  • 61. Data: 2016-06-06 20:51:26
    Temat: Re: wykorzystanie ciepła ze splita
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 19:25:40 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Czym tam grzejesz cwu- gazem czy prądem lać gorącą do basenu ten tysiak starczy na
    dobrych kilka lat.

    Czy ja wiem. Taki "kolektor" ma w basenowym zastosowaniu spora sprawnosc,
    bo nagrzanie wody w rurce nawet tylko do 25-27stC (czyli temperatury
    powietrza) da juz korzysci (bo woda bedzie miala na bank mniej, i w
    przeciwienstwie do grzania CWU normalnym kolektorem). Niechby wyciagal z
    niego tylko 2kW przez 5 godzin dziennie przez 3 miesiace = 900kWh. Gazu
    poszloby na to ~90m3 = ~200 pln. Czystego pradu po 0,6 pln / kWh = 540 pln.

    Ma prawo sie zwrocic, acz ja nie mam doswiadczenia ani pomyslu jaka faktycznie
    takie 400m pexa moze miec moc :)

    BTW. Niektorym sporo pexow zostalo po podlogowce - ja np. mam spokojnie
    lacznie z 200-300m odpadow w roznych kawalkach (20-30m najkrotsze) :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 62. Data: 2016-06-06 20:56:47
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 17:56:49 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > rura w układzie harfy, rura w zasadzie jakakolwiek byle wytrzymala z 80 stopni i
    > absorber pokryty powien byc osłona przeźroczystą - jesli bez tego to sprawnosc leci
    na łeb i rura musi byc odporna na UV.

    Ale Budyn Ty masz doswiadczenie w grzaniu wody basenowej (czyli do
    niskich temperatur), czy do podgrzewania CWU (czyli do wysokich temperatur) ?

    Bo przy grzaniu basenu przy slonecznej i goracej pogodzie w lato w zasadzie nie
    ma czegos takiego jak strata energii. Wode wystarczy nagrzac do temperatury
    powietrza - 25-26stC i ew. wiecej (sama tego tak szybko nie zrobi).
    Czyli prawdopodobnie bedzie potrzebna bardzo mocna pompa zeby przeplyw byl
    spory :) Przy grzaniu CWU to zupelnie inna bajka bo kazdy stopien wiecej w
    rurze bedzie juz powodowal straty energii w powietrze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 63. Data: 2016-06-06 21:07:48
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 20:51:28 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Czy ja wiem. Taki "kolektor" ma w basenowym zastosowaniu spora sprawnosc,
    > bo nagrzanie wody w rurce nawet tylko do 25-27stC .
    W sobote basen rozstawiłem i napełniłem- ok9m3
    Jak tak dalej będzie słońce palić to jutro włażę- w sumie już dzisiaj wg mnie woda
    jest ok. Ale 25-27 nie ma:)

  • 64. Data: 2016-06-06 21:16:24
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 21:07:49 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > W sobote basen rozstawiłem i napełniłem- ok9m3

    No ja tez sie szykuje ale chce odpalic jakis sensowny filtr zeby chodzil
    non stop :)

    > Jak tak dalej będzie słońce palić to jutro włażę- w sumie już dzisiaj wg mnie woda
    jest ok. Ale 25-27 nie ma:)

    No wszystko ponizej to jest srednie ;) 25-27 to dla mnie optimum.
    A przeciez w lato tyle to ma powietrze, wiec w zasadzie ten kolektor ogranicza
    glownie wydajnosc pompy, strat nie trzeba w ogole liczyc bo ich nie ma :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 65. Data: 2016-06-06 22:07:23
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 20:56:48 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    leci na łeb i rura musi byc odporna na UV.

    > Ale Budyn Ty masz doswiadczenie w grzaniu wody basenowej (czyli do
    > niskich temperatur), czy do podgrzewania CWU (czyli do wysokich temperatur) ?

    i jedno (do +30) i drugie (tu nie pamietam maksów, z 60 moze było)

> [...]
    > ma czegos takiego jak strata energii. Wode wystarczy nagrzac do temperatury
    > powietrza - 25-26stC i ew. wiecej (sama tego tak szybko nie zrobi).

    jak mam 25 to mnie mówią za dzis za zimna :)

    Przy grzaniu CWU to zupelnie inna bajka bo kazdy stopien wiecej w
    > rurze bedzie juz powodowal straty energii w powietrze :)

    wzór na sprawnosc w zaleznosci od temperatury stagnacji gdzies se zrobilem. A domowa
    stagnacja to jest całkiem mizerna w stosunku do "fabrycznej". Zatem mimo duzej
    powierzchni moce nie są wielkie (z 80m2 wyciągnąłem 20kW i to jest i tak cos czego
    nie uzyskam, bo był bardzo duzy przeplyw i niska temperatura zasilania tak dla
    eksperymentu) -ale za to nie występują problemy z nadmiarem ciepła.

    b.

  • 66. Data: 2016-06-06 22:08:54
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 21:16:26 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    >strat nie trzeba w ogole liczyc bo ich nie ma :-)

    uprzejmie cie informuje ze wszystk pomieszałeś :-) Tak mozna liczyc
    chłodnice/nagrzewnice ale nie solar :)

    b.

  • 67. Data: 2016-06-06 22:19:54
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 22:08:55 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > uprzejmie cie informuje ze wszystk pomieszałeś :-) Tak mozna liczyc
    chłodnice/nagrzewnice ale nie solar :)

    No ja wiem, ze slonce potrafi dogrzac duzo wyzej, niz temperatura powietrza.
    Wtedy oczywiscie straty beda. Dlatego napisalem, ze kluczowa tutaj bedzie
    wydajna pompa - zeby tak predko ta wode wymieniac, zeby do takiej sytuacji
    nie dopuscic (czyli max temp wody to temperatura powietrza - no jak sie
    zdarzy troszke wiecej to tragedii nie bedzie :)

    Niemniej - porownywanie takiego solara do prawdziwego (gdzie panuja
    temperatury >100stC) nie ma sensu - tam rzeczywiscie roznice temperatur
    sa ogromne i straty tez :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 68. Data: 2016-06-06 22:20:38
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 22:07:24 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    eksperymentu) -ale za to nie występują problemy z nadmiarem ciepła.

    Ot co. 20kW to ogrom energii. Do basenowej wiecej niz 27-28stC nie trzeba
    IMHO, wiec straty beda niskie:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 69. Data: 2016-06-06 23:14:02
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 22:19:58 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Niemniej - porownywanie takiego solara do prawdziwego (gdzie panuja
    > temperatury >100stC) nie ma sensu - tam rzeczywiscie roznice temperatur
    > sa ogromne i straty tez :)

    nadal traktujesz to jak chlodnice :) W fabrycznym solarze dokladnie jak w domowym
    temperatura wynosi tyle samo - tyle ile woda. Straty powinny byc dokladnie takie
    same. A sprawnosci są inne...

    Bo sprawnosci liczymy od temperatury stagnacji (ktora w danej chwili i tak nie
    występuje, to taki odnosnik potencjalu).

    jesli woda wejsciowa ma 70 stopni a temperatura stagnacji to 80stopni to sprawnosc
    bedzie mizerna, ale jesli stagnacja bedzie 250 to jest jeszcze czym pracowac. Mimo ze
    temperatura absorbera bedzie dokładnie taka sama.

    b.