  • 21. Data: 2016-07-11 11:01:04
    Temat: Re: wyliczenie zapotrzebowania domu na ciepło
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 lipca 2016 10:56:21 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

    > Bo w pierwszym akapicie piszesz:
    > "> COP zalezy od roznicy miedzy temp. dolnego zrodla, a temp. gornego zrodla."
    >
    > czyli ja rozumiem, że na COP ma wpłyt tylko temp. dolnego i górnego źródła

    Tak.

    > a w drugim, że COP spada bo delta jest większa:

    No tak, to jest to samo co w pierwszym zdaniu. Nie rozumiesz, bo mylisz
    pojecia. "delta" oznacza roznice - ja pisze caly czas o roznicy miedzy
    dolnym, a gornym zrodlem, a Tobie sie ubzduralo, ze "delta" to roznica
    miedzy wej-wyj gornego zrodla :) Delta to ogolne pojecie :-)

    > Zakładam, że delta na COP ma mniejszy wpływ,

    "Zakladam, ze roznica na COP ma mniejszy wplyw". Tylko o jakiej roznicy
    piszesz? :-)

    > aniżeli temperatura dolnego i górnego źródła. COP = 3 to bardzo wynik dla CWU w
    zimie, gdy faktycznie tempartura wody w sieci wodociągowej jest niska i trzeba ją z
    tych 10stopni podgrzać do 45-50stopni.

    COP 3 to przecietny wynik dla pompy gruntowej. Dla powietrznej to moze bylby
    znakomity wynik ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 22. Data: 2016-07-11 11:15:06
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    napisał:

> [...]
    sieci wodociągowej jest niska i trzeba ją z tych 10stopni podgrzać do 45-50stopni.

    Tu masz prosta tabelke:

    http://www.ecopol-system.pl/ogrzewaniepodlogowe/3/32
    .jpg

    COP zalezy przede wszystkim od roznicy miedzy dolnym zrodlem (czyli dla
    pompy gruntowej to bedzie temperatura gruntu - u mnie waha sie miedzy 1-2stC
    pod koniec sezonu grzewczego do 13-14stC pod koniec lata), a temperatura
    gornego zrodla, czyli temperaturze do jakiej podgrzewasz wode (czy to CO
    czy CWU). W najgorszym momencie u mnie:

    - temperatura DZ 1stC, temperatura GZ 52stC (do tylu grzeje przy CWU):
    COP = 2,3

    W najlepszym momencie:

    - temperatura DZ 14stC, temperatura GZ 52stC: COP = 4-4,5

    Przy czym w tym najgorszym momencie taki COP jest tylko pod koniec grzania
    wody - na poczatku jest DUZO wyzszy. I to doskonale widac jak siedzisz przy
    pompie i patrzysz na temperatury - na poczatku grzania temp. rosnie bardzo
    szybko, a pod koniec mocno zwalnia.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 23. Data: 2016-07-11 11:18:57
    Od: w...@g...com

    COP 3 to przecietny wynik dla pompy gruntowej. Dla powietrznej to moze bylby
    > znakomity wynik ;)

    To na tym przykladzie wyjasnimy sobie:

    Przyklad 1:
    a)temperatura powietrza = -5stopni
    b)temparatura CWU = 50stopni
    c)temparatura wody w sieci wodociągowej = 10 stopni

    Przykład 2:
    a)temperatura powietrza = -5stopni
    b)temparatura CWU = 50stopni
    c)temparatura wody w sieci wodociągowej = 45 stopni (nierealne, ale przyjmijmy)

    Czy ten paramemetr z punktu c) ma duży wpływ na COP ? Bo w przykladzie 1 wodę trzeba
    podgrzać o 40stopni, a w przykladzie 2 wodę trzeba podgrzać o 5 stopni.
    (ja nazywam deltą = c) - b) ).
    Pytam właśnie pod kątem CWU, bo przy CO jest niewielki skok podgrzania wody w
    podłogówce (o 5stopni)

    pzdr
    Bogdan

  • 24. Data: 2016-07-11 11:24:45
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 lipca 2016 11:18:58 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

    > To na tym przykladzie wyjasnimy sobie:
    >
    > Przyklad 1:
    > a)temperatura powietrza = -5stopni
    > b)temparatura CWU = 50stopni
    > c)temparatura wody w sieci wodociągowej = 10 stopni

    COP liczysz dla aktualnej temperatury jaka "wyplywa" z gornego zrodla.
    Czyli jak zaczynasz grzac CWU i pompa wypluwa 30stC, to COP jest bardzo
    wysoki. W miare podgrzewania wody - spada.

    > Pytam właśnie pod kątem CWU, bo przy CO jest niewielki skok podgrzania wody w
    podłogówce (o 5stopni)

    Skad Ci te 5stC przyszlo do glowy? ;) To o ile pompa podgrzeje wode zalezy
    tylko od jej mocy i szybkosci przeplywu czynnika przez pompe. Ma to niewielki
    wplyw na COP, no chyba, ze mialbys tak slaba pompe ze ta delta wynioslaby
    duzo wiecej (np. 20 - wtedy gorne zrodlo byloby po prostu grzane do wyzszych
    temperatur - stad bylby slabszy COP) ale mowimy o poprawnej instalacji :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2016-07-11 11:29:30
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    napisał:

    > Pytam właśnie pod kątem CWU, bo przy CO jest niewielki skok podgrzania wody w
    podłogówce (o 5stopni)

    A juz chyba wiem na czym sie tak zafiksowales. To nie jest tak, ze pompa
    z 10stC na zasilaniu wypluwa odrazu 50stC na wyjsciu :-) Zakladajac, ze przy
    CO i CWU masz taka sama pompe to wypluwana woda bedzie miala dokladnie o taka
    sama wartosc wyzsza temperature. Grzanie to proces ciagly - zakladajac, ze
    zbiornik CWU jest napelniony woda 10st (tak nigdy nie jest - jedynie przy
    pierwszym napelnieniu) to pompa grzejac zacznie wypluwac wode 15stC.
    W miare podgrzewania calosci zbiornika - 16stC, 17stC, 18stC az osiagnie 50stC.
    Ale delta bedzie praktycznie zawsze taka sama (u mnie to jest srednio 3-4stC -
    zalezy przede wszystkim od mocy pompy, bo zalezy scisle od szybkosci samego
    przeplywu :)

    Nie myl energii z temperatura. Temperatura to tylko wskaznik ilosci energii :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 26. Data: 2016-07-11 11:48:08
    Od: w...@g...com

> [...]
    > zalezy przede wszystkim od mocy pompy, bo zalezy scisle od szybkosci samego

    Teraz rozumiem więcej, myślałem, że trochę to inaczej działa (a zwłaszcza
    inwertorowe)

    pzdr
    Bogdan

  • 27. Data: 2016-07-11 11:55:01
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 lipca 2016 11:48:09 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

    > Teraz rozumiem więcej, myślałem, że trochę to inaczej działa (a zwłaszcza
    inwertorowe)

    Inwerterowe maja sens tylko do grzania CO - kiedy trzeba przy niskim
    zapotrzebowaniu na cieplo (szczegolnie wczesna jesien, pozna wiosna)
    dostarczac w sposob ciagly niewielka ilosc energii. Wtedy obnizajac moc
    sprezarki, obniza sie moc grzewcza - efektem jest rzeczywiscie b. niska
    delta (wej-wyj gornego zrodla) ale to jest tylko efekt tego ze moc grzewcza
    jest b. niska (a przeplyw czynnika taki sam) i nie ma zadnego wiekszego
    wplywu na COP. Liczy sie temperatura wyjscia, a nie roznica wej-wyj gornego
    zrodla :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 28. Data: 2016-07-11 12:02:40
    Od: w...@g...com

    > jest b. niska (a przeplyw czynnika taki sam) i nie ma zadnego wiekszego
    > wplywu na COP. Liczy sie temperatura wyjscia, a nie roznica wej-wyj gornego
    > zrodla :)

    Rozumiem, ale tu też martwi mnie jedna rzecz: potrzebujemy więcej czasu - pompa musi
    chodzić dłużej, żeby nagrzać wodę, wprawdzie pobiera niewiele prądu, ale w wydłużonym
    okresie czasu.
    No ale coś za coś.

    pzdr
    Bogdan

  • 29. Data: 2016-07-11 23:02:33
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 10.07.2016 o 21:25, uciu pisze:
    > I probuje dowiedzieć się jakie najlepiej zastosować ogrzewanie (PC, gaz, prąd).
    > Co do ocieplenia dachu - jeszcze nie wiem - zobacze co zaproponuje projektant.
    znowu dostanę kopa, ale co mi tam. Ja mam piec gazowy. znaczy kocioł.
    niema małych, albo są super drogie. więc mam (miałem bo piszę o
    mieszkaniu które niedawno opuściłem) 23 kilowaty na 41m2. Niewiele
    mniej mocy mogły oddać kaloryfery aluminowe. czyli mocno za dużo... a na
    tej grupie to już skrajne bluźnierstwo. ale tak jak pisałem wcześniej -
    to był jeden z tańszych pieców, a między 8 żeberkami a 25 żeberkami(na
    jeden pokój), była różnica ceny to mniej niż 1% w kosztach mieszkania.
    wiesz po co taka zabawa? Bo moja rodzina przebywa poza domem cały dzień.
    praca, szkoła, zajęcia dodatkowe. wracamy ok 17-18stej. mieszkanie od 8
    rano jest wyziębione. potrzebuje ok10 minut aby je zagrzać. ale jak piec
    da w palnik, to firanki łopoczą. JAk piec już działa, to na zazwyczaj na
    minimum.
    ToMasz

  • 30. Data: 2016-07-11 23:18:53
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 lipca 2016 12:02:41 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

> [...]
    musi chodzić dłużej, żeby nagrzać wodę, wprawdzie pobiera niewiele prądu, ale w

    Ilosc energii jaka musisz doprowadzic do CWU czy CO jest stala. To, czy bedzie
    to inwerter i bedzie pracowac "wedlug potrzeb" (czyli przy niskim
    zapotrzebowaniu na minimum, przy wysokim na maksimum etc), czy bedzie to
    zwykla pompa ze zwykla sprezarka typu on/off - nie ma zadnego znaczenia dla
    rachunkow. Inwerter powinien dluzej wytrzymac, bo bedzie mial mniej start
    - stopow, a to przede wszystkim ich liczba wyznacza trwalosc samej pompy.

    Jak masz duzy, ciezki, akumulacyjny budynek to nie ma sensu przeplacac za
    inwerter. Czy wpompujesz 50kWh w ciagu 5h dzialajac z moca 10kW, czy
    w ciagu 24h dzialajac z moca 2kW nie bedzie mialo az takiego wielkiego
    znaczenia - kiedys to liczylem i juz dokladnie nie pamietam ale bodaj,
    ze wpompowanie 100kWh w moj budynek to podniesienie w nim temperatury
    o chyba ledwo 0,1stC :-)

    A tyle to pompuje dobowo w najwieksze mrozy.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.