eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieprzebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej › Re: przebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej
  • Data: 2021-05-02 18:52:15
    Temat: Re: przebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-05-02 o 17:22, Janusz pisze:

    > Usunąłbym termostatyczny zawór na wyjściu ciepłej wody, bo zbiornik ma
    > 260L, więc wody dość dla całej rodziny a wyższa temp w zbiorniku to
    > wyższe straty, na dodatek PC musi grzać do wyższej temp co też
    > generuje straty.

    W zamian hodowla bakterii Legionelli.

    Uważasz, że zaoszczędzenie rocznie 50 czy 100zł warte jest ryzyka
    zachorowania na zapalenie płuc, które może się zakończyć sporymi
    komplikacjami, utratą zdrowia czy nawet życia?

    Choć tę oszczędność stawiałbym pod dużym znakiem zapytania - czy w ogóle
    da się zaoszczędzić grzejąc zasobnik do niższej temperatury. O tym, potem.

    > Na dodatek pompa cyrkulacji obejmująca cały zbiornik będzie go
    > wychładzać bo będzie mieszać wodę z dna.

    Nic nie będzie wychładzać.

    Taki układ jak na tym schemacie powoduje dużo mniejsze mieszanie wody w
    zasobniku niż w przypadku, gdybyś grzał wodę np. do 40 stopni Celsjusza
    i nie używał zaworu mieszającego.

    > Tutaj szukałbym czy nie ma wyjścia blisko szczytu drugiego pod
    > cyrkulację i tam się podłączył z powrotem z pompy.

    W przypadku takiego układu z zaworem mieszającym, termostatycznym nie ma
    to żadnego znaczenia. Wszystko przez to, że w trakcie pracy pompy
    cyrkulacyjnej, dopuszcza on minimalne ilości gorącej wody do obiegu,
    utrzymując stałą temperaturę w obwodzie ciepłej wody. Cyrkulująca woda
    cały czas przepływa głównie poprzez zawór mieszający, a zasobnika CWU
    wracają bardzo małe ilości wody o temperaturze takiej na jaką w danym
    momencie jest ustawiony zawór mieszający.

    Zatem niezależnie od tego do jakiej temperatury będzie grzany zasobnik
    CWU to straty w cyrkulacji będą dokładnie takie same.

    Ale utrzymywanie niższej temperatury w zasobniku CWU będzie powodować o
    wiele częstsze załączanie się kotła w celu dogrzania wody. Częstsze
    załączanie kotła to mniejsza jego sprawność.

    Tu właśnie są te wątpliwości co przyniesie większe straty.

    Schemat jest poprawny.

    Dołożyłbym jeszcze zawory kulowe za pompami lub zaraz za filtrami
    skośnymi, umożliwiające czyszczenie filtrów skośnych. Ja osobiście
    jestem zwolennikiem filtro-zaworów Bioflux firmy Womix. Jeden taki
    filtro-zawór zastępuje filtr skośny + 2 zawory kulowe (przed i za
    filtrem) + 2 nyple.