  • Data: 2021-01-06 12:00:00
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    2021-01-06 o 11:18 +0100, Uzytkownik napisał:
    > Użyłeś jeszcze gorszej i do tego błędnej analogii

    Uprzedzałem. Te analogie mało kiedy są trafne.

    > Wyobraź sobie, że jedzie z punktu A do punktu B kilka samochodów.
    > Jadą razem, spokojnie w miarę z jedną prędkością.
    >
    > Marek twierdzi, że oszczędniej pojedzie za nimi, robiąc co chwilę
    > przerwy i doganiając pozostałe auta. Warunkiem jest, aby wszystkie
    > auta dotarły do punktu B w tym samym czasie.

    Silniki spalinowe mają ponoć najwyższą sprawność, kiedy są obciążone w
    okolicy nieco poniżej maksimum. Jak to się ma do kotłów, nie mam
    pojęcia. Abstrahując od tego, należałoby niemniej dopełnić naszą
    samochodową analogię: Marek jeździ tylko w dzień, a szosa ma taką
    przykrą właściwość, że się stale wydłuża - a wydłuża się szybciej w
    nocy, szczególnie kiedy się nią akurat jedzie. Tj. budynek traci ciepło
    cały czas, w nocy bardziej, a tym bardziej im bardziej walczy by
    utrzymać stałą temperaturę w środku. W jakim tempie się ta szosa
    wydłuża, to już zależy od jej rodzaju. Niektóre być może wydłużają się
    na tyle wolno w nocy, że jazda bez zatrzymywania ma sens. Przy innych
    nie ma.

    Uprzedzam, że to EOT z mojej strony, gdyż zaczynam się gubić w tych
    naciąganych analogiach i nie mam wrażenia, by dyskusja czemuś
    pożytecznemu służyła. Poza tym ręce mi już zgrabiały, noga przymarzła
    do ziemi i w ogóle muszę iść ognisko rozpalić w jaskini, aby dożyć
    jutra.

    Mateusz