  • 11. Data: 2016-07-09 12:44:54
    Temat: Re: wyliczenie zapotrzebowania domu na ciepło
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 9 lipca 2016 12:41:58 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Trzy albo cztery sezony grzeje - byla w tym czasie zima kiedy w lutym
    > przez 2 tygodnie nie odpuszczalo -20stC (schodzilo nawet ponizej).

    Aha - dodam jeszcze, ze wtedy pompa chodzila jak pamietam do 23h / dobe -
    czyli jeszcze byl maciupenki zapas mocy :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2016-07-09 14:05:46
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    23:26 - uciu pyta o zapotrzebowanie
    przez cały dzień, 20 godzin brak konkretów
    19:47 - odpowiadam i sugeruje że jest dużo zmiennych i mało danych
    mija tylko kilka godzin - dostaje pierwszego kopa (0.23)
    o świcie dnia następnego następny but(9.26).
    nie powiem żebym nie wystawiał dupy, ale jak wiecie lepiej, do
    napiszcie, jak nie napisaliście w ciągu 24 godzin, to co Was skłania do
    podzielenia się własnym (sprawdzonym) doświadczeniem? Możliwość
    kopnięcia wystawionej dupy?

    Teraz 3 słowa usprawiedliwienia. Komin ma. i zostawić komin - nic go nie
    kosztuje. może kiedyś postawi wiatrak, może solary i komin stanie się
    kanałem do kabli czy rur. wspomnianą ziemiankę musiałby stworzyć, więc
    poropozycja..... raczej nie budowlana tylko hejterska.
    Nie wiemy jaki to dom, nie wiemy jaki duży, nie wiemy z jakich
    materiałów i jak zostanie zbudowany. To że Wy mało zużywacie, to nie
    znaczy że jemu i jego rodzinie się to uda.

    ToMasz

  • 13. Data: 2016-07-09 14:15:25
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 9 lipca 2016 14:05:48 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

    > napiszcie, jak nie napisaliście w ciągu 24 godzin, to co Was skłania do
    > podzielenia się własnym (sprawdzonym) doświadczeniem?

    Prostowanie bzdur zeby przyszlych pokolen nie oglupiac :)

    > Nie wiemy jaki to dom, nie wiemy jaki duży, nie wiemy z jakich
    > materiałów i jak zostanie zbudowany. To że Wy mało zużywacie, to nie
    > znaczy że jemu i jego rodzinie się to uda.

    Moj dom projektowalem w 2007, a mieszkalem w 2009. Mysle, ze jego dom
    w fazie projektu 10 lat pozniej *POWINIEN* byc jeszcze cieplejszy :)
    Dzisiaj okna 2 szybowe to przezytek i docenia sie gruba izolacje
    (nawet na tej grupie jak pisalem wtedy ze daje 20cm styro to sie ze
    mnie smiali - dzisiaj to standard ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2016-07-09 14:53:05
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 09 Jul 2016 14:05:46 +0200, ToMasz

    > 23:26 - uciu pyta o zapotrzebowanie
    > przez cały dzień, 20 godzin brak konkretów

    Dostał konkrety. Zamiast szukać kalkulatora/programu lepiej się zgłosić do
    doświadczonego audytora (koszt liczenia z doradztwem 200 zł per elewacja),
    który na podstawie założeń projektowych policzy mu zapotrzebowanie, z czego
    wyniknie jakiej MOCY potrzebuje do ogrzania przy SKRAJNIE zimnych dniach (a
    raczej nocach), oraz ile jego dom zużyje energii na ogrzewanie co pozwoli
    wyliczyć jakiego źródła ciepła najlepiej użyć. Dam sobie possać mały palec
    u stopy, że żeby niewiadomo jak chujowo ten dom zbudował na dzisiejszy
    dzień, to nie osiągnie więcej jak 0.5kW/10m2 grzanej podłogi.

