  • 1. Data: 2021-04-18 13:47:55
    Temat: Fotowoltaika - wzrost napiecia w sieci
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Jestem na etapie wyboru i planowania instalacji PV.
    Ale zastanawiam sie, czy ja zakladac.
    Jednym z powodow jest siec energetyczna zasilajaca moj budynek.
    Odleglosc od trafo to ok 1km. Do kabla jest podpietych okolo 10
    budynkow, glownie jednorodzinnych. Kiedys zglaszalismy spadki napiec, a
    sama siec byla wielokrotnie sprawdzana. Czesto, gdy ktorys z sasiadow
    wlacza duzy odbiornik wszystkim miga swiatlo itp.
    Monitoruje napiecie w sieci i od okolo 2 lat wynosi ono srednio 245-248V
    na kazdej z faz. Dosc duzo. Moim zdaniem po naszych skargach na zbyt
    niskie napiecie energetyka podniosla napiecie na transformatorze.
    Zrobili testy i kiedys dostalem odpowiedz, ze z monitoringu wynika, ze
    parametry mieszcza sie w normach.
    Boje sie, ze gdy zaloze instalacje PV, to inwerter bedzie mi sie ciagle
    wylaczal przy 253V.
    Zasilanie pomiedzy ZK, a moim domem do 5x10mm2. Inwerter chce zamontowac
    okolo 1-1.5m od szafki zasilającej. Przewód jaki chce tam dac, to 6mm2.
    Slyszalem, ze czesto za wzrosty napiec odpowiedzialny jest wlasnie
    przewod pomiedzy inwerterem, a rozdzielnica. Stad chce tam dac 6mm2.
    Wystarczy?
    Moc instalacji jaka planuje, to ok 9.5-10kW (roczne zuzycie energii to
    7500kWh, uklad polaci wschod-zachod, kat 35st, wiec beda 2 stringi do
    dwoch MPPT, Dolny Slask).

    Zastanawiam sie jakiego rzedu wielkosci moga to byc wzrosty napiec -
    macie jakies doswiadczenia? Czy to raczej 2V, czy 20V? Oczywiscie, to
    wrozenie z fusów, ale zastanawiam sie, czy nie zbuduje instalacji, ktora
    bedzie wiecznie odlaczana od systemu ze wzgledu na zbyt wysokie
    napiecie... Jesli chodzi o okoliczne domki, to tylko na 1 sa PV o mocy
    okolo 5kW i jakos nie zauwazylem, by powodowaly spore wzrosty. Fakt, ze
    zostaly zainstalowane miesiac temu i moze nie mialy okazji sie wykazac,
    ze wzgledu na pogode jaka mamy i notoryczny brak slonca w ostatnim czasie.
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2021-04-18 18:51:27
    Temat: Re: Fotowoltaika - wzrost napiecia w sieci
    Od: dolczak <u...@w...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 13:47, gobo pisze:
> [...]
    > ze wzgledu na pogode jaka mamy i notoryczny brak slonca w ostatnim czasie.
    Zakładaj smiało. Kto powiedział że w ogóle musi wzrosnąć napięcie,
    Przecież przy prądzie przemiennym wystarczy przesunąć sinusoidę
    falownika o dt względem sieci a szczyt obciąć i już prąd płynie od ciebie.

  • 3. Data: 2021-04-18 19:42:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 18:51, dolczak pisze:

    > Zakładaj smiało. Kto powiedział że w ogóle musi wzrosnąć napięcie,
    > Przecież przy prądzie przemiennym wystarczy przesunąć sinusoidę
    > falownika o dt względem sieci a szczyt obciąć i już prąd płynie od ciebie.
    Nawet prościej, przełączy na Niemiecki standard i mu pójdzie.
    Taka ciekawostka, niby mamy zbliżony standard urządzeń z Niemcami a max
    napięcia w sieci są inne, u nas to 253V a u nich to 267V :)

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-04-18 19:50:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2021 o 18:51 dolczak <u...@w...pl> pisze:

> [...]
    > Przecież przy prądzie przemiennym wystarczy przesunąć sinusoidę
    > falownika o dt względem sieci a szczyt obciąć i już prąd płynie od

    Też tak myślałem, ale ktoś mnie tutaj naprostował.
    Jak nie ma zapasu w V to falownik nie pracuje.

    TG

  • 5. Data: 2021-04-18 20:08:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 18 Apr 2021 18:51:27 +0200, dolczak napisał(a):

    > Przecież przy prądzie przemiennym wystarczy przesunąć sinusoidę
    > falownika o dt względem sieci

    Płynie, tylko że nie czynny a bierny. Z odpowiednimi skutkami.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 6. Data: 2021-04-18 20:36:02
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > Płynie, tylko że nie czynny a bierny. Z odpowiednimi skutkami.

    I zamiast zarabiać trzeba dopłacać.

  • 7. Data: 2021-04-18 20:41:43
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Przy 253V wywala mi juz zabezpieczenie w pompie ciepla - wiec nie moge
    tak sobie podnosic za bardzo i nikim i niczym sie nie przejmowac:)

  • 8. Data: 2021-04-18 20:42:52
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Zastanawiam sie tez, czy instalacja oparta na mikroinwerterach nie
    bylaby w moim przypadku lepsza.

  • 9. Data: 2021-04-18 20:57:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 20:41, gobo pisze:
    > Hej,
    > Przy 253V wywala mi juz zabezpieczenie w pompie ciepla - wiec nie moge
    > tak sobie podnosic za bardzo i nikim i niczym sie nie przejmowac:)
    No nie napisałeś że masz PC.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2021-04-18 20:59:26
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 20:36, t-1 pisze:

    > I zamiast zarabiać trzeba dopłacać.
    Jeszcze nie ma opłat za energię bierną od konsumentów.

    --
    Janusz