  • 41. Data: 2021-09-23 16:54:30
    Temat: Re: I znowu PV - górny śląsk - cena montażu
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 16:38 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

    > Wed, 22 Sep 2021 17:33:42 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > SN zwyczajnie nie warto. ;)

    :-) - chodziło mi o ES lub WS.

  • 42. Data: 2021-09-23 16:57:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 22 Sep 2021 23:32:43 -0700 (PDT), uciu

    > Myjk to jak to ma być u mnie bym dopilnował montażu?

    Jeśli masz tylko EW lub różne ilości modułów na połaciach
    to na oddzielne stringi tylko i wyłącznie.

    > Przy założeniu 70% paneli na jednej połaci
    > i 30% na drugiej i inwerter GoodWe 8?

    To tylko na osobnych. Bo ani się ilość nei zgadza, ani ten inwerter nie
    obsłuży wyższego prądu przy łączeniu równoległym.

    > Inne pytanie - dom wygląda tak - czy jest sens dawać panele na północną
    > częśc dachu - tak by mi się to bardziej widziało... i nie trzeba ciągnąć
    > kabli po całym strychu. Inwerter będzie w garażu. https://ibb.co/JkxfrRq

    Jak najbardziej dać w stronę północy.

    Ps. Jaką masz kubaturę budynku?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 43. Data: 2021-09-23 17:16:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 23 Sep 2021 16:54:30 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > :-) - chodziło mi o ES lub WS.

    Ale wtedy po drugiej stronie masz WN lub EN.
    Czyli też nie bardzo jest sens.

    To specyficzny warunek dla domów z połaciami na EW,
    ew., jak u mnie, koperta z jeszcze dodatkową połacią na S.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 44. Data: 2021-09-24 10:23:11
    Od: uciu <a...@g...com>

    czwartek, 23 września 2021 o 16:57:41 UTC+2 Myjk napisał(a):

    > Ps. Jaką masz kubaturę budynku?

    powierzchnia dół 150 / góra 200
    kubatura dołu 415m3 / góry nie znam bo to pomieszenie nie ogrzewane, duża
    rupieciarnia :-)

    uciu

  • 45. Data: 2021-09-24 16:48:56
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 24 Sep 2021 01:23:11 -0700 (PDT), uciu

    > powierzchnia dół 150 / góra 200
    > kubatura dołu 415m3 / góry nie znam bo to
    > pomieszenie nie ogrzewane, duża rupieciarnia :-)

    Do ppoż. liczy się kubatura całkowita (wszystko co pod dachem),
    ale skoro dół ma 415 to z poddaszem nie dobije do 1000m3.
    Także spoko, bo z fotki wyglądało na więcej.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 46. Data: 2021-09-24 18:03:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-22 o 16:06, Myjk pisze:
    > Wed, 22 Sep 2021 09:18:10 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Nie ma to znaczenia, bo są równolegle spięte. Wtedy się prąd sumuje,
    > napięcie jest stałe w zasadzie od wstanai świtu.
    Oczywiście że ma znaczenie a prądy się nie sumują.
    Poczytaj sobie ten wątek
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3795334.html-
    -
    Janusz

  • 47. Data: 2021-09-27 08:32:42
    Od: uciu <a...@g...com>

    piątek, 24 września 2021 o 16:48:57 UTC+2 Myjk napisał(a):
> [...]
    > ale skoro dół ma 415 to z poddaszem nie dobije do 1000m3.
    > Także spoko, bo z fotki wyglądało na więcej.

    Za dopłatą 1500 mogę wziąć inwerter SolarEdge - za namową elektryka z roboty - ma
    chłop rację?
    Przemawia za nim gwarancja przede wszystkim.

    Pozdrawiam
    uciu

  • 48. Data: 2021-09-28 20:02:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 26 Sep 2021 23:32:42 -0700 (PDT), uciu

    > Za dopłatą 1500 mogę wziąć inwerter SolarEdge

    Coś mała ta dopłata, w sprzęcie różnica wynosi średnio 3k.

    > - za namową elektryka z roboty - ma chłop rację?
    > Przemawia za nim gwarancja przede wszystkim.

