusza. Gdybyś miał, to byś wiedział. ;-)