  • 31. Data: 2021-09-21 22:14:23
    Temat: Re: I znowu PV - górny śląsk - cena montażu
    Od: uciu <a...@g...com>

    wtorek, 21 września 2021 o 21:41:09 UTC+2 uciu napisał(a):

    > szukam jakichś stron - wszedzie trzeba się logować, podawać nipy itp.
    > Podaby przez Ciebie link podobnie - jakies numery seryjne paneli chce, nipy itp.
    > Sunroof googla nie obsługuje polski...
    >
    > szukam dalej

    https://pvwatts.nrel.gov/pvwatts.php
    wychodzi mi ze z 9,8kWp max wyciągnę 7,6kwh/rok przy założeniu
    7kWp na wschód azymut 75
    2,8kWp na zachód azymut 255

    musiłbym mieć z 13kWp by pokryć całość czyli o\ponad 900kWh/rok

    Identyfikacja lokalizacji i stacji
    Żądana lokalizacja mysłowice miodowa 12
    Źródło danych pogodowych
    (INTL) KATOWICE, POLSKA 10,5 km
    Szerokość 50,23° N
    Długość geograficzna 19,03° E
    Specyfikacje systemu fotowoltaicznego (mieszkalne)
    Rozmiar systemu DC 7 kW
    Typ modułu Standard
    Typ tablicy Naprawiono (mocowanie na dachu)
    Pochylenie tablicy 30°
    Azymut szyku 75°
    Straty systemowe 14,08%
    Wydajność falownika 96%
    Stosunek wielkości prądu stałego do prądu przemiennego 1.2
    Ekonomia
    Średnia detaliczna stawka za energię elektryczną Brak dostępnych danych użytkowych
    Wskaźniki wydajności
    Współczynnik wydajności 8,9%

    uciu

  • 32. Data: 2021-09-21 22:17:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-21 o 19:03, Myjk pisze:
    > Tue, 21 Sep 2021 06:33:54 -0700 (PDT), uciu

    > Nie wiem czemu, ale mi się od jakiegoś czasu posty Janusza nie wyświetlają
    > -- nie, nie jest wpisany na listę w kiblu. ;) No ale wyjaśniając, nie
    > trzeba dawać stringów EW na osobnym trakerze, pod warunkiem że moduły są
    > takie same (takie same parametry mają) i jest ich tyle samo po obydwu
    > stronach i o ile falownik obsłuży podwójny amperarz (GoodWe dopiero od 12kW
    > ma większy amperarz per string, literalnie ma dwa wejścia pod jeden
    > traker). U mnie instalacja jest na ESW, w tym EW właśnie na jednym
    > trakerze.
    Ale pewnie masz balancery albo mikrofalowniki, bez tego instalacja
    traci na mocy i dlatego dzieli się na osobne stringi.

    --
    Janusz

  • 33. Data: 2021-09-21 22:20:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-21 o 15:33, uciu pisze:
> [...]
    - jest oschyłka kilk stopni w kierunku zachodu.

    https://ec.europa.eu/jrc/en/pvgis

    --
    Janusz

  • 34. Data: 2021-09-21 22:23:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > takie same (takie same parametry mają) i jest ich tyle samo po obydwu
    > stronach i o ile falownik obsłuży podwójny amperarz (GoodWe dopiero od 12kW
    Ale ty piszesz o połączeniu równoległym? to kompletnie bez sensu, po to
    większe falowniki mają dwa stringi aby takich połączeń nie robić.

    --
    Janusz

  • 35. Data: 2021-09-22 08:38:44
    Od: uciu <a...@g...com>

    wtorek, 21 września 2021 o 22:20:56 UTC+2 Janusz napisał(a):

    > https://ec.europa.eu/jrc/en/pvgis

    dzięki, tu też wychodzi podobnie ok 8600 kWh
    ale ku mojemu zaskoczeniu jak dam wszystko 9,8 kWp na wschód (azymut -75) to mam
    takie samą produkcję (nawet minimalnie większą) niż jak to podzielę na dwie połącie
    np 7kWp (-75) i 2,8kWp (+75).
    Przy podziale 6kWp i 3,8kWp było również podobnie

    Ale dla wyprodukowanych 8600 kWh na rok - 20% -> wychodzi mi ze bede mógł pokryć
    około 77% mojego aktualnego zapotrzebwania rocznego

    uciu

  • 36. Data: 2021-09-22 09:18:10
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 19:03 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]
    > takie same (takie same parametry mają) i jest ich tyle samo po obydwu
    > stronach i o ile falownik obsłuży podwójny amperarz (GoodWe dopiero od

    No, ale będą różnie oświetlone (bo wschód i zachód). W rezultacie nigdy z
    żadnej połaci nie wyciśniesz jej max'a. Jak różne połacie - to powinny być
    podłączone pod różne MPPT.

    TG

  • 37. Data: 2021-09-22 16:06:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 22 Sep 2021 09:18:10 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > No, ale będą różnie oświetlone (bo wschód i zachód).

    Nie ma to znaczenia, bo są równolegle spięte. Wtedy się prąd sumuje,
    napięcie jest stałe w zasadzie od wstanai świtu.

    > W rezultacie nigdy z żadnej połaci nie wyciśniesz jej max'a.

    Wyciśnie się tyle samo gdyby były na oddzielnych stringach. Różnice są w
    granicach 1-2% z tego co było mierzone (przez Froniusa). Jeśli ktoś, tak
    jak ja, ma 3 połacie, to nie warto za te 1-2% kupować falownika z 3
    trackerami.

    > Jak różne połacie - to powinny być podłączone pod różne MPPT.

    Akurat EW możę być na jednym, warunkiem jest to co napisałem, czyli
    identyczne panele i identyczna ilość po obydwu stronach, oraz falownik z
    wyższym prądem (20-25A) per string. Mój Fronek przy 8.2kW ma na pierwszym
    stringu dopuszczalny prąd 22A (AFAIR), ale GoodWe taki prąd ma dopiero
    powyżej 12kW. Czyli do GoodWe 8 czy 10kW nie podłączy się równolegle bo
    maksymalnie per string ma 12,5A.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 38. Data: 2021-09-22 17:33:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 16:06 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]
    > stringu dopuszczalny prąd 22A (AFAIR), ale GoodWe taki prąd ma dopiero
    > powyżej 12kW. Czyli do GoodWe 8 czy 10kW nie podłączy się równolegle bo

    A czemu tylko EW? - tak można łączyć?

  • 39. Data: 2021-09-23 08:32:43
    Od: uciu <a...@g...com>

    środa, 22 września 2021 o 16:06:49 UTC+2 Myjk napisał(a):

> [...]
    > stringu dopuszczalny prąd 22A (AFAIR), ale GoodWe taki prąd ma dopiero
    > powyżej 12kW. Czyli do GoodWe 8 czy 10kW nie podłączy się równolegle bo

    Myjk to jak to ma być u mnie bym dopilnował montażu?
    Przy założeniu 70% paneli na jednej połaci i 30% na drugiej i inwerter GoodWe 8?

    Inne pytanie - dom wygląda tak - czy jest sens dawać panele na północną częśc dachu -
    tak by mi się to bardziej widziało... i nie trzeba ciągnąć kabli po całym strychu.
    Inwerter będzie w garażu.
    https://ibb.co/JkxfrRq

    dzięki
    uciu

  • 40. Data: 2021-09-23 16:38:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 22 Sep 2021 17:33:42 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > A czemu tylko EW? - tak można łączyć?

    SN zwyczajnie nie warto. ;)

    --
    Pozdor