  • 1. Data: 2009-07-25 22:49:52
    Temat: drenaż wewnętrzny
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Witam.
    Zabudowa szeregowa, moja chałupa pośrodku.Częściowo podpiwniczona.Lekko nachylony
    ogród w stronę
    domu powoduje obfite zasilanie w wodę piwnicy.Drenaż na zewnątrz nie odprowadza wody-
    pozostali
    sąsiedzi mają to gdzieś.
    Odkopałem sondażowo wewnątrz, w części piwnicznej fundament (na głębokość 40 cm) i
    woda.Wymyśliłem
    ułożenie rury drenarskiej fi 50 mm na 3 ścianach- od strony ogrodu i 2 prostopadłych
    od
    sąsiadów.Odpływ w kanał.
    Czuję ,ze tym sposobem po części odwodnię i sąsiadów.
    Na co mam zwrócić uwagę? Czy ta metoda zda egzamin?

  • 2. Data: 2009-07-26 01:27:14
    Temat: Re: drenażwewnętrzny
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > sąsiadów.Odpływ w kanał.
    > Czuję ,ze tym sposobem po części odwodnię i sąsiadów.
    > Na co mam zwrócić uwagę? Czy ta  metoda zda egzamin?

    Ani mi sie waz odkopywac fundament od strony wewnetrznej. Grozi to katastrofa
    budowlana. Parcie gruntu na sciane z zewnatrz musi byc i jest rownowazone
    przez lawe fundamentowa, ktorom od strony wewnetrznej podpiera te pol czy
    wiecej metra gruntu. I posadzka na nim. Odpor gruntu na sily poziome jest
    kilkakrotnie wiekszy do parcia aktywnego wiec dlatego te pol metra i posadzka
    wystarczaja. Ale jak odkopiesz (a zapewne dla ulatwienia sobie ukladania rur)
    sciane na calej dlugosci to zarezerwuj sobie mmiejsze co najmniej w szpitalu.
    Jesli chcesz obnizyc poziom wody tzn. nie dopuscic do wylania sie wody na
    posadzke, stosuje sie pompy umieszczone w pol metra glebokiej, betonowej
    studzience. Pompa ma automatyczny wylacznik i jak sie poziom wody gruntowej w
    studzience podniesie ponad nastawiony poziom to pompa ja wyrzuci na zewnatrz.
    To mozesz zrobic ale nie instalowac drenazu wokol scian wewnatrz.
    Teraz druga sprawa. Na pewno woda ta podplywa po wiekszych ulewach wiec nic
    nie stoi na przeszkodzie ani niczemu nie zagraza, odpowiednie uformowanie
    powierzchni terenu tak, aby ta woda nie plynela Ci pod dom tylko na boki, w
    kierunku sasiadow.
    Od strony ogrodu uformuj cos w rodzaju niezauwazalnego dla oka rowu. "Row"
    ten bedzie mial przekroj trojkatny o szerokosci 6 metrow i glebokosci w srodku
    przekroju 20 cm. I musi miec spadek hydrauliczny w ktoras strone lub lepiej w
    obydwie. Aby uszczelnic dno tego rowu zastosuj moja metode: zaoraj lub przekop
    lopata dno tego "rowu" na glebokosc 20 cm i zasyp kilkom workami wapna
    hydratyzowanego i dobrze je z tym gruntem wymieszaj. Lopata motyka, grabkami
    czym chcesz grunt powinien byc bialy czy szary. Korzystne jest ubicie tej
    warstwy. Na to nasyp pare cm humusu i zasiej trawke. Lub zasyp jakims ozdobnym
    zwirem. Taki nawapniony grunt ma to do siebie, ze bardzo slabo lub wcale nie
    przepuszcza wody; zanim ona sie przez te warstwe wapna przecisnie to cala woda
    opadowa po nim splynie i nie zdazy nic wsiaknac. Malo tego, taki nawapniony
    grunt w wolnych chwilach wyciaga wode do gory, osusza podloze gruntowe.

