  • 81. Data: 2021-01-04 17:03:07
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 04 Jan 2021 16:08:44 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Daj linka do tekstu/wykresu/badania gdzie potwierdzą, że to ("Mniejsza
    > ilość uruchomień i dłuższe cykle pracy palnika to wyższa sprawność
    > urządzenia") są brednie.

    Tradycyjna odpowiedź to: Użytkownik postawił tezę, niech dowodzi.
    Bardziej konkretnie, to wprowadził pojęcie "urządzenia grzewczego".
    Niech nim będzie farelka w pokoju. Jest dosyć oczywiste, że każdy erg
    ciepła wytworzony przez tą farelkę będzie zaliczony do sprawności i
    zatem ona wyniesie 100%. Więc jest klasa "urządzeń grzewczych" mająca
    100% sprawności bez względu na ilość czy częstotliwość uruchomień. Więc
    jest co najmniej winny nieprecyzyjności. Jak się sprecyzuje, będę
    argumentował dalej.

    PS. Jak widać z rozwoju dyskusji z Użytkownikiem, darował on sobie
    dowodzenie czegokolwiek. Mam nadzieję że da ci to coś do myslenia.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 82. Data: 2021-01-04 17:06:05
    Od: collie <c...@v...pl>

    W poniedziałek, 4.01.2021 o 16:40, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Skup się, rozpatrujemy dom/mieszkanie w którym ktoś rozważa wymianę
    > "grubych" rur na "cienkie" aby zaoszczędzić na gazie.
    > Jaki SPEC? jakie trawniki?

    A co to ma do rzeczy? Pan Wszystko-wiem-wszędzie-byłem powiedział
    co wiedział. Ten typ tak ma. Bez względu na temat dyskusji powie
    swoje. Od rzeczy.

    --
    Koń jaki jest, każdy widzi.

  • 83. Data: 2021-01-04 17:11:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > 100% sprawności bez względu na ilość czy częstotliwość uruchomień. Więc
    > jest co najmniej winny nieprecyzyjności. Jak się sprecyzuje, będę

    Widzisz. Jak byś miał odrobinę wiedzy to wiedziałbyś, że nawet grzejąc
    farelką czy też kotłem elektrycznym z grzałkami na zasadzie załączania
    wyłączania tego urządzenia są większe straty energii niż w przypadku,
    kiedy dane urządzenie grzewcze grzeje non-stop i idealnie dostosowuje
    moc grzewczą do zapotrzebowania. Dzieje się tak pomimo nawet tego, że
    samo urządzenie posiada prawie 100% sprawność.

    Co prawda w przypadku urządzeń elektrycznych o bezpośrednim
    przetwarzaniu energii elektrycznej na energię cieplną (grzałki czy też
    kotły elektrodowe), straty te są o wiele niższe niż w przypadku kotłów
    stałopalnych, gazowych, olejowych czy pomp ciepła, ale także występują.

    Co zaś się tyczy tez i dowodzenia to niczego nie muszę udowadniać, bo
    jest to wiedza powszechnie znana wśród fachowców. Uważasz inaczej to sam
    udowodnij, że nie mam racji.

  • 84. Data: 2021-01-04 17:13:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 4 Jan 2021 17:06:05 +0100, collie napisał(a):

    > A co to ma do rzeczy?

    Już wyjaśniam. Rury ciepłownicze biegną przez pusty teren, którego nie
    chcemy ogrzewać. Rury domowego systemu biegną przez dom który chcemy
    ogrzać. Zatem, w pierwszym przypadku będą straty na rury a w drugim nie.
    Zatem porównywanie sprawności tych dwóch systemów nie ma sensu. Jasne?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 85. Data: 2021-01-04 17:23:14
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > ogrzać. Zatem, w pierwszym przypadku będą straty na rury a w drugim nie.
    > Zatem porównywanie sprawności tych dwóch systemów nie ma sensu. Jasne?

