  • 1. Data: 2021-07-27 09:06:32
    Temat: Konektory MC4 przy rozdzielnicy DC
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Po co się daje konektory przy rozdzielnicy, kiedy robię ją sam?
    Jest jakiś wymóg prawny/dobrych praktyk?
    Mogę wpiąć się bezpośrednio kablem schodzącym z dachu do zabezpieczeń?
    To samo od strony falownika - wszędzie widzę konektory na wyjściu
    rozdzielnicy.

    TG

  • 2. Data: 2021-07-27 18:19:48
    Temat: Re: Konektory MC4 przy rozdzielnicy DC
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 27 Jul 2021 09:06:32 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Po co się daje konektory przy rozdzielnicy, kiedy robię ją sam?

    Bo można w razie potrzeby bezpiecznie wypiąć bez otwierania skrzynki i
    gmerania przy zaciskach. Oczywiście rzadko się to przydaje, ale...

    > Jest jakiś wymóg prawny/dobrych praktyk?

    Nie ma.

    > Mogę wpiąć się bezpośrednio kablem schodzącym z dachu do zabezpieczeń?

    Możesz, tylko o (s)tulejkach podwójnych pamietaj i żeby przewód nie
    świecił. ;)

    > To samo od strony falownika

    Fronius ma zaciski zamiast konektorów.
    Uważam że mniej upierdliwe są konektory.

    > - wszędzie widzę konektory na wyjściu rozdzielnicy.

    Konektory na wyjściu ze skrzynki AC zabezpieczeń falownika?
    Jakie to konektory, bo z tym się nie spotkałem (jeszcze)?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2021-07-27 18:34:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-07-27 o 18:19, Myjk pisze:
    > Możesz, tylko o (s)tulejkach podwójnych pamietaj i żeby przewód nie
    > świecił.;)
    Jakie podwójne? zwykłe tulejki izolowane nie wystarczą?

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-07-27 20:45:10
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2021 o 18:34 Janusz <j...@o...pl> pisze:

    > Jakie podwójne? zwykłe tulejki izolowane nie wystarczą?

    U mnie kabel z dachu idzie do ogranicznika przepięć i później do
    bezpiecznika DC. Na przepięciowe mam podwójną tulejkę zaciskową (bo
    wchodzą w złącze dwa kable). Ale nie wiem czy o to Myjkowi chodziło.

    TG

  • 5. Data: 2021-07-27 20:49:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 27 Jul 2021 20:45:10 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    Otooto. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2021-07-27 20:52:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2021 o 18:19 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]

    > Konektory na wyjściu ze skrzynki AC zabezpieczeń falownika?
    > Jakie to konektory, bo z tym się nie spotkałem (jeszcze)?

    Nie, na wejściu i wyjściu rozdzielnicy DC.

    Temat nieaktualny :-) - dałem te konektory, chociaż kłóći się to z moim
    rozsądkiem.
    Dodatkowe 4 złącza (na string) wg mnie niepotrzebne.
    Odpaliłem po 16-tej połowę PV - jeden string 7,5 kW. Max jaki dzisiaj
    zobaczyłem to 3,7kW :-)

    TG

  • 7. Data: 2021-07-27 21:26:42
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-07-27 o 20:49, Myjk pisze:
    > Tue, 27 Jul 2021 20:45:10 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Otooto. ;)

    Ja zacisnąłem pojedynczo i wkręciłem w przeciwprzepięciowy mocno, oba
    kable dobrze trzymają, powinno wystarczyć. Jak co to mam wcześniej
    bezpieczniki więc mogę wyłączyć i wymienić.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2021-07-27 21:27:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > Dodatkowe 4 złącza (na string) wg mnie niepotrzebne.
    > Odpaliłem po 16-tej połowę PV - jeden string 7,5 kW. Max jaki dzisiaj
    Po 16 to dobry wynik :)
    --
    Janusz

  • 9. Data: 2021-07-28 09:19:00
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 27 Jul 2021 20:52:07 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Nie, na wejściu i wyjściu rozdzielnicy DC.

    Czyli nadal po stronie DC, OK. To jak pisałem, Fronius ma zaciski, chyba
    jako jedyny. Reszta ma konektory. SMA (i kiedyś Zever) ma konektory, ale
    SunClick nie MC4 -- znaczy one wyglądają podobnie na pierwszy rzut oka, ale
    nie są kompatybilne -- zaleta jest taka, że nie potrzeba do nich zaciskarki
    bo są włąśnie na "klik".

    > Temat nieaktualny :-) - dałem te konektory, chociaż kłóći się to z moim
    > rozsądkiem.
    > Dodatkowe 4 złącza (na string) wg mnie niepotrzebne.

    To prawda, ale też te konektory przy skrzynkach nie są narażone na "wpływy
    zewnętrzne" -- są zdecydowanie mniejszym zagrożeniem niż konektory na
    dachu. Skoro konektory pod panelami trzymają się wiele lat, to te przy
    skrzynkach nie zrobią różnicy. Za to będzie można szybko rozłączyć jakby
    co... tylko kluczyk sobie kup i zawieś na sznureczku jak młotek do
    rozbijania szyb w autobusach. ;)

    > Odpaliłem po 16-tej połowę PV - jeden string 7,5 kW. Max jaki dzisiaj
    > zobaczyłem to 3,7kW :-)

    Cóż, u mnie elektrownia blisko 11kW (ESW) -- rzadko kiedy widzę 8kW na
    falowniku (stąd falownik 8.2kW).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2021-07-28 09:35:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 27 Jul 2021 20:52:07 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Odpaliłem po 16-tej połowę PV - jeden string 7,5 kW. Max
    > jaki dzisiaj zobaczyłem to 3,7kW :-)

    BTW a co tam zamontowałeś?

    --
    Pozdor