  • 11. Data: 2021-04-18 21:03:01
    Temat: Re: Fotowoltaika - wzrost napiecia w sieci
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 20:42, gobo pisze:
    > Zastanawiam sie tez, czy instalacja oparta na mikroinwerterach nie
    > bylaby w moim przypadku lepsza.
    Przecież to to samo. Jedynie autotransformatory obniżające o np 10V mogą
    Cię uratować. Dajesz je pomiędzy sieć a siebie, trzeba trzy każdy o mocy
    około 300W.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2021-04-18 21:19:43
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 20:59, Janusz pisze:

    > Jeszcze nie ma opłat za energię bierną od konsumentów.

    Prawda, ale tu już nie konsument lecz prosument.
    Czy na pewno nie ma rozliczeń energii biernej?

  • 13. Data: 2021-04-18 21:24:33
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 21:03, Janusz pisze:
    > Przecież to to samo. Jedynie autotransformatory obniżające o np 10V mogą
    > Cię uratować. Dajesz je pomiędzy sieć a siebie, trzeba trzy każdy o mocy
    > około 300W.

    Piękna idea. Spalić wszystkie urządzenia sąsiadom.
    Myślę, że należało by się mocno ubezpieczyć.

  • 14. Data: 2021-04-18 21:48:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 18 Apr 2021 13:47:55 +0200, gobo napisał(a):

    > Boje sie, ze gdy zaloze instalacje PV, to inwerter bedzie mi sie ciagle
    > wylaczal przy 253V.

    Zmierz sobie oporność sieci. Do tego celu potrzebny woltomierz i opornik
    obciążający o mocy rzędu 1-5 kW. Podłączasz go, obserwujesz spadek
    napięcia. Oporność sieci będzie dU/dI, a dI wyliczysz sobie znając
    oporność opornika i wartość napięcia sieci.
    Mając wyznaczoną oporność sieci, najlepiej dla każdej fazy oddzielnie i
    w różnych porach doby, będziesz mógł oszacować wzrost napięcia danej
    fazy po wygenerowaniu jakiejś mocy przez twój inwerter i w ten sposób
    pozbędziesz się niepewności co do działania wszystkiego.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 15. Data: 2021-04-19 00:26:54
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    No wlasnie niby nie to samo. Przy mikroinwerterach nie ma takich pikow,
    jak przy pojedynczym inwerterze.

  • 16. Data: 2021-04-19 10:56:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 21:19, t-1 pisze:

    > Prawda, ale tu już nie konsument lecz prosument.
    To też konsument.

    > Czy na pewno nie ma rozliczeń energii biernej?
    Nie ma. Tylko firmy mają.

    --
    Janusz

  • 17. Data: 2021-04-19 11:19:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 21:24, t-1 pisze:

    > Piękna idea. Spalić wszystkie urządzenia sąsiadom.
    > Myślę, że należało by się mocno ubezpieczyć.
    A to dlaczego?
    Mamy takie same urządzenia jak Niemcy a tam sieć może mieć 267V i nie
    słychać żeby się tam masowo urządzenia z tego powodu paliły.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2021-04-19 11:47:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 19 kwietnia 2021 o 11:19:34 UTC+2 Janusz napisał(a):

> [...]
    > Mamy takie same urządzenia jak Niemcy a tam sieć może mieć 267V i nie
    > słychać żeby się tam masowo urządzenia z tego powodu paliły.

    Sądzisz że ktoś tutaj wie dlaczego i ci odpowie?

  • 19. Data: 2021-04-19 17:36:56
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-04-19 o 11:19, Janusz pisze:

    > A to dlaczego?
    > Mamy takie same urządzenia jak Niemcy a tam sieć może mieć 267V i nie
    > słychać żeby się tam masowo urządzenia z tego powodu paliły.

    Sądzę, że jeśli będą problemy z zasilaniem i w konsekwencji awaria
    urządzeń, sąsiedzi będą szukać fotowoltaiki w okolicy.
    Nic tu nie pomoże gdybanie, że Niemcy czy Anglicy.

    Tu jest rozporządzenie, jakie musi spełniać napięcia w gniazdku.

    (rozdział 10 par. 38 pkt 3)

    http://www.ure.gov.pl/ftp/prawo/rozporzadzenia/rozp-
    dzu93poz623_29-05-2007.pdf

    a tu np. na stronie 6 pokazana żywotność żarówek w funkcji napięcia
    zasilającego.

    https://leonardo-energy.pl > uploads > 2015/12

    Dla przykładu Amica w warunkach technicznych podaje napięcie zasilania
    swoich urządzeń 220/230 V +- 10% a powyżej np. płyta grzejna może się
    wyłączyć.

  • 20. Data: 2021-04-19 20:35:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-19 o 17:36, t-1 pisze:

    > Sądzę, że jeśli będą problemy z zasilaniem i w konsekwencji awaria
    > urządzeń, sąsiedzi będą szukać fotowoltaiki w okolicy.
    > Nic tu nie pomoże gdybanie, że Niemcy czy Anglicy.
    I sądzisz że jeden falownik zrobi >260V w sieci? wątpię, nigdy nie jest
    tak żeby sieć była nieobciążona, poza tym jest transformator który
    przekaże energię dalej.
    Chodzi o to że przy 251-253V normalnie falownik się wyłącza albo mocno
    ogranicza moc, a tu te parę voltów umozliwi mu pracę.

    > Tu jest rozporządzenie, jakie musi spełniać napięcia w gniazdku.
    >
    > (rozdział 10 par. 38 pkt 3)
    >
    > http://www.ure.gov.pl/ftp/prawo/rozporzadzenia/rozp-
    dzu93poz623_29-05-2007.pdf
    No to niech się energetyka weźmie do roboty i zapewni te220- 230V a nie
    245 jak ja np mam. Ludzie potem muszą walczyć o obniżenie odczepów bo
    falowniki się notorycznie wyłączają, na elektrodzie pełno jest takich
    historii.

    > a tu np. na stronie 6 pokazana żywotność żarówek w funkcji napięcia
    > zasilającego.
    A kto jeszcze dzisiaj używa zwykłe żarówki? chyba masochista, ostatnio
    taka widziałem i myślałem że nerwicy dostanę od mrugania.

    > Dla przykładu Amica w warunkach technicznych podaje napięcie zasilania
    > swoich urządzeń 220/230 V +- 10% a powyżej np. płyta grzejna może się
    > wyłączyć.
    I prawidłowo, jest powód żeby cisnąć energetykę.

    --
    Janusz