  • 1. Data: 2018-10-24 22:59:57
    Temat: 17 mln ton węgla
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Sprowadzimy w tym roku z zagranicy. Ponoć polskie kopalnie nie wyrabiają
    z produkcją.
    A w telepudle się słyszy że bieda, nie mają zbytu, zamykają kopalnie.
    O ciul chodzi?

    L.

  • 2. Data: 2018-10-24 23:14:08
    Temat: Re: 17 mln ton węgla
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 24.10.2018 o 22:59, Lisciasty pisze:
    > Sprowadzimy w tym roku z zagranicy. Ponoć polskie kopalnie nie wyrabiają
    > z produkcją.
    > A w telepudle się słyszy że bieda, nie mają zbytu, zamykają kopalnie.
    > O ciul chodzi?
    nie. mój dziadek mawiał " tu nima gospodorza"
    kopalnia to matka. Tak było i tak zostanie. na matce kopalni wykarmi się
    wiele dzieci - firm. każda z nich ma atest. na wymianę świetlówki w
    korytarzu inny, w łaźni, tam gdzie woda - inny. Na powierzchni są setki
    ludzi którzy mają minimalną wydajność pracy. kopalnia operuje
    "państwowymi" pieniędzmi, nie szuka się oszczędności jak w prywatnych
    firmach. żal tylko dołowych górników, bo ich się namawia na wycieczki do
    Warszawy, zamiast się chłopy wziąć i wywieźć na taczkach tych którzy nic
    nie robią na powierzchni a są pracownikami kopalni.

    ToMasz

  • 3. Data: 2018-10-24 23:23:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Sprowadzimy w tym roku z zagranicy. Ponoć polskie kopalnie nie wyrabiają
    > z produkcją.
    > A w telepudle się słyszy że bieda, nie mają zbytu, zamykają kopalnie.
    > O ciul chodzi?

    Może o to, że gdy da się kupić tani węgiel (numer dziewięć), to nie ma
    zbytu na drogi?

    Jarek

    --
    I was born one mornin' when the sun didn't shine
    I picked up my shovel and I walked to the mine

  • 4. Data: 2018-10-24 23:53:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Mamy tylko wegiel energetyczny. Huty, elektrocieplownie w miastach itp potrzebuja
    troche lepszego. Lepszego niz mamy potrzeba rowniez do piecow kaflowych itp. To ze
    importujemy to nie jest jakas zla wiadomosc. Niemcy importuja 55 milionow ton. W
    stosunku do innych panstw eurokolchozu na czlowieka importujemy niewiele wegla.

  • 5. Data: 2018-10-25 05:19:45
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    > z produkcją.
    > A w telepudle się słyszy że bieda, nie mają zbytu, zamykają kopalnie.
    Taki jest plan.
    Docelowo mamy kupować węgiel głównie z Rosji a prąd z Niemiec.
    Jacek

  • 6. Data: 2018-10-25 09:55:31
    Od: yabba <g...@g...com>

> [...]
    > z produkcją.
    > A w telepudle się słyszy że bieda, nie mają zbytu, zamykają kopalnie.

    Węgiel zagraniczny jest tańszy (nawet doliczając transport z drugiej
    półkuli) i lepszy jakościowo. W polskim trafiają się zwykłe kamienie dla
    zwiększenia wagi. Powoduje to problemy z kotłami w elektrociepłowniach.

    yabba

  • 7. Data: 2018-10-25 10:03:12
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 25 października 2018 09:55:34 UTC+2 użytkownik yabba napisał:

    > Węgiel zagraniczny jest tańszy (nawet doliczając transport z drugiej
    > półkuli) i lepszy jakościowo. W polskim trafiają się zwykłe kamienie dla
    > zwiększenia wagi. Powoduje to problemy z kotłami w elektrociepłowniach.

    Nie wiem jak w elektrociepłowniach ale w dwóch lokalizacjach od kilku lat palone jest
    węglem który zamawiam prosto ze Sląska
    https://ekogroszekprestige.pl/wegiel-orzech/
    Raz jest mniej popiołu, w innej partii więcej ale kamie nigdy przez te kilka lat się
    nie trafił.

  • 8. Data: 2018-10-25 10:23:13
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 25.10.2018 o 09:55, yabba pisze:
    > Węgiel zagraniczny jest tańszy (nawet doliczając transport z drugiej
    > półkuli) i lepszy jakościowo. W polskim trafiają się zwykłe kamienie dla
    > zwiększenia wagi. Powoduje to problemy z kotłami w elektrociepłowniach.
    Głupoty piszesz.
    Kamień w węglu jest nie stąd, że ktoś go dosypuje "dla zwiększenia wagi"
    tylko stąd, że taka jest technika wydobycia. 100 lat temu górnik wiercił
    otwory w pokładzie, strzelał i łopatą ładował urobek na wozy. Kamienia
    nie ładował, tylko zostawiał na dole albo ładował do osobnych wozów.
    Teraz kombajn tnie podkład równo. W idealnych warunkach wycina całą
    grubość pokładu, a skał stropu i spągu (czyli "podłogi") nie rusza.
    Niestety nie ma idealnych warunków, pokład jest raz grubszy, raz
    cieńszy, faluje, skały ze stropu opadają itd. itp. W samym pokładzie są
    przerosty skały płonej. Dlatego węgiel surowy ma zawartość popiołu nawet
    do 25%. Przy czym czysty polski węgiel ma tę zawartość około 8%. Znaczy
    to tyle, że czysty węgiel ma 8% substancji niepalnej w swojej masie, a
    te dodatkowe kilkanaście procent to skała płona czyli kamień.
    Część węgla wzbogaca się czyli oddziela węgiel od kamienia, ale tylko
    część i nie jest to proces zero-jedynkowy, tylko zawsze część kamienia
    pozostanie w węglu a część węgla pójdzie do odpadu.
    A elektrownie projektuje się na określony typ i rodzaj węgla i nie jest
    tak, że "kamień powoduje problemy". Jak kotły są zaprojektowane na dajmy
    na to klasę węgla 19-25-12 (19 MJ kaloryczność, 25% popiołu i 1,2 %
    siarki) to problemy są zarówno gdy kocioł dostanie węgiel "gorszy" ale
    tak samo, jak dostanie "lepszy".
    No i cennik węgla jest tak skonstruowany, że po prostu nie opłaca się
    "dosypywać kamienia" bo pogorszenie kaloryczności obniża cenę bardziej,
    niż wzrost wagi o ten dodatkowy kamień.
    To, że jakiś skład opałowy dosypuje kamień albo leje wodę do węgla, to
    całkiem inna bajka. Klient wówczas jest zwyczajnie oszukiwany.
    Jacek

  • 9. Data: 2018-10-25 11:21:36
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 24 Oct 2018 13:59:57 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

    > O ciul chodzi?

    O gatunki. Węgiel węglowi nierówny. Potrzebujemy antracytu i węgla
    koksującego a tego u nas maławo. Poza tym, nasze kopalnie w porównaniu
    do wielu zagranicznych, fedrują drogo. Przyczyn jest kilka ale taniej
    wypada kupić gdzie indziej.
    --
    Jacek
    I hate haters.