  • 1. Data: 2009-12-17 10:02:44
    Temat: zużycie gazu a regulacja mocy
    Od: rjka <r...@o...pl>

    mam piec dwufunkcyjny
    http://www.saunierduval.pl/manuals/pdf/current_produ
    cts/Semia%202008.pdf

    Semia F21 (turbo)

    oprócz pokojowego regulatora co i cwu mozna w tym piecu regulowac
    maksymalna moc. piec ma max 21kW a fabrycznie ustawiony jest na 15kW.
    mam domek 45 m2 stary z kamienia grube mury nieocieplony.
    zastanawiam sie czy da mi cos zmniejszenie mocy np do 10kW zeby zuzycie
    gazu spadlo (teraz przy -5C na zewn i 20C wewn zuzywa 10 m3 - to tyle
    co ludzie podaja dla domow 3 razy wiekszych - oprocz tego codziennie
    pale w kominku)
    da sie jakos okreslic jaka optymalna moc potrzebuje do ogrzania tego domu?

  • 2. Data: 2009-12-17 10:30:13
    Temat: Re: zużycie gazu a regulacja mocy
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "rjka" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > gazu spadlo (teraz przy -5C na zewn i 20C wewn zuzywa 10 m3 - to tyle co
    > ludzie podaja dla domow 3 razy wiekszych - oprocz tego codziennie pale w

    Obnizenie mocy podobno cos daje, choc nikt tego nie potwierdzil. Ale jak
    bedzie deficyt to bedzie zimno mimo spalania gazu. Problemem u Ciebie
    niestety nie jest kociol.

    > da sie jakos okreslic jaka optymalna moc potrzebuje do ogrzania tego domu?

    Owszem da sie obliczyc z jakims prawdopodobienstwem. Doswiadczalnie mozesz
    skrecic moc do momentu deficytu a pozniej delikatnie zwiekszac az bedzie
    wystarczajaca do ogrzania domu. Jednak to lepiej robic przy nizszych temp.,
    bo jak bedzie -15 to to co ustawisz do -5 okaze sie za malo.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-12-17 12:15:07
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Zaobserwowałem u siebie, że grzejąc z ograniczoną mocą i przy dość niskiej
    temperaturze wody (50st) więcej zużywałem gazu, niż grzejąc większą mocą i
    przy temperaturze 70 st.
    Przedtem kocioł palił dośc długo przy krótkich przerwach, a teraz jest na
    odwrót. Dodatkowym plusem jest to, że wyraźnie czuje się ciepło z gorących
    kaloryferów.
    Instalację mam starego typu (grube rury, grzejniki stalowe i częściowo Al),
    kocioł Saunier Duval FAS21
    Jacek

  • 4. Data: 2009-12-17 17:12:49
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kaloryferów.
    > Instalację mam starego typu (grube rury, grzejniki stalowe i częściowo

    Prawdopodobnie miales ustawiona zbyt niska moc. Sztuka polega na tym, by
    ustawic moc optymalna a nie zbyt mala.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2009-12-17 17:22:04
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    IMO, jakby moc była za niska, to by mi chałupy nie nagrzewało.
    Jacek

  • 6. Data: 2009-12-18 15:52:19
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 17 Gru, 11:02, rjka <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    > pale w kominku)
    > da sie jakos okreslic jaka optymalna moc potrzebuje do ogrzania tego domu?

    problem ktory masz to:
    - opor ciepla scian. Kamien jest dobrym przewodnikiem ciepla. Ladujesz
    w niego energie a on wypromieniowuje na zewnatrz starajac sie wyrownac
    temp ze swiatem
    - wentylacja - grawitacyjna - nie panujesz nad tym procesem -
    alternatywa to kratki przymykane recznie lub higrosterowane.
    - dach zapewne tez nieocieplony - strop jest dyzym radiatorem
    - okna - brak danych - powierzchnia i wpolczynnik lambda daje wynik
    strat ciepla

    Musisz zrozumiec ze cala bryla stara sie wyrownac temp do otoczenie i
    tak sie stanie jesli przygasic domowe ognisko. Regulacja Pieca
    zaoszczedzi max 0,5 m3 na dobe nic wiecej przy tej charakterystyce
    scian.
    Szybkosc stygniecie chalupy jest funkcja izolacji i wentylacji domu.
    Szybkosc nagrzewania jest funkcja kubatury domu, akumulacyjnoscia,
    moca grzejnikow.
    Moc grzejnikow jest funkcja wilkoscia powierzchni grzejnika i temp
    cieczy w nim.

    Sprawa chyba sie wyjasnila.

    10m3 GZ-50 to 90 kW/doba czyli 3,75kWh czyli 83W/m2 - dla budynkow
    nowych wg polskiej normy jest to w granicy 45 - 60 W/m2

  • 7. Data: 2009-12-21 06:55:00
    Temat: Re: zuz.ycie gazu a regulacja mocy
    Od: rjka <r...@o...pl>

    Kudlaty pisze:

> [...]

    > Musisz zrozumiec ze cala bryla stara sie wyrownac temp do otoczenie i
    > tak sie stanie jesli przygasic domowe ognisko.

    to czemu to nie dzia?a w lecie? jak s?on'ce s'wieci to powinno nagrzewac
    kamienie a one wyrównywac' temperature wewnatrz a tak sie nie dzieje
    poniewaz. w czasie upa?ów panuje u mnie w domu b?ogi ch?odek a na strych
    nie da sie wejsc bo jest za gora;co

  • 8. Data: 2009-12-21 14:59:31
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 21 Gru, 07:55, rjka <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    > kamienie a one wyrównywac' temperature wewnatrz a tak sie nie dzieje
    > poniewaz. w czasie upa?ów panuje u mnie w domu b?ogi ch?odek a na strych

    kiedys brano kamienie do ogniska/pieca i nagrzewano sobie pierzyne aby
    cieplo bylo gdy szlachcic sie kladl spac.
    Kamien ma duza akumulacje ciepla. Zanim ty to nagrzejesz to juz wiosna
    jest.
    To samo w lecie.
    kamien byl materialem latwo dostepnym kiedys dlatego z niego
    budowano.