  • 81. Data: 2022-08-19 12:20:51
    Temat: Re: Warto teraz sprzedać mieszkanie.
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 19.08.2022 o 11:47, Cavallino pisze:

    > Wręcz przeciwnie.
    > Oni by Ci kazali płacić za siebie innym.

    To SLD.

    > Nie mówimy o grzaniu w Twoim mieszkaniu, tylko o zapłacie za jego
    > ogrzewanie przez innych właścicieli.

    Hola hola. A gdyby zamiast mojego mieszkania była ściana zewnętrzna? Kto
    miałby zapłacić za grzanie atmosfery? Mieszkaniec po drugiej stronie ulicy?

    > Technicznej możliwości, żeby tak się nie działo, gdy inne mieszkania są
    > ogrzewane, zazwyczaj nie ma.

    Na ogrzewanie powietrza na zewnątrz też nie ma a nikt za to nie płaci.

    > Problem pewnie jest mało zauważalny, gdy jedno mieszkanie na kilka nie
    > jest ogrzewane.
    > Ale gdyby było odwrotnie, tj. gdybyś miał płacić za pośrednie grzanie
    > np. 5 pustych mieszkań, gdy pośrodku nich masz swoje i chciałby żeby
    > było ogrzewane, wtedy od razu byś poczuł różnicę......

    Jak ktoś woli mieszkać w 13C to jego sprawa. Raczej należy przyjąć do
    wiadomości, że mieszkanie to nie termos i ciepło z niego będzie się
    przedostawać do pomieszczeń z niższą temperaturą.

    Niestety ani sądy ani większość ludzi ta wiedza ominęła.

    --
    Pete

  • 82. Data: 2022-08-19 12:31:52
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-08-2022 o 12:20, Pete pisze:

    > To SLD.

    Rozumiem, że powinienem być jakimś prawackim głąbem, który nie rozumie
    na czym polega korzystanie ze współwłasności?
    Czy do czego zmierza ten wywiad?

    > Hola hola. A gdyby zamiast mojego mieszkania była ściana zewnętrzna?

    To tego nie przeskoczysz.

    > Na ogrzewanie powietrza na zewnątrz też nie ma a nikt za to nie płaci.

    Dlatego stosuje się ocieplenia.
    W mieszkaniu które kupiłeś konstruktor takowego nie przewidział,
    podobnie jak wybiórczego ogrzewania wybranych mieszkań.

    > Jak ktoś woli mieszkać w 13C to jego sprawa.

    Nie sobie ściany zaizoluje i może mieszkać nawet w -13.

    > Raczej należy przyjąć do
    > wiadomości, że mieszkanie to nie termos i ciepło z niego będzie się
    > przedostawać do pomieszczeń z niższą temperaturą.

    Podobnie jak należy przyjąć że za ogrzewanie należy płacić, również za
    to którego nie jesteś w stanie wysterować.

    I w normalnych warunkach się płaci.
    Przy ciepliku oczywiście łatwiej to wyliczyć i egzekwować.

    Nie wiem jak jest w Twojej wspólnocie, obstawiam że też, tylko nie do
    końca o tym wiesz (ogrzewanie części wspólnych).
    Może np. nie być to wyszczególnione wprost na r-ku.

  • 83. Data: 2022-08-19 12:55:36
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 19.08.2022 o 12:31, Cavallino pisze:

    > Rozumiem, że powinienem być jakimś prawackim głąbem, który nie rozumie
    > na czym polega korzystanie ze współwłasności?

    No i właśnie w tym się różnimy.
    Dla mnie moje mieszkanie jest tylko i wyłącznie moje. Dla ciebie jest
    współwłasnością.

    Czy jeśli w te upały będę sobie chłodził wnętrze do przyjemnych 22C to
    rówież mam obciążyć sąsiadów o to, że chłodzą sobie swoje mieszkania
    korzystając z mojej klimatyzacji?

    Niestety, ale do tego zmierza ten wyrok i m.in. Twoje podejście.

    > Czy do czego zmierza ten wywiad?

    Do pokazania, że wyrok który tu został przytoczony to jakiś twór rodem z
    minionej epoki.

    > To tego nie przeskoczysz.

    > Dlatego stosuje się ocieplenia.
    > W mieszkaniu które kupiłeś konstruktor takowego nie przewidział,
    > podobnie jak wybiórczego ogrzewania wybranych mieszkań.

    Jak to nie? U mnie każdy w mieszkaniu ma węzeł cieplny i może sobie
    wyłączyć ogrzewanie całego lokalu.

    > Nie sobie ściany zaizoluje i może mieszkać nawet w -13.

    Wysoki sądzie,a jaka jest aktualnie minimalna dopuszczalna temperatura w
    lokalu, żeby nie zostać skazanym na dopłaty?
    I w jakiej wysokości w przypadku licznika ciepła?

