  • 1. Data: 2010-03-25 06:50:44
    Temat: źle działające solary
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    Witam
    chyba hydraulik coś źle podłączył, ale opisze.
    Jest zbiornik 300l ogrzewany gazem ( ciepła woda, kaloryfery i podłogówka
    ale to nie to).
    Na tym zbiorniku na górze jest okrągły termometr i cały czas jest 55stopni.
    Na dole jest wymiennik do solara.
    Obok wisi czarna skrzynka z pompa solarowa i teraz tak.
    Z dołu zbiornika idzie rurka do tej czarnej skrzynki z czerwona kropka i tez
    okragłym termometrem.
    Po lewej jest drugi termometr z niebieska kropka i wraca do zbiornika troche
    wyzej.
    Solary odpalilem kilka dni temu bo mi od 10 rano pokazuje ze mam 130 stopni
    na dachu.
    Ale wczoraj wieczorem, godzina 19, schodze do piwnicy i slysze pompe
    solarowa.
    Na wyswietlaczu mam ze na kolektorach juz tylko 15 stopni a na tym lewym
    termometrze na niebiska kropka mam 25 stopni a na prawym z czerwona az 60
    stopni.
    Czy czasem nie grzeje mi piec dachu? skąd te 60 stopni z wody która pobiera
    ze zbiornika?

  • 2. Data: 2010-03-25 09:01:00
    Temat: Re: źle działające solary
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Rafał pisze:
> [...]
    > stopni.
    > Czy czasem nie grzeje mi piec dachu? skąd te 60 stopni z wody która pobiera

    Nie pomieszałeś czego?
    Nie widząc instalacji, z opisu można wywnioskować że błędnie założyłeś
    kierunek przepływu glikolu. Termometr z czerwoną kropką mierzy
    temperaturę glikolu po wyjściu z kolektorów a przed _wejściem_ do zbiornika.
    Termometr z niebieską kropką mierzy zaś temperaturę glikolu po wyjściu
    ze zbiornika a przed kolektorem.
    Sprawdź w którą stronę pompuje pompka, jest na niej strzałka.

  • 3. Data: 2010-03-25 09:10:02
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    http://www.budowa.pc-net.pl/solary1.jpg
    http://www.budowa.pc-net.pl/solary2.jpg

    a do tego strasznie śmierdzi przypalonym glikolem juz teraz w piwnicy

  • 4. Data: 2010-03-25 09:20:08
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tez okragłym termometrem.
    > Po lewej jest drugi termometr z niebieska kropka i wraca do zbiornika

    Chyba powinno byc odwrotnie. Rurka od czerwonej kropki tj. zasilenie z
    kolektora powinno by na gorze wezownicy zasobnika, a powrot do solara -
    niebieska kropka - na dole wezownicy.

> [...]
    > stopni.
    > Czy czasem nie grzeje mi piec dachu? skąd te 60 stopni z wody która

    Cos w ogole dziwnie Ci sie zachowuje. Jakim cudem powrot z kolektora ma
    wyzsza temp. jak kolektor? Nawet gdybys grzal dach to temp. na kolektorze
    powinna wynosic co najmniej te 25C. A tak wychodzi z zasobnika, ma 60C
    przeplywa przez kolektor, tam ma 15 a pozniej 25?. Moze uklad wcale nie jest
    odpowietrzony? Instalator jakby podlaczyl Ci to odwrotnie i byc moze
    grzejesz dach, tyle ze przy takich warunkach uklad w ogole nie powinien
    pracowac. Moze ew. aktywna jest funkcja schladzania nocnego a temp. wody w
    zasobniku na kotle masz ustawiona jakas wysoka? Kociol grzeje a solar
    studzi. Wez schemat i sam sprawdz jak to powinno byc. Moze trafil Ci sie
    instalator fantasta z premierowa instalacja u Ciebie. Zwroc uwage
    instalatorowi, zeby zakrecil odpowietrznik na gorze bo glikol Ci kiedys
    odparuje a sasziedzi wezwa straz pozarna.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2010-03-25 09:27:52
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    a jak zakreci to nic sie nie stanie?
    w zeszym roku nie uzywalismy i sie gotowalo

  • 6. Data: 2010-03-25 09:40:11
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    >a jak zakreci to nic sie nie stanie?
    > w zeszym roku nie uzywalismy i sie gotowalo

    Ma zakrecic i tyle. Skoro w zeszlym roku sie gotowalo to znaczy, ze dzis nie
    masz potrzebnej ilosci glikolu w instalacji bo odparowal. Instalacja powinna
    byc tak zrobiona, ze zapewnia przejecie tej temperatury. Po pierwsze
    naczynie wzbiorcze. Sprawdz, czy jest tam powietrze, jak nie to musisz
    dopompowac. Powietrze w naczyniu zostaje sprezone przez rozszerzajacy sie
    glikol. Dzieki temu ten ma sie gdzie podziac. Po drugie masz tam zawor
    bezpieczenstwa. Podstaw pod niego naczynie z rurka na wszelki wypadek.
    Koniecznie z rurka nalozona na krociec, bo wydostajacy sie glikol z
    otwartego zaworu moze kogos popazyc. Gdyby co ten zawor zabezpiecza
    instalacje, ale jezeli wszystko jest prawidlowo zrobione to sie nie otworzy.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2010-03-25 09:44:57
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > http://www.budowa.pc-net.pl/solary1.jpg
    > http://www.budowa.pc-net.pl/solary2.jpg

    Podlaczone do zasobnika jest dobrze, mozna wnioskowac, ze przy kolektorze
    rowniez.

    > a do tego strasznie śmierdzi przypalonym glikolem juz teraz w piwnicy

    Gdzies jest nieszczelnosc, albo wydostaje sie zaworem bezpieczenstwa.
    Sprawdz cisnienie na manometrze, nie powinno przekraczac 2 bar.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-03-25 09:46:02
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
    > http://www.budowa.pc-net.pl/solary1.jpg
    > http://www.budowa.pc-net.pl/solary2.jpg

    Przy okazji, nie cieknie Ci z zaworu bezpieczenstwa przy zasobniku na dole?
    Taka jakby mokra plama.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2010-03-26 08:15:40
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    dalej ciągne temat i w instrukcji od regulatora Resol znalazłem coś takiego
    że:
    wersja 66.30 to standardowy system solarny
    wersja 68.30 i 69.30 to system słoneczny z dogrzewaniem i tylko tu na
    rysunku jest piec
    I teraz sie zastanawiam czy problemem nie jest właśnie to że ja mam te
    pierwszą wersję 66.30

  • 10. Data: 2010-03-26 09:52:43
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > rysunku jest piec
    > I teraz sie zastanawiam czy problemem nie jest właśnie to że ja mam te

    Rafal te cyferki nic nam nie mowia, nawet nie wiemy jakiej firmy jest Twoj
    zestaw. Tak ogolnie to chyba kazdy zestaw mozna spiac z kotlem, po to maja
    dwie wezownice. Czujnik temp. CWU wklada sie przy gornej wezownicy i na
    kotle ustawia temp. CWU. Jak solar nie daje rady to wode grzeje kociol.

    Pozdro.. TK