  • 71. Data: 2021-01-04 15:46:51
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 04 Jan 2021 15:32:39 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > źródło: https://kotly.pl/rzeczywista-sprawnosc-kotla-gazoweg
    o/

    Marketingowe pier... w bambus.
    1. Nie istnieje sprawność większa od 100%. Jeśli ktoś postuluje taką,
    robi ci wodę z mózgu.
    2. "Co wpływa na wysoką sprawność kotłów?"
    Inox-Radial, Lambda Pro Control, Vitotronic 200. Już wiesz co ten tekst
    jest wart?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 72. Data: 2021-01-04 15:57:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Już to pisałem, nie rozumiesz o czym piszesz.
    > Ty zużywasz energię aby podnieść/obniżyć temp. w pomieszczeniu.
    > Nie ma znaczenia czy grzejesz 100 czy 10 l wody. Efekt końcowy
    > ma być ten sam - np. utrzymanie 23 st. w pomieszczeniu.

    W przypadku Sporów Zasadniczych zazwyczaj problem polega na wspólnym
    rozumieniu "tego co ma być", a nie o szczegółach, jak to osiągnąć. Kto
    powiedział, że *każdemu* chodzi o ten sam "efekt końcowy" w postaci
    *utrzymania* stałej temperatury pomieszczenia? W dążeniu do jak
    najmniejszej pojemności cieplnej *układu ogrzewania* (nie mylić z
    pojemnością cieplną budynku!) chodzi nie o to, że stałą moc, równoważącą
    straty, grzejniki osiągają w kwadrans, a nie w pół dnia. Liczy się
    możliwość osiągnięcia w krótkim czasie mocy np. dziesięciokrotnie
    większej i, również w krótkim czasie, wygaszenie jej. Jeśli ktoś tego
    nie potrzebuje (większość nie potrzebuje), to będzie do upadłego
    dowodził, że dwie tony wody w rurach są równie dobre jak dziesięć
    litrów (a nawet lepsze).

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2021-01-04 16:02:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    m4rkiz napisał:

    > znasz jakieś konkretne przypadki kiedy zdecydowana większość ciepła nie
    > trafiała tam gdzie powinna i nie dało się tego skorygować zmniejszając
    > przepływ przez konkretne grzejniki czy pętlę czy tak teoretyzujemy o niczym?

    Warszawski SPEC (Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej) -- w
    latach osiemdziesiątych oficjalnie podawano, że mniej niż połowa energii
    generowanej przez elektrociepłownie trafia do kaloryferów, reszta podgrzewa
    trawniki.

    Jarek

    --
    Centralnego nie ma u nas od miesiąca
    Mówi pani w szalu, z zimna całkiem drżąca

  • 74. Data: 2021-01-04 16:08:44
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 15:46 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

> [...]
    > 2. "Co wpływa na wysoką sprawność kotłów?"
    > Inox-Radial, Lambda Pro Control, Vitotronic 200. Już wiesz co ten tekst

    każdy producent ma swoje rozwiązania poprawiające warunki pracy palnika.
    dlatego tego powyżej nie wyciągałem bo buderus ma inne technologie a
    vailant jeszcze inne.
    Daj linka do tekstu/wykresu/badania gdzie potwierdzą, że to ("Mniejsza
    ilość uruchomień i dłuższe cykle pracy palnika to wyższa sprawność
    urządzenia") są brednie.
    Na czym się opierasz stawiając takie odważne tezy w poscie do Użytkownika?
    - podzielisz się?

    TG

  • 75. Data: 2021-01-04 16:24:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 04 Jan 2021 16:08:44 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Daj linka do tekstu/wykresu/badania gdzie potwierdzą, że to ("Mniejsza
    > ilość uruchomień i dłuższe cykle pracy palnika to wyższa sprawność
    > urządzenia") są brednie.

