  • 41. Data: 2019-12-20 09:34:52
    Temat: Re: Szukam cegły ;)
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-12-19 o 21:04, Adam pisze:

    > Nawet stolik pod TV strach postawić, bo podłoga stoi na stropie Kleina z
    > cegłami na płask
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Strop_Kleina

    Oooo taki miałem pomiędzy pomieszczeniami a strychem. Z lekką
    modyfikacją: dwuteownik to były szyny z wąskotorówki. Jeśli wierzyć
    pierwotnemu właścicielowi, to dom był z lat 50tych. Żadnych pęknięć, na
    strychu trochę gratów, ale bez szału z kilogramami. Trochę gratów, stary
    gramofon-mechaniczny, stary TV, reszta ciuchy.
    Dopiero jak to rozbierałem, to przeraziło mnie, że po tych swobodnie
    chodziłem.
    Cegły na płasko, nie po łukowym sklepieniu, to abstrakcja :)

    --
    viktorius

  • 42. Data: 2019-12-20 10:45:27
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-12-20 o 09:34, viktorius pisze:

> [...]
    > chodziłem.
    > Cegły na płasko, nie po łukowym sklepieniu, to abstrakcja :)

    Ale między te cegły (co drugą )idą jeszcze płaskowniki na sztorc oparte
    końcami na szynach, więc to nie na samych cegłach się trzyma :)

    --
    Janusz

  • 43. Data: 2019-12-20 11:32:55
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-12-20 o 10:45, Janusz pisze:

    > Ale między te cegły (co drugą )idą jeszcze płaskowniki na sztorc oparte
    > końcami na szynach, więc to nie na samych cegłach się trzyma :)

    Nie, szyny były może co 80cm, pomiędzy nimi tylko cegły, nic więcej.
    Dokładnie jak na tym rysunku na wiki. Musiałbym odgrzebać jakieś zdjęcia
    z rozbiórki, bo wydaje mi się, że cegły były nie na płask, ale na
    sztorc, na "szóstkach" poukładane. Co powodowało, że strop miał grubość
    12csm, czyli wg wiki wersja "ciężka".
    Gość był kolejarzem, chyba maszynistą, to materiałem dysponował takim, a
    nie innym. Dlatego te szyny zamiast dwuteowników :)

    --
    viktorius

  • 44. Data: 2019-12-20 17:08:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-12-20 o 11:32, viktorius pisze:

    > Nie, szyny były może co 80cm, pomiędzy nimi tylko cegły, nic więcej.
    Uwierz mi jest coś więcej, akurat o stopach sie uczyłem w szkole a potem
    nawet takie robiłem przy remoncie zabytkowych budynków.
    > Dokładnie jak na tym rysunku na wiki. Musiałbym odgrzebać jakieś zdjęcia
    Masz rysunki
    http://static.e-mieszkanie.pl/gallery/3910/0_52b31e6
    e13dd3e183eb7db26d0f304411520c227.jpg

    te małe pionowe kreski u dołu pomiedzy cegłami to właśnie płaskowniki.
    Tu je widać
    http://www.izolacje.com.pl/images/photos/24/2830/__b
    _Ocieplanie-pod%C5%82og-na-gruncie-rys8.jpg

    tu masz na górnym zdjęciu wersję łukową i ona nie potrzebuje płaskowników
    http://www.izolacje.com.pl/images/photos/24/2417/__b
    _naprawy-i-wzmocnienia-starych-stropow-rys24-25.jpg

    --
    Janusz

  • 45. Data: 2019-12-21 04:46:27
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tak swoją drogą te "płaskowniki" (bednarka) w stropie Kleina pracują na rozciąganie,
    nie na zginanie.
    Zawsze mnie ciekawiło, jak są robione widoczne na rysunkach przekrojowych odgięcia
    końców bednarki - jako praktyk jak to giąłeś?

    -----

  • 46. Data: 2019-12-21 11:18:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-12-21 o 04:46, ąćęłńóśźż pisze:
    > Tak swoją drogą te "płaskowniki" (bednarka) w stropie Kleina pracują na
    > rozciąganie, nie na zginanie.
    Oczywiste.

    > Zawsze mnie ciekawiło, jak są robione widoczne na rysunkach
    > przekrojowych odgięcia końców bednarki - jako praktyk jak to giąłeś?
    płaskowniki to blacha 2-3mm grubości, szerokości 20-50mm zależy od
    rozpiętości
    na końcach są zagięte 90st i położone na stopie teownika, to wystarczy,
    cegły którymi się przestrzeń wypełnia dociskają je i stabilizują.

  • 47. Data: 2019-12-21 20:33:28
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mógłbyś narysować detal?
    Zagięcie bednarki jak na przekrojach z podręcznika ma zapewnić, że stal w płycie
    stropowej znajduje się w strefie rozciąganej,
    niepodwyższonej o grubość półki dwuteownika.

    -----

  • 48. Data: 2019-12-21 23:37:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-12-21 o 20:33, ąćęłńóśźż pisze:
    > Mógłbyś narysować detal?
    Wybacz, ale nie chce mi się :)
    Pełno jest rysunków, poszukaj sobie.

  • 49. Data: 2020-01-07 13:29:54
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-12-20 o 17:08, Janusz pisze:

> [...]
    > http://www.izolacje.com.pl/images/photos/24/2417/__b
    _naprawy-i-wzmocnienia-starych-stropow-rys24-25.jpg

    To ja widzę co powinno byc, ale też wiem co u mnie było. Dom budowany na
    szybko, po wojnie. Front przeszedł 2x, co nie spalono za pierwszym
    razem, to za drugim dopalono do reszty. Lokalsi (ci, którzy przeżyli)
    mieszkali w ziemiankach które były przed wojną spiżarniami. Dom zrobiony
    z czego popadnie, żeby tylko zacząć jakoś zacząć normalnie mieszkać. W
    mojej wersji ciężkiego stropu Kleina nie było płaskowników pomiędzy
    cegłami, tego jestem już pewien. Nie dojdę ze zdjęć z rozbiórki po ile
    było cegieł pomiędzy szynami. Może jak szyny robiące za dwuteowniki były
    gęściej, to jakoś to się trzymało te kilkadziesiąt lat... Za to na tym
    strychu nie było nic ciężkiego, co już pisałem kilka postów wcześniej.

    --
    viktorius

  • 50. Data: 2020-01-07 14:19:09
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie mogło nie być stali (pracującej na rozciąganie w płycie Kleina, gdy ceramika
    pracuje na ściskanie).
    Może były jakieś pręty, drut.
    Alternatywa to cegły ułożone w łuk (stad chyba nazwa sklepienie), gdzie nie ma strefy
    rozciągania, a występuje samo ściskanie
    (ceramiki, kamienia)

    -----