    > 19:47 - odpowiadam i sugeruje że jest dużo zmiennych i mało danych
    > mija tylko kilka godzin - dostaje pierwszego kopa (0.23)

    "Kopa" dostajesz za szerzenie herezji pt. przyjmowanie 1kW/10m2 i że przy
    tej wartości jeszcze w zimne noce będzie musiał się (jakoś) dodatkowo
    dogrzewać.

> [...]
    > napiszcie, jak nie napisaliście w ciągu 24 godzin, to co Was skłania do
    > podzielenia się własnym (sprawdzonym) doświadczeniem? Możliwość

    uciu otrzymał konkretny kierunek, nawet ksywę sprawdzonego przez wiele osób
    audytora dostał, jakby chciał to może napisać na priv albo zapytać tutaj,
    dostanie numer telefonu i ew. maila. Chociaż gógle nick + audtor wypluwają
    dane na pierwszej stronie...

    > Teraz 3 słowa usprawiedliwienia. Komin ma. i zostawić komin

    Nie ma, bo dom dopiero _projektuje_.

    > - nic go nie kosztuje.

    Oczywiście że kosztuje! I to sporo. A po co budować coś, z czego nie będzie
    korzystać? To tak jakby kupić sobie rower żeby stał w piwnicy tylko
    dlatego, że za 20 lat może się przydać do jazdy do pracy. Abstrakcja.

    > może kiedyś postawi wiatrak, może solary i komin stanie się
    > kanałem do kabli czy rur. wspomnianą ziemiankę musiałby stworzyć, więc
    > poropozycja..... raczej nie budowlana tylko hejterska.

    Zamiast się użalać nad sobą, doczytaj może z czym startuje uciu. Niedawno
    dawał na grupie projekt swojego domu do oceny, a i w swoim poście pisał, że
    *PROJEKTANTOWI* musi dać znać co z kominem (w sensie czy go robić czy nie
    robić). Ergo, projekt dopiero się rysuje i nie zainwestował jeszcze w
    budowę komina, stąd chęć policzenia -- i prawidłowo.

    > Nie wiemy jaki to dom, nie wiemy jaki duży, nie wiemy z jakich
    > materiałów i jak zostanie zbudowany. To że Wy mało zużywacie,
    > to nie znaczy że jemu i jego rodzinie się to uda.

    To trzeba było się zapytać a nie odpalać z miejsca o 1kW/10m2 -- wartością
    dla zeszłej epoki. Poza tym uciu pytał o program vel kalkulator a nie żeby
    mu doradzać jakieś wartości. Ja doradzam, zamiast się babrać w
    kalkulatorach, albo szukać i uczyć się programów, zlecić to osobie która od
    lat się tym zajmuje i swoje teoretyczne wyniki ma potwierdzone w praktyce.

    Na koniec, nawet mój obecny dom, podstawa z lat '70, rozbudowany w '90,
    nie ma tak chujowych parametrów, żeby przyjmować 1kW/10m2.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2016-07-10 21:25:57
    Od: uciu <a...@g...com>

    Witajcie,

    Zapytałem już na FM asolta o dokładne wyliczenia:-)

    Dla przypomnienia do się dopiero rysuje i próbuje wybrać najlepsze rozwiązania na
    chwile obecną:-)

    Z założeń:
    - parterówka 120m użytkowej + 36m garaz + duuuuzy strych (nieogrzewany)
    - płyta z XPS 10-12cm pod i 10cm EPS nad (konstruktor nie chce słyszeć na podłogówce
    w płycie - dzięki temu wyeliminowałbym EPC i wylewke na płycie)
    - ściany 20cm styro z lambdą jak nabliżej 0,03
    - strop lany + 20cm wełny/styro
    - okna 3 szybowe
    - brak przeszkleń na północ - większość to południe i zachód
    - wentylacja mechaniczna z reku (GWC pod płytą z rury drenażowej)

    I probuje dowiedzieć się jakie najlepiej zastosować ogrzewanie (PC, gaz, prąd).
    Co do ocieplenia dachu - jeszcze nie wiem - zobacze co zaproponuje projektant.

