  • 111. Data: 2021-01-04 19:21:11
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > no tak, wykorzystałeś mój brak precyzji, chodziło oczywiście o taniej
    > w sensie "mniej zużywa gazu/węgla/prądu/drewna" gdy wymienił rurki na
    > "cienkie".

    Niczego nie wykorzystałem. Taniej oznacza po prostu taniej -- jest to
    pojęcie precyzyjne, oznacza "więcej pieniędzy zostaje w kieszeni".
    Robił remont, mógł bezmyślnie odtworzyć stary projekt, ale wolał to
    zrobić lepiej. Zaoszczędził. I to od razu -- a nie że w coniesięcznych
    ratach.

    > Myślę, że wystarczą doświadczenia producentów/serwisantów.

    Tu w zasadzie moglibyśmy skończyć. "Serwisant-doświadczalnik odkrywa
    nowe prawa fizyki". Profesorom z CERN robi się wstyd.

    > Jest jakiś producent kotła domowego na gaz, który twierdzi, że jego
    > urządzenie dłużej będzie sprawne i mniej zużyje gazu (rocznie,
    > miesięcznie dziennie lub godzinowo) gdy będzie miało jak najwięcej
    > cykli on/off?

    Podejrzewam, że nie ma -- to chyba jest słabe marketingowo. Ale w myśl
    praw przyrody równie mądre, co zapewnienia, że od mniejszej liczby cykli
    kocioł zużyje mniej gazu i będzie działać sprawniej.

    Jarek

    --
    Ty jesteś starym gratem
    Ja cię naprawię zatem

  • 112. Data: 2021-01-04 19:35:54
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 19:21 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > praw przyrody równie mądre, co zapewnienia, że od mniejszej liczby cykli
    > kocioł zużyje mniej gazu i będzie działać sprawniej.

    ech... po co w ogóle odpowiadasz jak Ci się nie chce dyskutować w temacie?
    Dwa proste pytania:
    1. czy spadną rachunki za ogrzewanie jak zmienimy przekrój rur w typowym
    domu?
    2. czy kocioł gazowy który robi częste on/off będzie służył dłużej od tego
    samego kotła, który pracuję dłużej w cyklu modulując moc?

    Tu nie ma drugiego dna, możesz stawiać egzystencjonalne pytania i ubolewać
    nad... ale to nic nie wnosi.
    Znasz odpowiedzi na powyższe dwa pytania, uzasadnienie może być na
    "chłopski rozum"?
    Zdania fachowców w tym temacie są podzielone. Co Ty o tym myślisz?

    TG

  • 113. Data: 2021-01-04 19:43:43
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Gdy w latach osiemdziesiątych mój ś.p. Ojciec uparł się,
    > by ogrzać Zakopane wodą geotermalną z Bańskiej Niżnej, to *wszyscy*
    > pukali się w głowę -- "no przecież jak ta woda dotrze do Krupówek, to
    > ona już zimna będzie". Bo technologii innych niż SPEC-jalne nie znali.
    > Projekt ziścił się po 90 roku -- spadek temperatury na tej trasie na
    > pozomie 0,5°C.

    Daleko i dawno szukasz. Mnie w 2014 jak niemcy policzyli 84m
    ciepłociągu, to wyszło im że jak wejdzie 40kW w postaci ciepłej wody, to
    na wyjściu będzie coś ala "czarna dziura", gdyż z obliczeń wyszły im
    straty 1kW/m ciepłociągu i nie zastanowiło ich to! Takie spece. A po co
    2 bufory w PC? No bo tak musi być inaczej PC nie będzie działać i basta!

    Miłego.
    Irek.N.

  • 114. Data: 2021-01-04 19:52:38
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    lleeoo pisze:
    > Ależ oczywiście, że tak się robi, promienniki projektuje się w
    > miejscach stałej pracy ludzi a w pozostałej części hali wystarczy
    > utrzymanie 16 stopni. Jest to rozwiązanie ekonomicznie
    > uzasadnione i stosowane. Jeśli są do tego jakieś biura to
    > prościej żeby całość napędzał kocioł.

    Weź proszę Cię nie chrzań. Jakie ekonomiczne? Żeby te promienniki
    (napędzane gorącą wodą przypominam) cokolwiek dawały, to potrzeba ich
    dużo, a na dodatek muszą pracować na wysokich temperaturach. Wszyscy
    zgodnie się zgadzamy, że piec/kocioł ma mniejszą sprawność jak pracuje
    na bardzo wysokich parametrach. Żeby tego było mało, jak promiennik jest
    bardzo wysokotemperaturowy (np: Dr Fischer - śliczne w działaniu,
    przyjemne dla oka, straszny kop mają na starcie, około 20xIn!) to może i
    odczujesz ciepło nawet przy mniejszej temperaturze w obiekcie, ale nie
    przy promiennikach napędzanych wodą. Za niska temperatura żebyś odczuł
    promieniowanie i cały efekt szlak trafia.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 115. Data: 2021-01-04 20:03:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > "chłopski rozum"?
    > Zdania fachowców w tym temacie są podzielone. Co Ty o tym myślisz?

    Odpowiadam z kabiny. Słuchawki mam już na uszach. Pytanie pierwsze: nie
    spadną. Pytanie drugie: nie będzie. Co na to eksperci? Ile wygrałem?
    Czy przechodzę do następnej rundy pytań?

    Jarek

    --
    Czy to sens ma, kląć że ten świat
    Z kiepskiego zrobiony surowca

  • 116. Data: 2021-01-04 20:08:32
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Tomasz Gorbaczuk pisze:
    > Ja 1,5t wody w buforze
    > grzeję PC o mocy 14KW jakieś 1,5h. (z 20-25st do 40st). Kocioł o mocy
    > 20kW zagrzeje ten zład w niewiele więcej niż godzinę. 300 L zagrzeje w
    > 15 min.

    Troszeczkę wolniej, ale rząd wielkości ok :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 117. Data: 2021-01-04 20:10:38
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Co będzie, jeśli przeczytają, lub co gorsza zrozumieją i wezmą pod uwagę?
    > Nastąpi Definitywny Koniec Usenetu.

    Absolutnie nie, co najwyżej kretyńskich pyskówek :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 118. Data: 2021-01-04 20:12:35
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > ja mam 2x1500 :-)

    Ktoś przebija 140m3? ;)

    Miłego.
    Irek.N

  • 119. Data: 2021-01-04 20:18:46
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 20:08 Irek.N. <t...@j...taki.jest.pl> pisze:

    > Troszeczkę wolniej, ale rząd wielkości ok :)

    no dobra :-)
    - 20kW z 20 do 40 zagrzeje 300L w ~21 min
    - 20kW z 25 do 40 zagrzeje 300L w ~16 min

    TG

  • 120. Data: 2021-01-04 20:23:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

    > Ktoś przebija 140m3? ;)

    Lepiej niech nie przebija, bo ścierką tyle wody nie wytrze!

    Jarek

    --
    Pędzi pociąg z daleka,
    ma czerwone bufory