    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Limit 2000 kWh taniego prądu to wg czego.
    Date: Sat, 1 Oct 2022 09:23:13 +0200
    <tgueq0$s46$1$Janusz@news.chmurka.net> <tgva0a$3e5k$1@dont-email.me>
    <e4t1duad8a0q$.dlg@myjk.org> <th4m7j$miva$1@dont-email.me>

    Thu, 29 Sep 2022 19:56:02 +0200, Mateusz Bogusz

> [...]
    > papierologię. Wtedy wywóz 10m3 był po 220zł, dzisiaj jest po 360zł.
    > Wtedy przyjąłem średnią na 10 lat 320zł. Roczny koszt kanalizacji
    > wychodził 690zł, dzisiaj 760zł. Wtedy przyjąłem średnią na 10lat 750zł.
    > Oszacowałem że w 10 lat "zarobię" 19k zł, a ROI (z szacunków) wyszło mi
    > 15,7%. Stopę amortyzacji przyjąłem na 0%, bo trudno mi sobie wyobrazić
    > żeby z rurą kanalizacyjną do domu jak i na 50m utwardzonej drogi miało
    > się coś stać. Teraz zaglądając w ten sam excel i poprawiając wartości na
    > rzeczywiste w tym czasie, ROI pokazuje 17,9%.

    Niestety nie zweryfikuję wyliczeń, bo nie podałeś ile razy w roku to szambo
    wywoziłeś. Nie uwzględniłeś też faktoru obsługowego, a raczej
    bezobsługowego kanalizacji, że nie musisz teraz sprawdzać kiedy wezwać
    szambiarę, nie musisz być w domu w czasie opróżniania, nie musisz mieć
    gotówki w łapie (czy jeździć po nią do bankomatu), nie musisz wąchać
    smrodów, albo można swobodnie używać młynka do odpadków, itd.

    > Niedawno pisałem że znajomy z pracy założył właśnie 8kWp za 53k zł,
    > obliczył też że w ciągu 15 lat zarobi na tym 25k zł. Amortyzację
    > policzył w tym okresie na 0zł (bo - jak powiedział - ma gwarancje na 15
    > lat) - niech będzie. ROI ~ 3,14%. Zakup mieszkania na wynajem ma średnie
    > ROI 2-4%. A to można zawsze sprzedać.

    Jak znajomy jeleń, to nic dziwnego. 53kzł za instalację 8kWp to chyba
    pozłacaną. Sprzęt to w porywach 30k zł za 10kWp nawet w obecnej chwili, 2-3
    lata temu było znacznie taniej. Ja płaciłem za Jinko i Froniusa (oczywiście
    całość, z konstrukcją, zabezpieczeniami itd.) 24kzł za 10kWp.

    > Ale zostawiając wielkość tych liczb, problem jest taki że nikt z
    > piszących "o zwrocie" nie podaje jakie zyski założył w jakim okresie.
    > Ani podanie tych liczb nie wpłynie na wynik końcowy, ani pokazanie
    > procesu myślowego wstydu nie przyniesie. Dużo bardziej prawdopodobne że
    > on po prostu nie nastąpił. Nie ma żadnego punktu odniesienia z którym
    > można porównać r/r. Dlatego pozostaje szukanie afirmacji w tekstach o
    > zwrocie. W przyszłości te poszukiwania zamienią się w idealizacje
    > "Minęło X lat, to już na pewno jestem wuj do przodu.".

    No to proszę, instalacja PV kosztowała mnie powiedzmy 30kzł za 10kWp, choć
    oczywiście tyle mnie nie kosztowała, minus 5kzł dotacja, minus PIT 4kzł.
    Ogrzanie domu 190m2 i CWU 1500, bytowy 1500, PHEV 3000 zł (po ówczesnych
    cenach prądu), instalacja to wszystko pokrywa za 306 zł rocznie. Kasa
    leżała na koncie, i leżałaby do tej pory, bo ja się w giełdy i inne takie
    duperele inwestycyjne zwyczajnie nie bawię, bo mnie to nie... bawi, nie
    ciągnie itd. No to nie wiem, policz mi "zwrot" po swojemu i zysk z tejże na
    przełomie 10 lat -- tyle mam minimum gwarancji na podzespoły.

    --
    Pozdor
    Myjk