  • 1. Data: 2022-12-14 18:10:57
    Temat: ogrzewanie mieszkania wodą, grzaną pompą ciepła w taryfie nocnej
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    załóżmy taki przyadek, gdzie mieszkanie szybko się grzeje, szybko
    wychładza, musi być grzane prawie non stop. Były piece "akumulacyjne" -
    dawały radę. ale czy można by, no i ile to kosztuje, grzać wodę, bojler
    nocą, a tą wodę w ciągu dnia rozprowadzać do kaloryferów? Ile by takiego
    "bojlera" musiało być? No i pełnia szczęścia - jak wodę w bojlerze grzać
    pompą ciepła?
    ToMasz

    Mieszkanie 55m2. pi razy oko 300-500 kiliwatogodzin prąduna miesiąc

  • 2. Data: 2022-12-14 18:43:18
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 18:10 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

> [...]
    > nocą, a tą wodę w ciągu dnia rozprowadzać do kaloryferów? Ile by takiego
    > "bojlera" musiało być? No i pełnia szczęścia - jak wodę w bojlerze grzać

    Ja tak mam - kiedyś paliłem drewno w kotle, który ładował mi bufor (dwa
    zbiorniki po 1500L każdy).
    Paliłem po południu, po pracy, tak gdzieś od 18-tej do 22-drugiej. Kocioł
    ładował mi bufor z którego ciepła woda szła na kalafiory i do wężownicy
    zasobnika CWU. Takie palenie wystarczało do ogrzania chałupy w nocy i do
    następnego dnia do godziny 18-tej.
    Działało to kilkanaście lat, kilka lat temu zrezygnowałem z drewna,
    postawiłem PC powietrzną, która pracowała w drugiej taryfie: 13-15 i 22-6.
    Czyli PC ładowała mi bufor, ale już tylko jeden zbiornik - 1500 L.
    Z tego zbiornika nadal woda szła, niezależnie od działania PC na
    kaloryfery i CWU.
    W tym sezonie mam PC działającą całą dobę (bo mam PV i magazyn energii w
    dystrybucji) - ale zasada jest ta sama. PC ładuje bufor, CWU i kaloryfery
    mają niezależne sterowniki, które uruchamiają swoje pompy obiegowe. Osobna
    pompa jest do obiegu bufor - CWU, i dwie osobne pompy do CO - mam
    niezależne sterowniki pokojowe na dwóch kondygnacjach.

    TG

  • 3. Data: 2022-12-14 19:38:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-14 o 18:10, ToMasz pisze:
> [...]
    > dawały radę. ale czy można by, no i ile to kosztuje, grzać wodę, bojler
    > nocą, a tą wodę w ciągu dnia rozprowadzać do kaloryferów? Ile by takiego
    Ty się lepiej zastanów gdzie go zmieścisz, tak 500 do 1000l zależnie czy
    grzany grzałką czy PC dla temp wody 40-75 lub 40-55.

    No i pełnia szczęścia - jak wodę w bojlerze grzać
    > pompą ciepła?
    taka 5kW mocy cieplnej powinna dać radę przez noc 22-6 rano zagrzać.

    > Mieszkanie 55m2.  pi razy oko 300-500 kiliwatogodzin prąduna miesiąc
    17kWh na dzień? 0,3kWh/m2dzień? to bardzo oszczędne albo sąsiedzi grzeją.
    Ja mam w szczycie grzania w domu ocieplonym 0,65kWh/m2 dzień.
    --
    Janusz

  • 4. Data: 2022-12-14 20:35:25
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 14 December 2022 at 18:10:59 UTC+1, ToMasz wrote:
> [...]
    > pompą ciepła?
    > ToMasz
    >
    > Mieszkanie 55m2. pi razy oko 300-500 kiliwatogodzin prąduna miesiąc
    Przecież sam sobie odpowiedziałeś.

    Piece akumulacyjne miały w środku bardzo cięzkie cegly zawierające żelazo, czyli
    miały duża pojemnośc cieplną.

    Woda ma limit grzania 100 st C, czyli nie nadaje się na akumulator ciepła.

    Był projekt w UK, grzania latem wody pod boiskiem pilkarskim, aby zimą odzyskiwac
    ciepło
    i wszystkie te projekty upadły.

    Jedynie akumulatory zimna, czy woda lodowa do klimy działaja w Szwajcarii i marketach
    w Polsce
    i wodę sie chłodzi nocą, a używa do klimy za dnia.

    Czyli się nie da, bo woda jest złym akumulatorem ciepła, bo za mała pojemnośc
    cieplna.