    Pozdrawiam
    uciu

  • 16. Data: 2016-07-11 09:32:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 10 lipca 2016 21:26:01 UTC+2 użytkownik uciu napisał:

    > I probuje dowiedzieć się jakie najlepiej zastosować ogrzewanie (PC, gaz, prąd).

    Zalezy od ceny przylacza gazu. Jak mniej niz 2-3k - to wybralbym gaz.
    Jak duzo wiecej - to PC. Prad na dluzsza mete sie nie oplaci.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2016-07-11 09:34:17
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 lipca 2016 09:32:16 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Prad na dluzsza mete sie nie oplaci.

    Jeszcze dodam - ze m.in. z powodu CWU. O ile dom mozesz uczynic pasywnym na
    tyle, ze pierdy beda przegrzewac jego wnetrze przy -25stC na zewnatrz, to
    CWU nie przeskoczysz ;) Myc sie trzeba. Chyba, ze jestes eko-fanem i lubisz
    sie myc w zimnej wodzie ekspresem (wylaczajac wode jak sie mydlisz, wlaczajac
    tylko na 10 sek zeby sie splukac i takie tam glupoty).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2016-07-11 10:27:19
    Od: w...@g...com

> [...]
    > sie myc w zimnej wodzie ekspresem (wylaczajac wode jak sie mydlisz, wlaczajac
    > tylko na 10 sek zeby sie splukac i takie tam glupoty).

    A wiesz ile mniej więcej wynosi COP pompy dla CWU przy przykładowych parametrach:
    podgrzewamy wodę z sieci wodociągowej o temperaturze 10 stopni do 50 stopni (delta
    40stopni) przy temperaturze zewnętrznej powietrza -5stopni Celsjusza (zakladam
    powietrzną pompę, dla gruntowej powiedzmy plus 5stopni z ziemi).
    Pytam dlatego, że ostatnio zwrócił mi uwagę właśnie ten parametr pompy = "delta",
    który przy podawaniu COP pompy wynosił dla pompy XXX 5 stopni. Co oznacza
    przykładowo, że mając podłogówkę pompa podgrzewa wodę w podłogówce z 30stopni na
    35stopni.
    Jak najbardziej słuszne dla CO, ale zastanawiam się, jaki wpływ na COP ma ta delta ?

    pzdr
    Bogdan

  • 19. Data: 2016-07-11 10:33:43
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 lipca 2016 10:27:21 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

    > Jak najbardziej słuszne dla CO, ale zastanawiam się, jaki wpływ na COP ma ta delta
    ?

    COP zalezy od roznicy miedzy temp. dolnego zrodla, a temp. gornego zrodla.
    Cos niedoczytales albo pomieszales ;) "delta" wejscia i wyjscia gornego zrodla
    to po prostu moc pompy (wynika z mocy cieplnej i szybkosci przeplywu czynnika).

    Tak - przy grzaniu CWU ta roznica jest znacznie wyzsza (np. 5stC dolne zrodlo
    - 50stC gorne zrodlo) i wtedy COP spada. Srednio przy grzaniu CWU COP mojej
    pompy (grunowej) wynosi ok 3. Przy grzaniu CO - ok. 4,5-5.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 20. Data: 2016-07-11 10:56:19
    Od: w...@g...com

    Dzięki, ale dalej nie rozumiem.

    Bo w pierwszym akapicie piszesz:
    "> COP zalezy od roznicy miedzy temp. dolnego zrodla, a temp. gornego zrodla."

    czyli ja rozumiem, że na COP ma wpłyt tylko temp. dolnego i górnego źródła
    a w drugim, że COP spada bo delta jest większa:

    > Tak - przy grzaniu CWU ta roznica jest znacznie wyzsza (np. 5stC dolne zrodlo > -
    50stC gorne zrodlo) i wtedy COP spada.

    Zakładam, że delta na COP ma mniejszy wpływ, aniżeli temperatura dolnego i górnego
    źródła. COP = 3 to bardzo wynik dla CWU w zimie, gdy faktycznie tempartura wody w
    sieci wodociągowej jest niska i trzeba ją z tych 10stopni podgrzać do 45-50stopni.

    pzdr
    Bogdan