    Tradycyjna odpowiedź to: Użytkownik postawił tezę, niech dowodzi.
    Bardziej konkretnie, to wprowadził pojęcie "urządzenia grzewczego".
    Niech nim będzie farelka w pokoju. Jest dosyć oczywiste, że każdy erg
    ciepła wytworzony przez tą farelkę będzie zaliczony do sprawności i
    zatem ona wyniesie 100%. Więc jest klasa "urządzeń grzewczych" mająca
    100% sprawności bez względu na ilość czy częstotliwość uruchomień. Więc
    jest co najmniej winny nieprecyzyjności. Jak się sprecyzuje, będę
    argumentował dalej.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 76. Data: 2021-01-04 16:29:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-01-04 o 15:30, Marek pisze:

    > Oczywiście, że to drugie. Moduluje bieżące koszty do bieżącego
    > zapotrzebowania. Po co mam kupować na zapas, skoro tego nie wykorzystam?
    > Po co mam grzać na zapas tone wody jak jutro będzie cieplej?
    > Najtańsze jest kupowanie *raz* tyle ile potrzebujesz w najkrótszym do
    > przewidzenia czasie.

    ROTFL. To Twoje auto nie potrzebuje w ogóle paliwa? Nie tracisz
    niepotrzebnie dodatkowego czasu?

    > Eh... Dla mnie EOT,. Moze ktoś inny ma więcej cierpliwości.

    No cóż? Skoro chcesz być misiem to sobie nim bądź.

  • 77. Data: 2021-01-04 16:35:40
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > jest to "urz. grz. ??) generuje straty. Ja nie widzę związku.
    > 2."Im niższa temperatura tym częściej"- g. prawda. Maleje jedynie
    > współczynnik wypełnienia. Częstością załączania rządzi histereza procesu
    > regulacji.
    > 3. Im niższa temp. wody w kotle tym większa jego sprawność (postudiuj
    > wymienniki ciepła).
    > 4. Bez względu ile wody jest w zładzie, jej ciepło zostanie
    > wykorzystane, więc jej ilość w zładzie rzutuje jedynie na czas martwy
    > procesu regulacji a nie na jego sprawność.

    Oczywiście, misiu masz zupełną rację. Kocioł im mocniej taktuje tym ma
    większą sprawność. Im mniejszą temperaturą grzeje, tym rzadziej się
    uruchamia. Ale to tylko w Twoim przypadku.

  • 78. Data: 2021-01-04 16:38:26
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 15:57 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > nie potrzebuje (większość nie potrzebuje), to będzie do upadłego
    > dowodził, że dwie tony wody w rurach są równie dobre jak dziesięć

    Daj przykład domu, mieszkania gdzie ktoś będzie grzał kwadrans a później
    będzie miał potrzebę schłodzenia?
    Podajesz skrajne potrzeby, które wystąpią u 1 na 10000 użytkowników.
    Mówimy o grubych i "cienkich" rurach do CO. Co to za dom w którym w samych
    rurach są 2 tony wody?
    Zazwyczaj to jest 300-500L vs kilkadziesiąt. Ja 1,5t wody w buforze grzeję
    PC o mocy 14KW jakieś 1,5h. (z 20-25st do 40st). Kocioł o mocy 20kW
    zagrzeje ten zład w niewiele więcej niż godzinę. 300 L zagrzeje w 15 min.
    Można przyjąć bzdurne założenia i do upadłego ich bronić.

    TG

  • 79. Data: 2021-01-04 16:40:31
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 16:02 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > latach osiemdziesiątych oficjalnie podawano, że mniej niż połowa energii
    > generowanej przez elektrociepłownie trafia do kaloryferów, reszta

    Skup się, rozpatrujemy dom/mieszkanie w którym ktoś rozważa wymianę
    "grubych" rur na "cienkie" aby zaoszczędzić na gazie.
    Jaki SPEC? jakie trawniki?

    TG

  • 80. Data: 2021-01-04 16:44:51
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-01-04 16:02, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Warszawski SPEC (Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej) -- w
    > latach osiemdziesiątych oficjalnie podawano, że mniej niż połowa energii
    > generowanej przez elektrociepłownie trafia do kaloryferów, reszta podgrzewa

    z kontekstu (w tym założenia że kotłownia w bryle) powinno wynikać że
    rozpatrujemy obieg w domu jednorodzinnym a nie straty na przesyle
    elektrociepłowni miejskiej ;)