  • 1. Data: 2015-03-07 14:32:06
    Temat: wykonanie podciągu
    Od: p47 <k...@w...pl>

    Mam w domu pokój nad którym jest strop o rozpiętości ok. 6,20m (wzdłuż
    belek) wykonany w systemie Teriva. W stropie tym chcę wyciąć otwór o
    wymiarach (z grubsza) 2 x 1,70m, przylegający do ściany nośnej tj.
    skrócę/wytnę ok 2 m z 2-óch belek i wyjme odpowiednio bloczki.
    Z jednej strony otwór ograniczony będzie istniejąca ścianą nośną, z
    drugiej strony tego otworu będę musiał zastąpić istniejącą ściankę
    działową (o grubości 1 cegły) albo podciągiem, albo też wymuruję tam
    nową ściankę nośną, która podtrzymywać będzie pozostała część belek, od
    których odetnę te 2 m. Tak czy inaczej pozostają 2 kwestie:
    1.jak związać ten podciąg, lub też nową ściankę nośną (zależy, co lepsze
    i co wybiorę) z istniejącymi belkami Terivy? -jesli robi się takie
    operacje na etapie budowy, to się belki wiąze z podporą, ale jak to
    zrobić teraz?
    2. jak posadowić te pozostałe fragmenty belek Terivy na podciągu/ nowej
    ściance nośnej, aby nawet na ułamek milimetra one potem nie osiadły, bo
    inaczej powstaną pęknięcia na pozostałej części stropu?

  • 2. Data: 2015-03-08 12:50:56
    Temat: Re: wykonanie podciągu
    Od: dolniak <d...@g...com>

    W dniu sobota, 7 marca 2015 14:32:19 UTC+1 użytkownik p47 napisał:
> [...]
    > ściance nośnej, aby nawet na ułamek milimetra one potem nie osiadły, bo
    > inaczej powstaną pęknięcia na pozostałej części stropu?

    Witam
    Odnoszę wrażenie,że tutaj pytasz tylko dla orientacji.
    Jeśli mam rację,to dobrze.Do takiej roboty musisz zaprosić konstruktora,który to
    obejrzy,zrobi stosowny projekt ,i-najważniejsze- weżmie odpowiedzialność.
    Przede wszystkim nie podaleś jakie jest podloże-trzeba wylać stosowną lawę,i to
    sporej szerokości.Czysto po partyzancku wziąlbym kilka stalowych podpór stropowych,na
    lawie podparl każdą belkę ,wyciąl dziurę a potem postawil ściankę nośną i to z
    wieńcem na górze.Ale nikt rozsądny nie zagwarantuje ci braku pęknięć .Robiąc to
    samemu masz natomiast prawdopodobieństwo zarwania stropu.
    Naprawa to więcej roboty niż zatarcie rys...
    Pozdro dolniak

  • 3. Data: 2015-03-08 14:08:41
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-03-08 o 12:50, dolniak pisze:

> [...]

    obejrzy,zrobi stosowny projekt ,i-najważniejsze- weżmie odpowiedzialność.

    Tu pełna zgoda.

> [...]

    ściankę nośną

    i to z wieńcem na górze.Ale nikt rozsądny nie zagwarantuje ci braku

    Ja bym zrobił inaczej, zrobić ławę i wymurować na niej ścianę nośną pod
    sam sufit,
    jak ściana zwiąże i uzyska wytrzymałość to dopiero brać się za wycinanie
    belek i robienie dziury.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 4. Data: 2015-03-08 14:28:33
    Od: p47 <k...@w...pl>

> [...]
    samemu masz natomiast prawdopodobieństwo zarwania stropu.
    > Naprawa to więcej roboty niż zatarcie rys...