  • 5. Data: 2022-12-14 22:09:07
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 14 grudnia 2022 o 18:10:59 UTC+1 ToMasz napisał(a):
> [...]
    > pompą ciepła?
    > ToMasz
    >
    > Mieszkanie 55m2. pi razy oko 300-500 kiliwatogodzin prąduna miesiąc

    Ja bym szacował tak:
    500kWh/mc to wychodzi 500/30 na dobę, czyli jakieś 16.6kW/dobę
    teraz czas drugiej taryfy, powiedzmy 10h, czyli 10/24= 0.42 idzie bez bufora, reszta
    1-0.042 = 0.58 z tego musi być zakumulowane w buforze, czyli
    0.58*16.6kWh = 9.62kWh, powiedzmy 10kWh na okrągło ;)

    żeby się nie bawić w obliczenia z wykorzystaniem ciepła właściwego wody warto użyć
    jakiś kalkulator...
    np. https://magu.pl/kalkulator-podgrzewania-wody/
    od ręki dostajemy np. 500 litrów, grzejemy od 40 do 60 (zależy od ilości kaloryferów
    (nisko temperaturowo trzeba dość dużo!!!), przy pompie ciepła im niższa temp. tym
    większa sprawność...) i to daje 11.6kW
    jak mniej grzejników i potrzeba wyższej temp. to np. 500 litrów i 55 -> 70 stopni
    daje 11.6, ale pompa ciepła przy 70 to pewnie kiepsko zadziała...
    łatwo zauważyć,że im większy zbiornik, tym lepiej, ale z kolei kilka ton wody w
    mieszkaniu (zwłaszcza mogącej spowodować poparzenia) to już przegięcie... ;)

  • 6. Data: 2022-12-14 22:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > 17kWh na dzień? 0,3kWh/m2dzień? to bardzo oszczędne albo sąsiedzi
    > grzeją.
    > Ja mam w szczycie grzania w domu ocieplonym 0,65kWh/m2 dzień.

    Przeciez pompa ciepła produkuje wiecej kwh ciepła niz zuzywa prądu.
    Przemnoz przez cop.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Boże, użycz mi pogody ducha, abym godził się z tym, czego nie mogę

  • 7. Data: 2022-12-15 01:29:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 14 December 2022 at 22:59:53 UTC+1, Budzik wrote:
> [...]
    > zmienić, odwagi, abym zmieniał to, co mogę zmienić, i szczęścia,
    > aby mi się jedno z drugim nie popieprzyło." Stephen King
    Pompa ciepła podczas mrozów m a współczynnik cop < 1
    czyli więcej prądu zuzywa nic daje z niego ciepla

    Te wszystkie pompy to wynalazek produentów k.limy.

    Ponieważ klima sie przestała sprzedawac, bo prąd drogi, to wymyśli, że będą klimy
    nazywali pompami ciepla i sprzedadzą zimą niekumatym Zenkom, bo nikt zimą klimy nie
    kupuje.

    Pompa ciepła zadziała na południu Europy., bo tam nie ma mrozów

    Ale w Europie działąja tylko szwedzkie pompy ciepla z wielkim parownikiem alu./cu na
    polu,na propan

    Wszystko inne już dzisiaj snieg zasypał i tysiące pomp ciepla się zepsuło, spaliły
    się silniki zablokowanego , elektronika na polu zamokła, a snieg zasypał i zatkał
    parownik
    a stopienie 50 kg sniegu dziennie to patologia,

    i do wyrzuce nia, bo się nie naprawia złomu

  • 8. Data: 2022-12-15 09:59:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-14 o 22:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Przeciez pompa ciepła produkuje wiecej kwh ciepła niz zuzywa prądu.
    > Przemnoz przez cop.

    Ale Tomasz podał ile TERAZ zużywa bez PC (tak zrozumiałem), i wyszło mi
    te 17kWh/dzień na 55m2, to bardzo mało, faktycznie jakby to PC zużywała to
    byłoby ok.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2022-12-15 12:44:39
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 15 grudnia 2022 o 09:59:27 UTC+1 Janusz napisał(a):

    > Ale Tomasz podał ile TERAZ zużywa bez PC (tak zrozumiałem), i wyszło mi
    > te 17kWh/dzień na 55m2, to bardzo mało, faktycznie jakby to PC zużywała to
    > byłoby ok.

    Porównanie zużycia w mieszkaniu i domu jest raczej bez sensu, mieszkania zazwyczaj
    mają mniejsze zużycie na m2, im większy budynek tym mniej... ja np. w mieszkaniu o
    rzucie prostokąta mam tylko 2 zewnętrzne ściany, trzecia oddziela od klatki
    schodowej (dość ciepłej), czwarta i stropy od sąsiadów, więc nie włączając grzejników
    mam ~20 stopni zimą...
    W domu jak wyłączę to pewnie poniżej zera spadnie ;)

  • 10. Data: 2022-12-15 12:57:09
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-12-2022 o 12:44, WS pisze:

> [...]
    mam ~20 stopni zimą...
    > W domu jak wyłączę to pewnie poniżej zera spadnie ;)

    Wyjechałem na weekend, zmniejszyłem grzanie do 15 stopni.
    Jak wróciłem, to przez wieeeele godzin wracał do temperatury 19 stopni.

    BTW: ciepło było po ok 1h, reszta czasu to nagrzewanie ścian - które
    zresztą trwa do dziś.
    To tak a propos dyskusji o różnicy między ogrzewaniem nadmuchowym a
    kaloryferowym....