    > Podobnie jak należy przyjąć że za ogrzewanie należy płacić, również za
    > to którego nie jesteś w stanie wysterować.

    Ja jestem w stanie bardzo dokładnie wysterować zużyte ciepło. Z
    dokładnością do 0,001 GJ

> [...]

    > Nie wiem jak jest w Twojej wspólnocie, obstawiam że też, tylko nie do
    > końca o tym wiesz (ogrzewanie części wspólnych).

    Ogrzewanie części wspólnych też oczywiście jest i za to płacę. Ale też
    jest opomiarowane licznikami, więc 1GJ kosztuje tyle ile suma GJ ze
    wszystkich liczników / koszt paliwa.

    > Może np. nie być to wyszczególnione wprost na r-ku.

    Jest. Cena GJ części wspólnych jest taka sama jak cena GJ dla mieszkań.

    --
    Pete

  • 84. Data: 2022-08-19 13:06:06
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-08-2022 o 12:55, Pete pisze:

    > No i właśnie w tym się różnimy.
    > Dla mnie moje mieszkanie jest tylko i wyłącznie moje.

    O ile nie jest to kawałek jakiegoś budynku.
    Jak sobie je postawisz na środku własnego pola, nie będzie oddziaływało
    na okoliczne nieruchomości, to jest jak piszesz.

    Mieszkanie w budynku to jednak coś innego.
    Wraz z nim nabyłeś też prawa i obowiązki w stosunku do całej nieruchomości.

    > Czy jeśli w te upały będę sobie chłodził wnętrze do przyjemnych 22C to
    > rówież mam obciążyć sąsiadów o to, że chłodzą sobie swoje mieszkania
    > korzystając z mojej klimatyzacji?

    Niestety ściany tak łatwo nie dają się chłodzić powietrzem.
    Przez to nocą w godzinę czy powietrze wracają do temperatury sprzed
    włączenia klimy, mimo że nic już go teoretycznie nie grzeje.

    Sprawdzone co noc w praktyce.
    Wieczorem mam 19 stopni, a rano już 25.

    > Do pokazania, że wyrok który tu został przytoczony to jakiś twór rodem z
    > minionej epoki.

    Nie - to tylko wrażenie kogoś bez wiedzy w temacie spraw własnościowych.

    > Jak to nie?

    No nie.
    Gdyby przewidziałby, to by ściany zaizolował termicznie.

    >U mnie każdy w mieszkaniu ma węzeł cieplny i może sobie
    > wyłączyć ogrzewanie całego lokalu.

    Ale nie może wyłączyć pobierania cudzego ciepła przez ściany.

    > Wysoki sądzie,a jaka jest aktualnie minimalna dopuszczalna temperatura w
    > lokalu,  żeby nie zostać skazanym na dopłaty?

    Nie ma takowej.
    I zupełnie nie chodzi o temperaturę w mieszkaniu, tylko o korzystanie z
    czyjegoś ciepła.

    > Ja jestem w stanie bardzo dokładnie wysterować zużyte ciepło.

    Nieprawda.
    To że czegoś nie rozumiesz, albo nie chcesz przyjąć do wiadomości, nie
    oznacza że to coś nie istnieje.

    Mylisz to z kulawym opomiarowaniem, a to nie to samo.

    > dokładnością do 0,001 GJ

    Jak naprawdę nie wiesz, to sobie w google wrzuć.

    > Ogrzewanie części wspólnych też oczywiście jest i za to płacę. Ale też
    > jest opomiarowane licznikami, więc 1GJ kosztuje tyle ile suma GJ ze
    > wszystkich liczników / koszt paliwa.

    A kto płaci za straty po drodze?
    Te które jak zeznajesz nie istnieją? ;-)

  • 85. Data: 2022-08-19 15:43:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Jak mieszkałem w bloku, to w niektórych pokojach czasem w ogóle
    > kaloryfery były zakręcone - grzali je sąsiedzi.
    >
    > Czy to powód do braku opłat?

    Zdecydowanie nie!

    > U tu się te podzielniki sprawdzały- jak ktoś chciał mieć 25 stopni
    > to płacił więcej. I słusznie. A ci ogrzewani przez sąsiadów płacili
    > odpowiednio mniej, ale nie że nic.

    To ja chyba nie rozumiem idei systemu rozliczeń z podzielnikami.
    Precyzyjny pomiar ciepła dostatczanego do mieszkania przez kaloryfery
    jest trudny i zawodny. Nie da się brac kasy za kWh jak to jest z prądem.
    Bierze się więc takie nieprecyzyjne pomiary z każdego mieszkania, z nich
    wylicza proporcje i dzieli się odpowiednio cały rachunek za ogrzewanie
    bloku na wszystkich lokatorów. Źle to sobie wyobrażam? Jest inaczej?