    Masz rację, pytam, bo chcę mieć jakiś merytoryczny pogląd przed rozmową
    z konstruktorem, którego i tak będę musiał zatrudnić, choćby z powodów
    formalnych, do zrobienia projektu tej przebudowy.
    Jeśli Ci chodzi o podłoże dla ewentualnej ścianki nośnej, albo podciągu,
    nie powinno sprawiać problemu, bo chcę te nowe elementy (czyli ściankę
    nośną lub podciąg) wykonać nad istniejącą niżej o kondygnację solidną
    ścianką nośną wykonaną z bloczków betonowych. Na niej posadowiony jest
    strop, też Teriva, będący podłogą w opisywanym pokoju.
    Jak pisałem, w miejscu, gdzie będę musiał wykonać podporę fragmentów 2
    belek, pozostałych po odcięciu 2 m, obecnie jest ścianka działowa
    grubości 1 cegły. Dokładne na jej miejscu wykonam albo ściankę nośną (co
    wolałbym, bo w otworze powstanie klatka schodowa, która i tak muszę
    odgrodzić), albo podciąg, który wypełnię jakąś przegrodą.
    Cały problem MZ polega na tym, że obawiam się, czy poduszka betonowa
    pomiędzy nową ścianką nośną, albo też podciągiem (z czego on by nie był)
    a belkami może niedokładnie wypełnić tę przestrzeń, albo tez w czasie
    wiązania może się skurczyć (ogólnie: - czy zawsze beton kurczy się przy
    wiązaniu?). Tak czy inaczej spowodowało by to nieznaczne wprawdzie, ale
    opuszczenie tych 2 belek, a więc powstanie co najmniej 1-ej rysy w
    pozostałej części stropu. Jak tego uniknąć?
    Ponadto nie wiem, czy trzeba, jak to się robi na etapie budowania od
    zera, związać te belki ze ścianką lub podciągiem, czy tez przy
    przebudowie wystarczy je podeprzeć bez wiązania?

  • 5. Data: 2015-03-08 14:47:12
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-03-08 o 14:28, p47 pisze:

> [...]
    > wolałbym, bo w otworze powstanie klatka schodowa, która i tak muszę
    > odgrodzić), albo podciąg, który wypełnię jakąś przegrodą.

    Lepiej od razu zrób ścianę nośną na 2 cegły (25cm) grubą.

    > Cały problem MZ polega na tym, że obawiam się, czy poduszka betonowa
    > pomiędzy nową ścianką nośną, albo też podciągiem (z czego on by nie był)
    > a belkami może niedokładnie wypełnić tę przestrzeń, albo tez w czasie
    Można i należy dobić ostatnią warstwę zaprawę i dziur nie będzie, wziąć
    starego murarza on to będzie umiał i wiedział jak to zrobić.

    > wiązania może się skurczyć (ogólnie: - czy zawsze beton kurczy się przy
    > wiązaniu?). Tak czy inaczej spowodowało by to nieznaczne wprawdzie, ale
    Tak, ale mozna zmniejszyć skurcz obficie polewając wodą przez kilka dni.

    > opuszczenie tych 2 belek, a więc powstanie co najmniej 1-ej rysy w
    > pozostałej części stropu. Jak tego uniknąć?
    Podstęplować strop tuż obok murowanej ścianki nośnej (od strony środka
    stropu) aby go minimalnie podnieść.

    > Ponadto nie wiem, czy trzeba, jak to się robi na etapie budowania od
    > zera, związać te belki ze ścianką lub podciągiem, czy tez przy
    > przebudowie wystarczy je podeprzeć bez wiązania?
    Dla tych 2 -3 belek wystarczy podparcie.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 6. Data: 2015-03-08 17:22:08
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Po pierwsze-w stropie na dole trzeba wykuć otwory,zrobić poduszkę,żeby nowa ściana
    stala na twardym podlożu,nie tylko na belkach.
    > 1.jak związać ten podciąg, lub też nową ściankę nośną (zależy, co lepsze
    > i co wybiorę) z istniejącymi belkami Terivy? -jesli robi się takie
    > operacje na etapie budowy, to się belki wiąze z podporą, ale jak to
    Podciąg można wykonać podczas budowy Teraz można by zrobić stalową ramę ,etc,ale
    szalu nie będzie.Lepiej ścianę.
    Dlatego proponuje podeprzeć belki np nr 1 2 3 4.Ściankę trzeba postawić wcześniej
    3-4 dni,żeby zaprawa związala.Murujesz ją jak wysoko się da,zostawiając u góry tylko
    wąską szczelinę,którą póżniej wyszalujesz.
    Belki nr 2i3 przecinasz.W 1i4 wykonujesz otwory,przewlekasz druty,robisz belkę,którą
    zalewasz betonem.Beton leży na scianie,która już związala,więc strop może opaść o
    ulamek mm +niedoróbki :)
    pomysl jest wymyślony naprędce,więc fachowiec na miejscu powinien wnieść poprawki.Na
    wszelki wypadek ścianę postawilbym od belki 1do 4.

    > 2. jak posadowić te pozostałe fragmenty belek Terivy na podciągu/ nowej
    > ściance nośnej, aby nawet na ułamek milimetra one potem nie osiadły, bo
    > inaczej powstaną pęknięcia na pozostałej części stropu?
    tylko wariat może ci to zagwarantować.Normalny tego nie zrobi.
    NIEWIELKIE pęknięcia mogą powstać nawet po paru latach,nie będą jednak
    zagrażać konstrukcji.A wlaściwie one powinny powstać:).Bo będą wskażnikiem dobrego
    podparcia stropu stemplami.

  • 7. Data: 2015-03-09 00:20:04
    Od: p47 <k...@w...pl>

    W dniu 2015-03-08 o 17:22, dolniak pisze:
    > Po pierwsze-w stropie na dole trzeba wykuć otwory,zrobić poduszkę,żeby nowa ściana
    stala na twardym podlożu,nie tylko na belkach.

    Czy proponowana ława pod scianką nośną ma za zadanie równomiernie
    rozprowadzić obciążenie przenoszone przez tę ściankę (tj. ciężar ścianki
    i obciążenie z belek)? Nie rozumiem też, po co te otwory, -nie ma chyba
    potrzeby stabilizować w poziomie tej ławy, bo działać na nią będa siły
    chyba wyłącznie pionowe. No, chyba, że miałeś na myśli otwory na wylot
    przez bloczki w stropie(podłodze), aż do znajdującej się pod nią ścianę
    nośną, ale czy to nie przesada?

> [...]
    > pomysl jest wymyślony naprędce,więc fachowiec na miejscu powinien wnieść
    poprawki.Na wszelki wypadek ścianę postawilbym od belki 1do 4.

    W takim razie belki nr. 1 i 4 miałyby 3 podparcia, tj. obecnie
    istniejące na obu swoich końcach i dodatkowe, nowe 3-cie ok. 2 m od
    końca. A ja zawsze myślałem, ze jest to niedopuszczalne i m.in. dlatego
    wspomniana, istniejąca ścianka działowa, zgodnie z moją dyspozycją
    sprzed lat, z czasów budowy nie pracuje, tj. nie dochodzi do belek (poza
    tynkiem).

  • 8. Data: 2015-03-09 01:11:11
    Od: dolniak <d...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 marca 2015 00:20:23 UTC+1 użytkownik p47 napisał:
> [...]
    > chyba wyłącznie pionowe. No, chyba, że miałeś na myśli otwory na wylot
    > przez bloczki w stropie(podłodze), aż do znajdującej się pod nią ścianę

    może przesada.Ale masz tylko jedną szansę.Więc lepiej przesadzić niż spieprzyć
    niewielką oszczędnością.
    No wlaśnie mialem na myśli otwory na wylot przez bloczki w stropie,żeby ściana nośna
    o obciążeniu paru ton nie stala na dwóch(?)belkach-kawalkach betonu o nieznanej
    jakości i wymiarach.Tam warto dać zbrojenie,żeby lepiej rozlożyć obciążenie.

> [...]
    > wspomniana, istniejąca ścianka działowa, zgodnie z moją dyspozycją
    > sprzed lat, z czasów budowy nie pracuje, tj. nie dochodzi do belek (poza

    Dlaczego mialoby być niedopuszczalne?Belce to nie przeszkadza,dzialówkom też nie.Co
    najwyżej tlumią drgania stropu,czyli plus.Jednak-jeśli wykonuje sie ścianki dzialowe
    przed polożeniem belek,to "nadwyżka"wysokości o 2 cm juz może sprawić klopoty.No i
    przewrócić latwo.
    Tutaj wolę się asekurować-jako gwarancja stabilności.Niech to oceni ktoś na miejscu.