    Pzdr.
    Tornad

  • 3. Data: 2009-07-26 08:07:44
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Tornad pisze:

    > Ani mi sie waz odkopywac fundament od strony wewnetrznej. Grozi to katastrofa
    > budowlana. Parcie gruntu na sciane z zewnatrz musi byc i jest rownowazone
    Niewątpliwie masz rację,ale moim zdaniem konstrukcja budynku może pozwoliłaby na taki
    zabieg.
    Zobacz na rysunku: http://img371.imageshack.us/img371/6617/piwnica.png
    Ściany fundamentów betonowe, o grub. ok 40 cm.Spoczywają na zazbrojonej ławie.
    Posadzka w piwnicy jest tuż nad ławą, czyli ok. 40 cm od jej spodu.
    Generalnie totalne partactwo: posadzka nie zaizolowana, leży bezpośr. na
    gruncie.Wylewka ma z 5 do
    8cm gównianego betonu.
    Część piwnicy zasypano z premedytacją- bud. z lat 60tych.Woda podcieka POD ławą i
    wychodzi mi na
    posadzkę.Podczas silnych opadów, potrafiła lać się przez szczeliny w betonowej
    ścianie dzielącej
    "komory" piwnic ok metr nad posadzką.
    Nad piwnicą mam 2 kondygnacje.Stropy z płyt kanałowych.
    Poniżej ławy mam rurę kanlizacyjną.Ją bym wykorzystał do wlania wody z drenażu.

  • 4. Data: 2009-07-26 08:10:31
    Od: witek68 <w...@g...com>

    On 26 Lip, 03:27, "Tornad" <t...@v...pl> wrote:

> [...]
    zewnątrz nie

    > odprowadza wody- pozostali> sąsiedzi mają to gdzieś.

    (...)

    Poza tym wody przesączając się do piwnicy podmywa fundament - jak
    będziesz ją odprowadzał intensywnie to tak samo będzie wpływać i
    intensywnie będzie wymywać grunt spod fundamentów

    Pozostaje Ci jedynie zrobić to, co radzi Tornad lub dogadać się z
    sąsiadami i zrobić porządny drenaż

    WB

  • 5. Data: 2009-07-29 16:57:12
    Od: Józef Małczyński <a...@g...com>

    On 26 Lip, 10:10, witek68 <w...@g...com> wrote:

> [...]
    > intensywnie będzie wymywać grunt spod fundamentów
    >
    > Pozostaje Ci jedynie zrobić to, co radzi Tornad lub dogadać się z

    Fajnie tam macie. W końcu woda przepchnie chałupę i popękają ściany.
    Kwestia czasu. Moim zdaniem: przeprofilować spadek terenu od chałupy
    na około 3 metry, pionowo wykopać rów z około metra i założyć trzy
    opaski drenażowe, jedna nad drugą, przesypać je keramzytem, a jak
    sąsiezdi nie chcą, to przeprowadź rurami odpływ przez Twoją chałupę.
    Jak grunt nieco przeschnie, to odkop OD ZEWNĄTRZ chałupę i przyklej do
    ściany izolację przeciwwilgociową(powłoki) a następnie np kubełkową i
    przysyp to takim gruntem, który zawiera glinki. Doszczelni ścianę. Na
    poziomie ław możesz dodatkowo dodać opaskę drenażową. Kosztuje ale się
    opłaca. Powodzenia

  • 6. Data: 2009-07-29 19:38:18
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Józef Małczyński pisze:

> [...]
    > przysyp to takim gruntem, który zawiera glinki. Doszczelni ścianę. Na
    > poziomie ław możesz dodatkowo dodać opaskę drenażową. Kosztuje ale się
    Wszystko ok, ale: tam gdzie sugerujesz odkopać fundament, mam taras na ok 3m
    wchodzący w ogródek,a
    wysoki na 75cm
    Przeprowadzenie drenażu przez chałupę na wskroś wiąże się z destrukcja podłogi w
    living-roomie,
    wykopaniem rowu na ok 2,5 do 3m głębokiego i przejścia co najmniej pod 2ma
    ławami.Masakra.
    Mój pomysł z 1 postu jest o tyle kuszący, że musiałbym wykopać bezkolizyjnie rów
    głęboki tylko na
    około 40 cm i szeroki na szpadel...