  • Data: 2013-01-15 07:16:58
    Temat: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Od: <news> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Budyń" napisał:
    > Zbiornik na parafine i na wode taki sam, powiedzmy na 1000kg.
    > Do zbiornika nalewamy wode i w użytecznych temperaturach (od
    > 40 do 90) mamy w tym 210MJ ciepła i kosztuje nas inwestycja to
    > tylko koszt wody czyli jakies 5zł. W przypadku parafiny koszt
    > najtaniej co znalazłem to odpady 2,5zł/kg czyli 2500zł (a w hurcie
    > to kosztuje 10zł/kg) Do tego koszt wymiennika ciepła - gęsto
    > upakowane miedziane rurki - musi kosztowac minimum 1000zł
    > a kto wie czy i nie 3x tyle. Ciepła zgromadzimy wiecej bo 255MJ.
    > Czyli za grube tysiące uzyskalismy 45MJ. Za ułamek tej kwoty
> [...]

    Mimo wszystko zbyt optymistycznie nagiąłeś obliczenia dla parafinowego:)
    Zwróć jeszcze uwagę na to ze parafina jest lżejsza od wody, oraz że ma
    znacznie bardziej zwiększa swoją objętość w czasie stygnięcia/topnienia.
    Biorąc zbiornik takich samych rozmiarów na parafinę i wodę to w wodnym
    zgromadzisz więcej ciepła, nie ma bata!