eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościAktualności › Jak zmieniły się preferencje konsumentów na rynku mieszkaniowym?

Jak zmieniły się preferencje konsumentów na rynku mieszkaniowym?

2019-06-18 12:31

Przeczytaj także: Program Pierwsze Mieszkanie szansą na pobudzenie rynku mieszkaniowego?


Ewa Skibińska, dyrektor marketingu RED Development


Zmieniły się diametralnie, o czym świadczy popularność inwestycji położonych w centrach miast, kompleksowych osiedli z pełną infrastrukturą. Polaków stać na więcej niż 10 lat temu. Przy wyborze mieszkania większego znaczenia nabrał dla nich standard budynku i jego walory estetyczne. We Wrocławiu zmalało zainteresowanie kawalerkami na rzecz małych 2 pokoi. Modne stały designerskie inwestycje w bliskiej odległości od miejsca pracy czy kulturowego serca miasta. Osobna kuchnia ustąpiła miejsca aneksom. Klienci przestali bać się mieszkania na wysokich piętrach, bo wszędzie są teraz nowoczesne windy. Mieszkania z tarasami lub balkonami, z cudownym widokiem sprzedają się w pierwszej kolejności we Wrocławiu i Poznaniu. Z kolei na rynku poznańskim widać nowe trendy popularności dzielnic nieco oddalonych od ścisłego centrum. Poznaniacy szukają mieszkań w spokojnych, zielonych okolicach takich jak Dębiec, gdzie przygotowujemy się do budowy czwartego etapu Red Parku.

Ewa Foltańska-Dubiel, prezes Grupy Deweloperskiej Geo


Większym zainteresowaniem cieszą się mieszkania o mniejszej powierzchni a większej liczbie pomieszczeń (z wyjątkiem segmentu mieszkań luksusowych).

Nabywcy zwracają większą uwagę na jakość projektu (ciekawa architektura, elementy wykończeniowe). Ważna jest możliwość zakupu przynajmniej jednego miejsca postojowego do mieszkania. Zwiększyło się również zainteresowanie ofertą mieszkań wykończonych „pod klucz”; nastąpił także gwałtowny wzrost zainteresowania zakupem mieszkań przeznaczonych na wynajem krótkoterminowy.

Grzegorz Woźniak, prezes spółki Quelle Locum


Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na lokalizację inwestycji, na bliskość strategicznych punktów, takich jak praca, szkoła, przedszkole. Zdarza się, że wolą zapłacić więcej, aby mieć to wszystko na miejscu. Poza tym, na znaczeniu zyskały inwestycje, znajdujące się w sąsiedztwie lasów, parków, ogólnie terenów zielonych. Ważny jest również sam projekt, ciekawe zagospodarowanie terenu inwestycji, zaplanowanie miejsc do spędzania czasu poza domem np. osiedlowego grilla czy zewnętrznej siłowni. Ze względu na oszczędność czasu, zainteresowaniem cieszą się mieszkania wykończone pod klucz.

Michał Wawrzyniak, przedstawiciel DRN Concept Deweloper


W odniesieniu do ostatnich dziesięciu lat widać sporą różnicę w potrzebach mieszkaniowych Polaków. Dawniej kupowano mniejsze powierzchnie (np. kawalerki, czy małe mieszkania z wydzieloną sypialnią), dziś kupuje się już większe mieszkania. Świadomość rynku, cen kupna mieszkania w odniesieniu do najmu, sprawiła, że wielu młodych zdecydowało się na zaciągnięcie kredytu, by być swoim. Obecnie widać zwiększone zapotrzebowanie na nieco większe metraże, z roku na rok chcemy żyć wygodniej.

Mateusz Glema z poznańskiego biura sprzedaży Grupy Inwest


W porównaniu do poprzednich lat, dziś klienci mają ogromny wybór, a oferty są dopasowane do różnych segmentów odbiorców. Kiedyś klienci kupowali mieszkanie „docelowe”. Dziś to się powoli zmienia i widzimy zainteresowanie mieszkaniami małymi, które są idealnym wyborem na „tu i teraz”. To także ciekawy produkt dla klienta inwestycyjnego. Z drugiej strony, część klientów nadal myśli o mieszkaniu większym. Na tym polega przewaga rynku pierwotnego – planując projekty, można na bieżąco reagować na zróżnicowane preferencje konsumentów na rynku mieszkaniowym.