    Ciepło, ciepło, a teraz misiu przełóż sobie to na kable zasilające
    dmuchawę czy też kocioł elektryczny. Takie kable zawsze się grzeją i
    oddają część energii do otoczenia w postaci ciepła oraz rozproszonego
    pola elektro-magnetycznego. Grzejąc z przerwami zawsze w cyklu grzewczym
    dane urządzenie musi dostarczyć dużo więcej mocy, aby skompensować
    ubytki energii z czasu, kiedy urządzenie grzewcze było wyłączone.

    Niestety dom nie robi przerw w traceniu energii i tę energię, którą
    wytraci w czasie przerwy w grzaniu musi mieć uzupełnioną w cyklu grzewczym.

  • 86. Data: 2021-01-04 17:26:27
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To po co Tobie w ogóle instalacja?
    Zamontuj sobie promiennik podczerwieni w kotłowni w piwnicy, czyli w bryle Twojego
    budynku.
    Smacznego.

  • 87. Data: 2021-01-04 17:30:45
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 4 stycznia 2021 o 15:46:53 UTC+1 Jacek Maciejewski napisał(a):

    > 1. Nie istnieje sprawność większa od 100%. Jeśli ktoś postuluje taką,
    > robi ci wodę z mózgu.

    Teoretycznie nie, ale ze sposobu liczenia sprawności przed erą kotłów kondens.
    wynika, że licząc w ten sam sposó bmaja jednak ponad 100...
    "Niepoprawnie" przyjęto wartość opałową gazu jako 100% ...
    https://www.instalacjebudowlane.pl/5660-23-40-kotly-
    kondensacyjne--ponad-100-procent-sprawnosci.html
    Więc żeby porównanie sprawności kotłów miało sens (nowych z zabytkowymi) przyjeło sie
    podawanie tych ponad 100%...

  • 88. Data: 2021-01-04 17:34:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To jest generalnie ciekawe zagadnienie.
    Jam mam cały rok ok. 21,5° - 22°C wg termometru stojącego w miarę centralnie na
    komodzie (prawie jak normatywny "półtora metra nad
    posadzką na środku pomieszczenia").
    A mimo to w zimie jest za zimno, a w lecie jest za gorąco.
    Cud na miarę wód termalnych w Toruniu.

    Co do pojemności zładu ja bym zapytał jeszcze o przepływ czynnika przez instalację w
    l/min (lub m3/h).

  • 89. Data: 2021-01-04 17:38:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 14:52 m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> pisze:

    > ja na przykład w obecnie występujących temperaturach (-3 do +3) palę ok.
    > 20 kg ekogroszku po 800 za tonę i uważam to za rewelacyjny wynik

    16PLN dziennie.
    Ja od dwóch tygodni mam podlicznik w PC (powietrzna) i od 18.12 do 01.01
    (14 dni) zużyłem 646kWh x 0,27 (G12w II taryfa) = 12,5 PLN/dzień. Chałupa
    180m + CWU 300L.
    Za tydzień-dwa powinienem mieć cyfrowy ciepłomierz i zacznę zabawę z
    COP'em.
    W wiacie na drewno mam ze 30mp brzozy i wygląda na to, że jak nie spadnie
    drastycznie temp to się jej nie dotknę.

    TG

  • 90. Data: 2021-01-04 17:46:49
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 17:34 ąćęłńóśźż <...@...pl> pisze:

> [...]
    > posadzką na środku pomieszczenia").
    > A mimo to w zimie jest za zimno, a w lecie jest za gorąco.

    a wilgotność sprawdzasz?
    Mi w zimie dzienna odpowiada na poziomie 22,5-23
    Pół stopnia różnicy i już jest nie tak. Ogrzewanie mam na 23.
    W lecie optymalna to 24. 25 już za ciepło, 23 chłodnawo (wszystko w tym
    samym pomieszczeniu oczywiście).

    PS. nie widać komu odpowiedasz i to nie jest dawny problem Zenka bo
    czasami coś zacytujesz.

    TG