    SE fajny jest, jest podgląd na każdy panel, niskie napięcie w instalacji po
    odcięciu, ale w Twoim wypadku zbyteczny. Masz dwie niezacienione połacie.
    SE stosuje się jak są zacienienia poszczególnych modułów, jak jest więcej
    niż dwie połacie i z różną ilością modułów.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 49. Data: 2021-09-29 01:00:27
    Od: uciu <a...@g...com>

    wtorek, 28 września 2021 o 20:02:13 UTC+2 Myjk napisał(a):
> [...]
    > SE stosuje się jak są zacienienia poszczególnych modułów, jak jest więcej
    > niż dwie połacie i z różną ilością modułów.

    Ogólnie sie pokomplikowało...
    Gościu co oferował instalke na 34 na goodwee sie nie odzywa, nie odpisuje, nie
    odbiera telefonów....może się przeliczył i szuka jelenia na swoje graty???

    Dziś był facet z sąsiedztwa....300m ode mnie jest instalator. On preferuje tylko SE,
    ale może mi też zrobić na Huawei lub Froniusie (tylko na tym).
    Patrząc na realizacje i opinie większość to SE i 100% zadowolonych ludzi.
    https://pv-instalacje-fotowoltaiczne.business.site/?
    utm_source=gmb&utm_medium=referral
    Z gadki kumaty, w średnim wieku z doświadczeniem bo elektryk i od 26lat robie
    instalacje (PV od 3).
    No ale wg jego wycena przy SE wyjdzie 46000 za 9,75 kWp lub 49000 za
    10,5kWp....moduły tylko longi, zabezpieczenie tylko phoenix, uziom do takiej
    instalacji 16m - ponoć lepiej bo mam 10 i ponoć za mało (tzn na styk ale lepiej dać
    wiecej). Mówił też o słabym zabezpieczeniu w mojej szafie i to tez by wymienił na
    firmowe...
    Ale cena w porównaniu do 34000 kosmos ale przekonuje mnie, że warto. Ze większość
    instalacji robi na SE, u siebie na stojakach na glebie też ma SE.
    Mówił i pokazywł podglądy w domach klientów na każde panele, wspominał o bezpiecznym
    napięciu itp

    Zobacz też jak bedziez miał chwile bo przekonuje mnie bym dał wiecej paneli na zachód
    14 szt niż na wchód 12szt (no chyba ze wezmę 10,5kWp to po równo).
    Podrzucił wykresy z designera.
    Jak ja sobie robiłem na
    https://pvwatts.nrel.gov/
    lub
    https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP
    to wychodzi mi inaczej - by dać wiecej na wschód, tak optymalnie 70% na wschód i 30%
    na zachód.
    W dodatku dziś od 17,45 na dach wlazł cień - brzozy zasłaniaja słońce.

    Mam azymut 80 i 260 przy nachyleniu 30*

    No troche sie pokomplikowało.

    uciu

  • 50. Data: 2021-09-29 08:05:55
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 15.09.2021 08:07, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Obstawiam, że jak ustawa przejdzie to ceny foto spadną, jak nie to nie
    > spadną bo popyt będzie duży :-)

    wtrącę tu jak to wygląda w UK - wiem, że Was to nie specjalnie
    interesuje, ale schemat może być podobny w Polsce.

    1) Najpierw wyłączyli / znacznie obniżyli opłaty za prąd oddawany do
    sieci, przez co nie opłaca się go oddawać.
    2) Wtedy większość sprzedawanych instalacji zaczęła się sprzedawać z
    bateriami, no i ogólnie sprzedaż pewnie spadła
    3) w ciągu ostatniego roku ceny energii poszły w górę o kilkadziesiąt
    procent - najpierw podwyżka ok. 20%, teraz podwyżki po 30% plus
    najtańsze firmy się zamykają: przez zarządzenie rządu nie są w stanie
    gwałtownie podnieść cen, a rząd postanowił dopłacać po 700 funtów (!) za
    klienta przejętego (od upadającej tańszej firmy) przez dużą firmę.
    Dzięki temu będziemy mieli wybór spośród dwóch (czterech? Pewnie
    czterech, bo przy dwóch ludzie będą krzyczeć, że znacjonalizowali
    branżę) najdroższych firm wybranych przez rząd.
    Do tego nawet tutaj w krainie deszczowców zaczyna mieć sens zastanawiać
    się nad instalacją PV, bo za 5000kWh rocznie z sieci będę płacił ok 1000
    funtów (albo lepiej turbinę na kranie, za wodę nie płacę ;)

    Lukasz