Krystian Cebulski, inwestor osiedla Enklawa Winogrady


To bardzo szerokie zagadnienie, ale z pewnością zmieniła się świadomość klientów. Oprócz ceny nieruchomości zwracamy mocno uwagę na takie elementy, jak lokalizacja, standard części wspólnych, mała architektura i dodatkowe udogodnienia. Klient ma spory wybór, wielu deweloperów oferuje najróżniejsze dodatkowe elementy.

Kinga Błaszkowiak, specjalista ds. sprzedaży i marketingu Greenbud Development


W przeciągu ostatniej dekady rósł popyt na mieszkania i domy zlokalizowane na obrzeżach dużych miast. Wiele z inwestycji deweloperskich zaczęło rozwijać się na przedmieściach – w przypadku Poznania jest to największy odsetek ze wszystkich dużych aglomeracji w Polsce. Przykładowo w podpoznańskich Rabowicach, sprzedaliśmy ponad 100 lokali w zabudowie bliźniaczej. Jest to odpowiedź na zmieniające się preferencje konsumentów na rynku mieszkaniowym.

Agnieszka Jałoszyńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie Sky Investments


W przeciągu ostatniej dekady można zaobserwować znaczący rozwój przedmieść, szczególnie na terenie Wielkopolski. Powstała grupa zainteresowanych, która już mieszkała w centrum miasta, a teraz szuka czegoś innego, to znaczy domu z własnym ogrodem w spokojnej, zielonej okolicy. Przykładem takiej lokalizacji mogą być Komorniki, graniczące od zachodu z Poznaniem. To tutaj realizujemy naszą inwestycję Rodzinne Komorniki, w ramach której powstaje 106 domów w zabudowie szeregowej. Co warte podkreślenia, po nieco ponad roku sprzedaży prawie wszystkie lokale znalazły już swoich właścicieli.

Marlena Zapalska, prezes spółki Proxin Ogrody


Polacy stali się bardziej świadomi, zwracają większą uwagę nie tylko na najbliższe otoczenie (czyli zieleń, tereny rekreacyjne, zaplecze handlowe), ale i na desing budynków i ich wygodę. Klienci zaczynają doceniać mieszkania pasujące do ich charakteru. Aktualnie największym zainteresowaniem cieszą się lokale 2 pokojowe, które są idealne dla młodej rodziny lub pod wynajem.

Lidia Kostrzewska przedstawiciel Kos-Dom


Zaobserwować można rosnącą tendencję do rozbudowywania osiedli mieszkaniowych ulokowanych na przedmieściach dużych miast. Klienci coraz chętniej wybierają spokój i przestrzeń, jaką niewątpliwie daje własny dom „pod miastem” zamiast ciasnego mieszkania w zatłoczonym centrum. Przewidywać można, że intensywny rozwój podmiejskiej infrastruktury komunikacyjnej, oświatowej i handlowo-usługowej wpłynie niewątpliwie na utrzymywanie się tej tendencji.

Izabela Letka z zielonogórskiego biura sprzedaży EBF Development


W przeciągu ostatniej dekady preferencje konsumentów na rynku mieszkaniowym znacząco się zmieniły. Dużą popularność zyskały lokale 2 pokojowe o powierzchni 35 - 50 mkw. Klienci szukają lokali niewielkich, co wynika między innymi ze zdolności kredytowej, czy dalszych planów życiowych kupującego. – Zauważamy modę na kompaktowe mieszkania, a dotyczy to osiedla Reduta Nowe Podolany w Poznaniu, ale nie tylko. Także w Zielonej Górze, w inwestycji Green Home.

Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Jak zmieniły się preferencje konsumentów na rynku mieszkaniowym?

    Jurek29 / 2019-07-04 13:10:21

    Teraz najbardziej liczy się lokalizacja no i standard, zanim wybrałem mieszkanie służbowe w Warszawie prejrzałem naprawdę dużo ofert i dużo mieszkań zobaczyłem osobiście, ale rzadko się zdarzało, żeby m spelniało te 2 warunki i jeszcze miało przyzwoitą cenę. Ostetcznie wybrałem mieszkanie na Woli od Robyga, bo było najbliższe moich oczekiwań. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: