  • 1. Data: 2009-05-14 20:25:27
    Temat: zabezpieczenie przedlicznikowe i zalicznikowe do elektryków
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    Witam mam licznik i zabezpieczenie przed nim na s 25A i przed licznikiem 20
    a i teraz miałby byc szafa rozdzielająca w której powinny być bezpieczniki
    od gniazd 16 A i od swiatła 10 A , jednak ja chciałbym mieć do gniaz 20 A ,
    a do swiatła 16A , znajomy poradził mi żebym przed licznkiem dał 25A i za
    licznikiem na każdej fazie też dał 25 i dalej rozdzielił 20 A na gniazda i
    16 A na światło , CZY ABY NIE ZROBIĘ JAKIEŚ POWAZNEJ GAFY?
    pOZDRAWIAM

  • 2. Data: 2009-05-14 20:41:54
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl> wrote in message
> [...]
    > licznkiem dał 25A i za licznikiem na każdej fazie też dał 25 i dalej
    > rozdzielił 20 A na gniazda i 16 A na światło , CZY ABY NIE ZROBIĘ JAKIEŚ

    A jakie masz przekroje przewodów ? Jeżeli światło 1.5mm2 to 10A jest
    maksymalnie. Ja powstawiałem 6A, bo po co więcej ? Nawet jak WAGO stracą
    kontakt o połowę to dobrze żeby bezpiecznik wyłączył.
    Na gniazda też jest ryzykowne dawanie 20A. Czy kable masz pod tynkiem
    mineralnym? Dobrze odprowadza ciepło ?

  • 3. Data: 2009-05-14 20:53:54
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    juliusz1 <juliusz1(wytnij to)@go2.pl> wrote:

    > ja chciałbym mieć do gniaz 20 A , a do swiatła 16A

    Ale chciałbyś mieć takie zabezpieczenia "bo tak", czy jest to jakos
    uzasadnione i co ważniejsze jest do takich zabezpieczeń
    przystosowana instalacja?

> [...]
    > też
    > dał 25 i dalej rozdzielił 20 A na gniazda i 16 A na światło , CZY

    Poważnej może nie, ale pozbawisz się i tak już kiepskiej
    selektywności działania tych zabezpieczeń.

    J.

  • 4. Data: 2009-05-14 20:56:02
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    Do gniazd mam przewody 2,5mm a do oswietlenia 1,5mm
    Ma dosyć długie obwody 4 po 6 punkótw oświeleniowych i 6 obwodów po 12
    gniazd i zastanawiam się czy 10 i 16 wystarczą , oprócz tego mam dwa
    gniazda na siłę i tam 20 a to już niezbednę minimium.
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2009-05-14 21:01:30
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

> [...]
    > gniazd i zastanawiam się czy 10 i 16 wystarczą , oprócz tego mam dwa
    > gniazda na siłę i tam 20 a to już niezbednę minimium.

    No więc jak masz 1.5 to daj bezpieczniki max 10A ale lepiej mniej. Jakbym
    miał to bym zamontował do oświetlenia 3A-mperowe. Nie mam takich pożeraczy
    prądu.

  • 6. Data: 2009-05-14 21:01:33
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    Tzn jak powinno być u mnie to wyglad atak że wzasadzie moge wszystko zmienić
    mam instalacje do oświetlenia 1,5mm , do gniazd 2,5 mm przedlicznikowe mam
    25 a bezpieczniki
    4 obwody po 6 punktów oświetleniowych
    6 obwodów po 12 gniazd
    2 gniazda na siłe (spawarka)
    osobny obwód do łązienki gniazda
    osobny obwód do kotłowni gniazda
    osobny obwód do oświetlenia zewnętrznęgo
    te trzy ostatnie chciałem dac na jedną różnicówkę tylko nie wiem jeszcze
    jaką czy 30 , czy 40
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-05-14 21:10:41
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

> [...]
    > osobny obwód do oświetlenia zewnętrznęgo
    > te trzy ostatnie chciałem dac na jedną różnicówkę tylko nie wiem jeszcze

    Łazienke daj na 10mA,. Przecież nie wyskoczy. Jak wyskoczy to wymień kabel.
    Napisałem ci 10A max na światło i na pozostałe obwody po 16A. Nie moja wina,
    że zrobiłeś obwody po 12 gniazdek. Trzeba było je zrobic po 6.
    Ciekawe jakie wyjda pomiary ale sądzę, że na końcowym gnieździe kiepskie.
    Jego obciążalność też jest ograniczona i wiesz co ci powiem?
    Na takie długie obwody to bym dał bezpieczniki 10A, bo nie masz pewności, że
    rezystancja jest na tyle niska, że zwarcie w dalszym odcinku wyłączy.

  • 8. Data: 2009-05-14 22:19:15
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > Na takie długie obwody to bym dał bezpieczniki 10A, bo nie masz pewności, że
    > rezystancja jest na tyle niska, że zwarcie w dalszym odcinku wyłączy.

    Nie przesadzasz?
    Ile ten obwód musiałby mieć metrów aby S-10A nie wyłączył?
    Przyjmując, że wyłączy szybko przy 35 do 40A
    czyli rezystancja 200/40 = 5 om
    rezystacja 1 m przewodu to 1/(57*1,5) * 2 = 0,0234
    to obwód musiałby mieć ponad 200m
    Przy S-20A ponad 100m

    Zbyszek

  • 9. Data: 2009-05-14 22:24:05
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    juliusz1 <juliusz1(wytnij to)@go2.pl> wrote:

    > Tzn jak powinno być u mnie to wyglad atak że wzasadzie moge
    > wszystko
    > zmienić mam instalacje do oświetlenia 1,5mm , do gniazd 2,5 mm

    Przy takich przewodach powinny być zabezpieczenia 10A i 16A

    > 4 obwody po 6 punktów oświetleniowych

    Spokojnie 10A wystarczy, te punkty oświetleniowe to przeciez nie
    będą lampy sodowe po kilowacie każda.

    > 6 obwodów po 12 gniazd

    Dużo gniazd na obwód trochę. Ale i tak nie dawałbym tu więcej niż
    16, chyba że gdzieś jest faktycznie taka potrzeba, tzn przewidujesz,
    że w którymś obwodzie będzie łącznie załączane więcej niż te 3,5kW
    mocy pobieranej _równocześnie_, wtedy i tylko w takim obwodzie
    zastanowiłbym się nad bezpiecznikiem 20A zastosowanym w drodze
    wyjątku.
    A selektywność zabezpieczeń dopracował charakterystykami
    bezpieczników: wszystkie obwodowe typu B, zalicznikowy typu C albo
    nawet D. Przedlicznikowy... tu niestety samodzielne działanie się
    rozkłada na łopatki, bo jego sam nie wymienisz, a jeśli ZE dał Ci go
    bez sensu, to mogiła. Chyba, że pogadasz z elektrykiem z ZE
    "prywatnie", w ten sposób można załatwić wszystko, u siebie w
    zasadzie jedynie za "poproszę" i "bardzo dziękuję" zadbałem przy
    zakładaniu licznika o przedlicznikowe topiki 50A i zalicznikowy taki
    jak w docelowych warunkach, ale za to typu D.

    > osobny obwód do łązienki gniazda
    > osobny obwód do kotłowni gniazda
    > osobny obwód do oświetlenia zewnętrznęgo
    > te trzy ostatnie chciałem dac na jedną różnicówkę tylko nie wiem
    > jeszcze jaką czy 30 , czy 40

    ponieważ nie ma różnicówek na 40mA, podejrzewam, że patrzysz na
    maksymalny prąd pracy różnicówki, a to jest akurat parametr mało
    istotny (znaczy trzeba go nieprzekraczać i tyle), w różnicówce ważny
    jest prąd różnicowy. Typowo jest to 30mA i takie właśnie zastosuj. W
    przyrodzie występują jeszcze różnicówki 500mA stosowane do
    specyficznych zastosowań i dla Ciebie zbędne oraz 10mA, teoretycznie
    przeznaczone do zabezpieczania obwodów w pomieszczeniach
    "szczególnej troski", ale osobiście bym je odradzał, bo więcej z
    nimi problemów niż pożytku. U Ciebie, jeśli chcesz jedną różnicówką
    zabezpieczyć łazienkę, kotłownię i obwody zewnętrzne, taka
    różnicówka tym bardziej będzie kiepskim pomysłem.

    J.

  • 10. Data: 2009-05-15 04:32:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kiki wrote:
> [...]
    > Na takie długie obwody to bym dał bezpieczniki 10A, bo nie masz
    > pewności, że rezystancja jest na tyle niska, że zwarcie w dalszym

    kiki tak sobie gadasz, a muzom coś liczyłeś.