    Jeśli tak, to pomysł jest do bani. Lokatorowi z zakręconymi zaworami
    licznik nic nie zmierzy, jego udział w *ogrzewaniu* domu jest zerowy
    (nie mylić z udziałem w korzystaniu z ciepła), wydaje mu sie więc, że nie
    powinien nic płacić. Sporo ta technika kosztuje, a ku sprawiedliwości nie
    przybliża. Obniżenie partycypacji w kosztach (np. o 10%) za każdy stopień
    niej, i takie samo podwyższenie za wyższą temperaturę -- to dość rozsądne.
    I bardziej zgodne z fizyką.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2022-08-19 16:04:16
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-08-19 o 15:43 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Obniżenie partycypacji w kosztach (np. o 10%) za każdy stopień niej,
    > i takie samo podwyższenie za wyższą temperaturę -- to dość rozsądne.
    > I bardziej zgodne z fizyką.

    Ani rozsądne w praktyce, ani zgodne z fizyką, bo lokator A i B przy
    jednakowych temperaturach zapłacą tyle samo. A to niezupełnie
    sprawiedliwe, bo pan A siedzi zawekowany w swoim mieszkaniu, kiedy pani
    B ma okna pootwierane na oścież całą zimę bo lubi mieć "ciepło i
    świeżo" jednocześnie.

    Mateusz

  • 87. Data: 2022-08-19 16:16:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > sprawiedliwe, bo pan A siedzi zawekowany w swoim mieszkaniu, kiedy
    > pani B ma okna pootwierane na oścież całą zimę bo lubi mieć "ciepło

    Pomyślałem o tym wcześniej, ale nie wspomniałem, by nie komplikować
    całości obrazu. Można do modelu dodać czynnik okienny. Albo nie dodawać,
    tylko uznać, że przy okazji promuje się zdrowy tryb życia i wietrzenie.
    Oczywiście otwieranie okien na oścież nie wchodzi w grę -- żaden system
    ogrzewania nie jest w stanie wyrównać wtedy temperatury.

    --
    Jarek

  • 88. Data: 2022-08-19 16:30:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > wylicza proporcje i dzieli się odpowiednio cały rachunek za ogrzewanie
    > bloku na wszystkich lokatorów. Źle to sobie wyobrażam? Jest inaczej?

    A kto tak powiedział?

    Po prostu odparowanie następowało nie tylko z tytułu grzania danym
    kaloryferem.
    Było też samoistne, im wyższa temperatura, tym większe.

    Do tego jakaś mniejsza część szła na ogrzewanie części wspólnych, a
    rozliczana jednostkami z podzielników była pozostała, większa część.

  • 89. Data: 2022-08-19 16:47:15
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 19.08.2022 12:06, Cavallino wrote:

    > Niestety ściany tak łatwo nie dają się chłodzić powietrzem.
    > Przez to nocą w godzinę czy powietrze wracają do temperatury sprzed
    > włączenia klimy, mimo że nic już go teoretycznie nie grzeje.

    a nagrzane mieszkanie sąsiada dodatkowo to potęguje, dlatego sąsiad jak
    nie chce kupować klimy, to powinien za jej używanie przez Pete zapłacić.
    Jak piszesz - na uciekanie ciepła na zewnątrz wpływu nie mamy, na
    nagrzewanie w lecie też, ale czemu Pete ma chłodzić, jak sąsiad lubi
    siedzieć bez klimy. A może to Pete powinien sasiadowi płacić za
    wychładzanie mieszkania ;)

    Lukasz

  • 90. Data: 2022-08-19 17:31:13
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-08-19 o 16:16 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Oczywiście otwieranie okien na oścież nie wchodzi w grę -- żaden
    > system ogrzewania nie jest w stanie wyrównać wtedy temperatury.

    Temperatura w pomieszczeniu zatem spadnie, mimo parzącego kaloryfera
    tuż pod oknem. W ramach "płacenia za temperaturę pomieszczenia" taki
    lokator zapłaci więc mniej, niż oszczędny sąsiad siedzący przy zupełnie
    zakręconych kaloryferach. Po mojemu to bardzo słabe jest.

    I nie żebym wymyślał jakieś dziwne sytuacje - takie otwieranie okien na
    oścież w środku zimy, przez kilka godzin, przy parzącym kaloryferze,
    jest zachowaniem które zaobserwowałem lata temu u miejskiej rodziny
    mieszkającej w wielkiej płycie. Od tego czasu stałem się bardzo nieufny
    względem takich "wspólnotowych" rozliczeń.

    System z indywidualnym licznikiem ciepła na wejściu mieszkania dużo
    bardziej mi się podoba. I fakt - niektórzy mieszkańcy będą musieli
    grzać więcej, a inni mniej. Ale to reguluje wolny rynek - kupując
    mieszkanie z zewnętrzną, północną ścianą, albo w rogu budynku czy też
    na ostatnim piętrze liczymy się z tym, że będzie trzeba je bardziej
    dogrzać.

    Mateusz